بسیج، متشکل از فداکاران و علاقهمندانی است که با انگیزههای بالا و اعتقادات والا، در هر زمان و مکانی و در هر شرایطی که انقلاب…
******************************************************
بسیج و بسیجی-بخش اول
سید رضا تقوی
رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظلهالعالی):
بسیج رمز پایداری و ماندگاری و عزت ملی است. جمعی از بهترین و مؤمنترین مردم در هر عرصهای که کشور و نظام به آن احتیاج دارد، بیمحابا وارد شوند، همه توان خودشان را کف دست بگیرند، بیاورند توی میدان، اجر و مزدی هم نخواهند، نام و نشانی هم برایشان مطرح نباشد، این خیلی چیز مهمی است… بسیج نماد حضور ملی و مقاومت ملی و آگاهی یک ملت است. بسیجی باید در وسط میدان باشد تا فضیلتهای اصلی انقلاب زنده بماند.
منشور بسیج ص ۱۲۴ و ص ۱۲۵
بسیج، لشکر ایمان
یکی از نوآوریهای انقلاب اسلامی که بذر آن از اندیشه بلند امام خمینی(ره) در زمین و ضمیر یاران مخلص انقلاب افشانده شد و در آغاز به صورت نهالی در بستر انقلاب، قد کشید و با سرعت به درختی تنومند تبدیل گردید، «بسیج مستضعفین» است.
این نهاد جوشیده از متن و بطن جامعه، توانست در مدت زمانی کوتاه به قدرت ملی و با ویژگیهای منحصر، تبدیل گردد.
آوازه قدرتنماییهای بسیج، چه در دوران دفاع مقدس و چه در برخورد با آشوبگران خیابانی، از روحیه ایمانی و عشق به ولایت سرچشمه میگرفت.
هنرنماییهای بسیج در عرصههای خون و شهادت، نه تنها مردمان درون کشور را به تعجب واداشت بلکه رصدکنندگان جریان انقلاب در سطح بینالمللی نیز نسبت به پدیده بسیج و مقایسه آن با ارتشهای کلاسیک جهان، مطالب فراوانی را در اینزمینه منتشر کردند.
بسیج فرزند شایسته انقلاب اسلامی است، زیرا این جریان از متن انقلاب جوشید و هویت خود را با معیارهای انقلابی و به نام انقلاب به ثبت رسانید.
دستمایههای اعتقادی و انقلابی بسیج، سرمایه گرانبهایی شد تا به همه آنانی که در صحنههای پرشور انقلاب حضور دارند، نیرو و نشاط ببخشد و با تکیه بر آن سرمایهها، تفکر و فرهنگ بسیجی را به وجود آورد.
امروز، بعد از گذشت چند دهه از پیروزی انقلاب و حماسهآفرینیهای بسیج، شایسته است که اندیشمندان متفکر و متفکران اندیشمند، جریان مبارک بسیج را به تحلیل بنشینند و فداکاریهای مخلصانه و ایثارگریهای هنرمندانه این مجموعه را به نسل حاضر و آینده معرفی نمایند.
مقام معظم رهبری حضرت آیتالله خامنهای در تعریف این نهاد انقلابی و پرآوازه میفرماید:
اگر بخواهیم بسیج را در یک تعریف کوتاه معرفی کنیم، باید بگوییم: بسیج، عبارت است از مجموعهای که در آن، پاکترین انسانها، فداکارترین و آماده بهکارترین جوانان کشور، در راه اهداف عالی این ملت و برای به کمال رساندن و به خوشبختی رساندن این کشور، جمع شدهاند. بسیج عبارت است از تشکیلاتی که در آن، افراد متفرق و تنها، به یک مجموعه عظیم و منسجم، به یک مجموعه آگاه، متعهد، بصیر و بینای به مسائل کشور و به نیاز ملت، تبدیل میشوند؛ مجموعهای که دشمن را بیمناک و دوستان را امیدوار و خاطرجمع میکند. معنای بسیج، این است.(1)
بسیج، نماد و نمود اقتدار نظام اسلامی است.
بسیج، متشکل از فداکاران و علاقهمندانی است که با انگیزههای بالا و اعتقادات والا، در هر زمان و مکانی و در هر شرایطی که انقلاب نیاز به فداکاری دارد، بدون کمترین چشمداشت و توقعی حضور دارند.
