همانطورکه هر انسانی، براساس کشش درونی و فطری، درپی شناخت «بهترینها» است تا آنها را بشناسد و سپس برای دستیابی به هرکدام از زیباترین، کاملترین، پرسودترین و مناسبترین…
یادداشتها، مجموعهای از کوتاهنوشتههای حجتالاسلام و المسلمین سید رضا تقوی است که در موضوعات مختلف و به فراخور مناسبتهای گوناگون نگاشته شده است. مکتوباتی که از نثری روان برخوردار بوده، به زیور آیات و روایات زینت یافته و با ادبیات غنی فارسی ملاحت پیدا کردهاند. یادداشتهای حاضر توسط حجتالاسلام و المسلمین تقوی، در روزهای نمایندگی مجلس یازدهم تألیف شده و توسط هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی، در صحن عمومی و در میان نمایندگان مردم، توزیع گشته است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
خدمت به مردم
1- خدمت به مردم نشانی از انساندوستی و محبت به دیگران است. ادیان آسمانی و پیامبران الهی، خدمترسانی به همنوعان را در سرلوحه برنامههای هدایتی و تربیتی خود قرار دادهاند. آیین آسمانی اسلام، خدمت به مردم را از وظایف مسلمانی میداند و پیامبر بزرگوارش اعلام میکند:
هر آن کس که شب را به صبح برساند در حالی که به امور برادران مسلمان خود اهتمام نورزد و خدمتی برای رفع گرفتاریهای آنان انجام ندهد از مسلمانان نیست. «مَنْ اَصْبَحَ لایَهْتَمَّ بِامُورِ الْمُسلِمینَ فَلَیْسَ مِنْهُم» «بحار/71/339»
1- ارزش خدمت به مردم: در تفکر اسلامی، مردم عائله خداوند هستند و خدمت به مردم خدمت به خانواده و عائله خدا است. در حدیث شریف قدسی خداوند میفرماید: اَلْخَلْقُ عَیالِی
2- فرصت ارزشمند خدمت: فرصت خدمت به مردم، توفیق ارزشمندی است که خداوند سبحان این توفیق را نصیب خدمتگزار کرده است و او باید از این فرصت پیش آمده حدّاکثر بهره را ببرد و با خدمات ارزنده خود کام دیگران را شیرین گرداند. پیامبر اکرم(ص) فرمود: کسی که باب خدمتگزاری به رویش گشوده شده است باید آنرا قدر بداند زیرا نمیداند که تا چه زمانی این فرصت وجود دارد. «مَنْ فُتِحَ لَهُ بابُ خَیْرٍ فَلْیَنْتَهِزْه…» «بحار/77/165»
3- خدمت و نعمت: کسی که برای کارگشایی در معرض نیاز و حوائج مردم قرار میگیرد و او با سر انگشت تدبیرش گره از زندگی مردم میگشاید به تعبیر امام حسین(ع) این را یک نعمت خداوندی بداند و هرگز از مراجعات مردم ابراز خستگی نکند «اِنَّ حَوائجَ النّاسِ اِلَیْکُمْ مِنْ نِعَمِ اللهِ فَلاتَمَلُّوا النَّعَم» «بحار/74/318»
4- خدمت و منت: خدمت را نباید به آفت منّت آلوده گردانید زیر منتگذاری اجر خدمت را از بین میبرد و موجب آزرده شدن کسی میشود که به او خدمت شده است. علی(ع) به مالک اشتر فرمود: و بپرهیز از اینکه خدمتی به رعیت بکنی و بر آنان منت بگذاری. «وَ ایّاکَ وَالْمَنَّ عَلی رَعِیَّتِکَ بِاحْسانِکَ» «نهجالبلاغه/ نامه 53»
5- گشادهرویی در خدمت: در نظام اسلامی و بر اساس تربیت دینی، خدمتگزار باید خدمت خود را با گشادهرویی به مراجعین عرضه بدارد. چنانکه علی(ع) به کارگزارانش دستور میدهد و میگوید: با گشادهرویی با مردم روبرو شوید. «وَ اَبْسِطْ لَهُمْ وَجْهَکَ» «نهجالبلاغه/ نامه 46» زیرا گشادهرویی وسیله مؤثری برای جلب محبت است. «ألْبَشاشَهُ حِبالَهُ الْمَحَبَهِ» «نهجالبلاغه/ حکمت 5»
6- اولویت در خدمت: اگرچه خدمت به هر شهروند نیازمندی، ارزشمند و نشانی از دگردوستی است و در پیشگاه خلق و خالق محبوب و مقبول میباشد ولی برخی از اقشار و افراد جامعه، در اولویت هستند و خدمت به آنها از فضیلت بیشتری برخوردار است. علی(ع) در فرمان حکومتی خود به «مالک اشتر» دستور میدهد که اقشار مستضعف جامعه، آن تهیدستان و نیازمندان و گرفتاران، که هیچگونه ممرّی برای اعاشه و هیچگونه مفرّی برای فرار از گرفتاریها را ندارند مدّنظر قرار بده. «الله الله فی الطَّبقهِ السُّفلی مِنَ الَّذینَ لاحِیلَهَ لَهُمْ مِنَ الْمَساکِینَ وَ المُحْتاجِینَ وَ أهلِ البُؤسی وَالزَّمْنی» «نهجالبلاغه/ نامه 53»/م
سیدرضا تقوی
نماینده مردم شریف تهران
ثبت ديدگاه