از کارکردهای اجتماعی انصاف این است که کینه‌­ها و بدبینی­‌ها را از بین می‌­برد و صمیمیت و الفت را در جامعه تقویت می‌­نماید و در نهایت…

یادداشت‌ها، مجموعه‌ای از کوتاه‌نوشته‌های حجت‌الاسلام و المسلمین سید رضا تقوی است که در موضوعات مختلف و به فراخور مناسبت‌های گوناگون نگاشته شده است. مکتوباتی که از نثری روان برخوردار بوده، به زیور آیات و روایات زینت یافته و با ادبیات غنی فارسی ملاحت پیدا کرده‌اند. یادداشت‌های حاضر توسط حجت‌الاسلام و المسلمین تقوی، در روزهای نمایندگی مجلس یازدهم تألیف شده و توسط هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی، در صحن عمومی و در میان نمایندگان مردم، توزیع گشته است.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

انصاف

1- یکی از فضایل زیبای اخلاقی که در تحکیم روابط اجتماعی و مناسبات انسانی نقش به­سزایی دارد «انصاف» است. امیرمؤمنان علی (ع) این فضیلت اخلاقی را از ارزشمندترین فضیلت‌­ها معرفی می‌­کند: «ألاْنْصافُ أفْضَلُ الْفَضائِّل»

2- واژه‌­شناسان و اهل لغت می­‌گویند: انصاف از ریشه «نَصْف» و «نُصْف» گرفته شده است، یعنی چیزی را به نصف و نیمه‌­رساندن، در روابط اجتماعی و در مقام داوری یعنی حقوق طرفین دعوی را به‌­گونه‌­ای برابر، رعایت کردن، سود و زیان را میان خود و دیگران نصف کردن.

3- «مُنصِف» کسی است که در موضوع مورد نظر، حق و حقوق دیگران را هم ببیند اگرچه خود حقوقی داشته باشد و به زیان او تمام شود. خصلت اخلاقی انصاف اجازه نمی­‌دهد که حق دیگران را نادیده بگیرد.

4- یکی از جلوه­‌های پرجاذبه عدالت، انصاف است و کسی که آراسته به زینت انصاف نباشد، عدالت ندارد. امام باقر (ع) فرمود: هیچ عدلی مانند انصاف نیست «لا عَدْلَ کالاِنْصافِ»

5- به لحاظ روحی و اخلاقی، دستیابی به فضیلت انصاف «جهاد با نفس» می­‌خواهد زیرا خصلت انصاف، خواهش‌­های نفسانی و شیطانی را سرکوب می­‌کند تا ملکه عدالت را در روح و روان انسان تثبیت نماید.

6- ظالمانه­‌ترین روش را کسانی در زندگی دارند که از دیگران می­‌خواهند به انصاف عمل کنند ولی خود منصف نیستند و به انصاف عمل نمی­‌کنند. همین معنا را علی (ع) فرموده است: «أجْوَرُ السّیَرةِ اَنْ تَنْتَصِفَ مِنَ النّاسِ وَلا تُعامِلُهُمْ بهِ»

7- در تعلیمات نبوی «انصاف» نشانی از ایمان واقعی و عملی به­‌شمار می‌­آید؛ چنان­که پیامبر اکرم (ص) فرمود: کسی که میان منافع خود و مردم به انصاف عمل کند مؤمن حقیقی است «مَنْ … اَنْصَفَ النّاسِ مِنْ نَفْسِهِ فذلک الْمُؤمِنُ حقّاً»

8- از کارکردهای اجتماعی انصاف این است که کینه‌­ها و بدبینی­‌ها را از بین می‌­برد و صمیمیت و الفت را در جامعه تقویت می‌­نماید و در نهایت به وحدت اجتماعی مدد می‌­رساند. علی (ع) فرمود: «ألاْنْصافُ یُؤلِّفُ الْقُلوبَ»

9- در نظام مدیرتی اسلامی، مدیران و زمامداران جامعه باید به زیور و زینت «انصاف» مزیّن باشند. علی (ع) فرمود: «ألاْنْصافُ زَیْنُ الْؤلاةِ »

10- نمونه‌­های عالی انصاف را باید در رفتار و گفتار شخصیتی چون پیشوای آزادگان، علی (ع) مشاهده کرد و از این معلم بزرگ بشریت آموخت که چگونه از این ارزش اخلاقی و انسانی باید پاسداری کرد؟ روزی برای مجرمی حکم حدّ الهی صادر شد. قنبر، غلام علی (ع) مسئول اجرای حکم شد. سه­ تازیانه بیشتر از آن­چه در حکم قاضی بود بر مجرم زد. علی (ع) فرمود: قنبر را بخوابانند و سه­ تازیانه بر او بزنند تا انصاف خدشه‌­دار نشود. آن امام بزرگوار، توسط ابن‌­ملجم مرادی با ضربتی که بر سرش زده شد به شهادت رسید؛ وصیت کرد که «ابن ملجم» یک ضربت به من زد شما نیز یک ضربت به او بزنید، زیرا او بارها تأکید فرموده بود که زکات قدرت، انصاف است. « زَکاةُ الْقُدْرةِ ألاْنْصافِ» /ص

سید رضا تقوی

نماینده مردم شریف تهران