زیباترین جلوه مشارکتهای سیاسی، اجتماعی و دفاعی مردمی را در بسیج مشاهده میکنیم.
بسیج لشکر ایمان است، ولی فقیه این لشکر را فرماندهی میکند و در صراط مستقیم ولایت با آهنگ مجاهدت، در دستیابی به آزادگی و عزت است. زرهی از «شجاعت» بر تن دارد و کارمایهای از «اخلاص» در جان.
مقام معظم رهبری، بسیج را از برکات انقلاب و از یادگاریهای امام راحل میدانند:
بسیج یکی از برکات انقلاب و از پدیدههای شگفتآور و مخصوص این انقلاب است. اینهم یکی از گنجینههای معنوی بیپایانی است که امام بزرگوار ما با دید الهی خود و با حکمتی که خدای متعال به او ارزانی کرده بود، برای کشور و ملت و انقلاب ما به یادگار گذاشت.(2)
برای اینکه به عظمت و صلابت بسیج، معرفت بهتر و بیشتری پیدا کنیم و از طرفی هم نسبت به این لشکریان مخلص خدا و مریدان حضرت روحالله، تجلیلی بهعمل آوریم، بسیج را از منظر مؤسس آن یعنی امام راحل و فرمانده مقتدر آن، رهبر فرزانه انقلاب حضرت امام خامنهای معرفی میکنیم تا قدر این گنج گرانبها را بدانیم و شکر این نعمت بیمنتهی را بهجای آوریم.
بسیج، از نگاه امام خمینی(ره)
امام خمینی(ره) در مناسبتهای مختلف و با جملههای کوتاه و گویا، بسیج را تفسیر کرده و بزرگی و عظمت این «شجره طیبه» را به رخ میکشد و میفرماید:
۱ـ بسیج مدرسه عشق و مکتب شاهدان و شهیدان گمنامی است که پیروانش بر گلدستههای رفیع آن اذان شهادت و رشادت سر دادند.(3)
۲ـ بسیج لشکر مخلص خداست که دفتر تشکل آن را همه مجاهدان – از اولین تا آخرین – امضا نمودهاند.(4)
۳ـ بسیج، میقات پابرهنگان و معراج اندیشه پاک اسلامی است که تربیتیافتگان آن، نام و نشان در گمنامی و بینشانی گرفتهاند.(5)
۴ـ بسیج شجره طیبه و درخت تناور و پرثمری است که شکوفههای آن بوی بهار وصل و طراوت یقین و حدیث عشق میدهد.(6)
۵ـ من همواره به خلوص و صفای بسیجیان غبطه میخورم و از خدا میخواهم تا با بسیجیانم محشور گرداند، چراکه در این دنیا افتخارم این است که خود بسیجیام.(7)
۶ـ تشکیل بسیج در نظام جمهوری اسلامی ایران، یقیناً از برکات و الطاف جلیه خداوند تعالی بود که بر ملت عزیز و انقلاب اسلامی ایران ارزانی شد.(8)
۷ـ ملتی که در خط اسلام ناب محمدی(ص) و مخالف با استکبار و پولپرستی و تحجرگرایی و مقدسنمایی است، باید همه افرادش بسیجی باشند.(9)
۸ـ افرادی که در بسیج و سایر جاها برای خدا خدمت میکنند، همه در حال عبادت هستند.(10)
۹ـ حقیقتاً اگر بخواهیم مصداق کاملی از ایثار و خلوص و فداکاری و عشق به ذات مقدس حق و اسلام را ارائه دهیم، چه کسی سزاوارتر از بسیج و بسیجیان خواهد بود؟!(11)
۱۰ـ باید بسیجیان جهان اسلام در فکر ایجاد حکومت بزرگ اسلامی باشند و این شدنی است، چراکه بسیج تنها منحصر به ایران اسلامی نیست.(12)
بسیج، از نگاه امام خامنهای
رهبر بزرگوار انقلاب اسلامی، حضرت امام خامنهای نیز همانند امام خمینی(ره) مطالب فراوانی را از ابعاد مختلف در مورد بسیج و بسیجیان بیان داشتهاند که هم بهلحاظ حجم و هم بهلحاظ محتوا از هر جهت قابل توجه و تعمق است. در اینجا به چند فراز از سخنان ایشان که ما را در تبیین و تفسیر شخصیت بسیجیان کمک میکند، اکتفا میکنیم:
۱ـ بسیجی بهعنوان عنصر انقلابی پیشرو، گل سرسبد خیل عظیم انقلاب و اسلام است.(13)
۲ـ بسیج عظیم مردمی، یکی از نعمتهای بزرگ الهی است.(14)
۳ـ بسیج یک پدیده شگفتآور و رمزآلود و رازآلود و استثنایی نظام جمهوری اسلامی است. این مجموعه، خیلی گرهها را باز کرده است، در خیلی صحنهها حضور داشته است، حضور او اثرگذار و تعیینکننده بوده است، پس ما در آینده هم به این حضور احتیاج داریم.(15)
۴ـ تا بسیج هست، نظام اسلامی و جمهوری اسلامی از سوی دشمنان، تهدید نخواهد شد. این یک رکن اساسی است.(16)
۵ـ بسیجی باید در وسط میدان باشد تا فضیلتهای اصلی انقلاب زنده بماند.(17)
۶ـ از اول انقلاب تا امروز، بسیج خار چشم دشمنان بوده، چه دشمنان داخلی و چه دشمنان خارجی.(18)
۷ـ من هم افتخار میکنم که یک بسیجی باشم. به عنوان یک بسیجی، هرجا که انقلاب به وجود من نیاز داشته باشد، حاضرم خدمت کنم. همه باید به این عضویت افتخار کنیم.(19)
۸ـ در واقع سپاه پاسداران از بسیج روئید، جهاد سازندگی از بسیج روئید ولو سازمان بسیج یک سازمان مدونی مثل سالهای بعد نبود، اما فرهنگ بسیج، حرکت بسیج و حقیقت بسیج، منشأ خیرات عظیمی در کشور، در جامعه ما و نظام اسلامی شد.(20)
۹ـ وقتی با حقیقت معنا به بسیج نگاه شود، بسیج رمز پایداری و ماندگاری و عزت ملی است.(21)
۱۰ـ همانطور که امام و پیشوای عظیمالشأن ما فرمودند، من هم آرزو میکنم و از خدا میخواهم که با بسیجیان محشور باشم. بسیج یک افتخار و یک ارزش است.(22)
ویژگیهای بسیجیان
از کنار جریان نوظهوری در انقلاب اسلامی بهعنوان بسیج و نقشآفرینیهای شگفتانگیز بسیجیان در دوران پرفراز و نشیب بعد از پیروزی انقلاب، نمیتوان بهسادگی گذشت زیرا بخشی از توانمندیهای انقلاب اسلامی و عظمت و بزرگی رهبری آن را باید در ایجاد جریانی همانند بسیج مشاهده کرد که امام خمینی(ره) و محتوای فکری و انقلابی او با چه اکسیری این همه انسانهای پاکباخته، مؤمن، بدون توقع، شجاع و ایثارگر را در زیر چتر بسیج گرد آورد و شور و نشاط مضاعفی رادر کالبد انقلاب دمید؟!
بر تحلیلگران انقلابی و اندیشمند اجتماعی لازم است که در تفسیر و تحلیل مسائل مربوط به انقلاب، دامن همت به کمر زنند و برای معرفی بسیج و بسیجیان، فصلی جداگانه بگشایند و از این رهگذر، فرهنگ اسلام و انقلاب را تقویت نمایند.
با توجه به مطالب یادشده، اینک برای اینکه بسیجی را بهتر و بیشتر بشناسیم، برخی از ویژگیهای روحی و خصوصیات اخلاقی و اعتقادی او را به تفسیر مینشینیم:
١ـ اخلاص
از نخستین ویژگیهای برجسته و گویای بسیجی، «اخلاص» است. اخلاص یعنی خالص ساختن انگیزه از غیر خداوند. بر این اساس هر آن کسی که فعالیتهای عبادی و انسانی خود را از هرگونه آلودگی به غیرخدا خالص گرداند و انگیزهای جز تقرب به خدای متعال نداشته باشد، «مخلص» است و از سرمایه ارزشمند اخلاص برخوردار میباشد. علی(ع) انسان مخلص را اینطور معرفی میکند:
«الْعِبَادَةُ الْخَالِصَةُ أَنْ لَایَرْجُوَ الرَّجُلُ إِلَّا رَبَّهُ وَ لَایَخَافُ إِلَّا ذَنْبَهُ»(23)
عبادت خالص آن است که انسان جز به پروردگارش امیدوار نبوده و جز از گناه خود نهراسد.
اگرچه «اخلاص» امری درونی به حساب میآید و برخی معتقدند که امور درونی و معنوی را نمیتوان محاسبه و اندازهگیری کرد ولی از نوع رفتار و گفتار انسانها میتوان تا حدود زیادی، میزان اخلاص افراد را بهدست آورد. به تعبیر برخی از بزرگان حوزه اخلاق، اخلاص یک واقعیت و حقیقت قلبی است:
اخلاص، یک پدیده تصوری و تخیلی و تحمیلی نیست که با تصور و خیال و یا با بازی با الفاظ بتوان آن را ایجاد کرد بلکه یک واقعیت و حقیقت قلبی است که تنها با استمداد از عنایت الهی و ریاضت نفسانی حاصل میشود. چهبسا افرادی که به گمان خود مخلصاند ولی در واقع، با اخلاص فاصله بسیار دارند و غرق در هواپرستی و خودپرستی هستند.(24)
از نگاه اسلام، آنچه که به عمل ارزش و اعتبار میبخشد، «اخلاص» است. در روایات اسلامی از اخلاص به برترین مرتبه ایمان(25) (أَعْلَى الْإِیمَانِ) و یا شریفترین هدف(26) (أَشْرَفُ نِهَایَةٍ) نام برده شده است.
از اساسیترین پایهها و ارکان تهذیب نفس و سیر و سلوک الیالله، اخلاص است، چنانکه پیامبر اکرم(ص) فرمود: جبرئیل امین به من خبر داد که خداوند سبحان فرموده است:
«الْإِخْلَاصُ سِرٌّ مِنْ أَسْرَارِی اسْتَوْدَعَتْهُ قَلْبَ مَنْ أَحْبَبْتُ مِنْ عِبَادِی»(27)
اخلاص سرّی از اسرار من است، آنرا به امانت در دل بندگانی قرار میدهم که دوستشان میدارم.
- راههای دستیابی به اخلاص
برای اینکه بتوان گوهر گرانبهای اخلاص را بهدست آورد و مراتب خویش را در پیشگاه خداوند ارتقاء بخشید، باید راه دستیابی به «اخلاص» را پیدا کرد و از همان مسیر حرکت نمود تا به هدف مورد نظر رسید. در اینجا با استفاده از راهنماییهای پیشوایان دین به چند راه اشاره میکنیم:
الف) قطع طمع از غیر خدا
کسانی به اخلاص میرسند که به غیرخدا طمع نداشته باشند. علی(ع) فرمود: سرآغاز اخلاص، قطع طمع است از آنچه که در دست مردم است؛ «أَوَّلُ الْإِخْلَاصِ الْیَأْسُ مِمَّا فِی أَیْدِی النَّاسِ»(28)
امام باقر(ع) فرمود: بنده، بنده واقعی خدا نمیشود مگر پیوند طمعکارانه خود را از همه مخلوقات قطع کند و به او بپیوندد؛ «لَایَكُونُ الْعَابِدُ عَابِداً لِلَّهِ حَقَّ عِبَادَتِهِ حَتَّى یَنْقَطِعَ عَنِ الْخَلْقِ كُلِّهِ»(29)
ب) رسیدن به یقین
هرگاه انسان به مرتبه والای «یقین» برسد و نسبت به محبوب حقیقی خود و راهی را که انتخاب کرده است، یقین داشته باشد، به «اخلاص» خواهد رسید. شاید بتوان ادعا کرد که نزدیکترین راهی که انسان را به «اخلاص» میرساند، «یقین» است. امیر مؤمنان علی(ع) میوه درخت یقین را اخلاص معرفی میکند و میفرماید: «الْإِخْلَاصُ ثَمَرَةُ الْیَقِینِ»(30)
ج) مبارزه با هوای نفس
نفس و خواهشهای نفسانی، همیشه سدی در مسیر دستیابی به عنایات ربانی بودهاند. کسانی که اسیر نفس و نفسانیات باشند، در کمندی گرفتارند که به بدیها و گناهان دعوت میشوند؛ «إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ»(31) و طبعاً این اسیران پاسخگوی نفس هستند. در چنین شرایطی چگونه به اخلاص دست پیدا کنند؟! بنابراین باید برای دستیابی به اخلاص با نفس مبارزه کرد و از گناهان اجتناب ورزید، چنان که علی(ع) فرمود: تمام اخلاص، دوری و اجتناب از گناهان است؛ «تَمَامُ الْإِخْلَاصِ تَجَنُّبُ الْمَعَاصِی»(32)
گویاترین دلیل بر اخلاص بسیجیان، عملکرد مخلصانه و مؤمنانه این مجموعه است، کسانی که برای حضور در میدانهای پرخطر جنگ و عرصههای رویارویی با دشمن، به هیچکس دل نبسته و از هیچکس توقعی نداشتهاند.
بسیجیان با انگیزه جلب رضای حق تعالی و اجرای فرمان ولیفقیه که او را نایب امام زمان(عج) میدانستند، پا به میدان گذاشته و مخلصانه، حضور خود را اعلام کردند. آنان هم طمع و چشمداشتی به مقاصد دنیوی نداشته و هم به مرحله یقین رسیده بودند و هم با نفس و خواهشهای نفسانی مبارزه کردند و در نهایت گوهر نورانی «اخلاص» را از آن خود نمودند. امام خمینی(ره) در مورد اخلاص بسیجیان میگویند:
من همواره به خلوص و صفای بسیجیان غبطه میخورم و از خدا میخواهم تا با بسیجیانم محشور گرداند چراکه در این دنیا افتخارم این است که بسیجیام.(33)
امام خمینی(ره) بسیج و بسیجیان را مصداق کاملی از ایثار و خلوص و عشق به ذات مقدس حق و اسلام میداند و میفرماید:
در حوادث گوناگون پس از پیروزی انقلاب خصوصاً جنگ بودند نهادها و گروههای فراوانی که با ایثار و خلوص و فداکاری و شهادتطلبی، کشور و انقلاب اسلامی را بیمه کردند ولی حقیقتاً اگر بخواهیم مصداق کاملی از ایثار و خلوص و فداکاری و عشق به ذات مقدس حق و اسلام را ارائه دهیم، چه کسی سزاوارتر از بسیج و بسیجیان خواهند بود؟!(34)
پینوشت:
1. منشور بسیج/ ص ۱۵۱ / از بسیج سازمان صدا و سیما ـ کارآمدی سیاست دفاعی از دیدگاه مقام معظم رهبری / ص ۱۷۱
2. همان / ص ۱۴۰
3. صحیفه امام / ج ۲۱ / ص ۱۹۴
4. همان
5. همان
6. همان
7. همان
8. همان
9. همان
10. همان/ ج ۱۹/ ص ۲۲۱
11. همان/ ج ۲۱ / ص ۱۹۴
12. همان/ ص ۱۹۵
13. منشور بسیج / ص ۱۴۹
14. همان / ص ۱۴۸
15. همان/ ص ۱۵۰
16. همان/ ص ۱۵۳
17. همان/ ص ۱۵۱
18. همان / ص ۱۵۲
19. همان / ص ۱۴۷
20. همان / ص ۱۵۲
21. همان
22. همان/ ص ۱۴۷
23. غررالحکم/ ج ۲/ ص ۱۴۴
24. نقطههای آغاز در اخلاق عملی / آیتالله مهدوی کنی / ص ۴۱۸
25. علی(ع): الاخلاصُ اعلَی الایمانِ / غررالحکم
26. علی(ع): الاخلاصُ اشرَفُ نَهایةٍ / غررالحکم
27. بحارالانوار/ ج ۶۷/ ص ۲۴۹
28. غررالحکم
29. مستدرک الوسائل / ج ۱/ ص ۱۰۱
30. غررالحکم
31. یوسف / آیه ۵۳
32. بحارالانوار / ج ۷۴ / ص ۲۱۳
33. صحیفه امام / ج ۲۱/ ص ۱۹۴
34. همان
ثبت ديدگاه