حوزه اجتماع، بستر و میدان تلاشهای مفید و مؤثر بسیجیان است. همه فعالیتهای متنوع اجتماعی چه بهلحاظ اثباتی و چه بهلحاظ سلبی، میتواند در قالب…
******************************************************
بسیج و بسیجی-بخش سوم
سید رضا تقوی
صحنه اجتماع
هر اندیشه و ایدهای که بخواهد به شکل یک جریان درآید و به دنبال آن تحولی را در جامعه بهوجود آورد، باید این عملیات در صحنه اجتماع اتفاق بیفتد. صحنه اجتماع بستر رویش جریانها و تحولات گوناگون اجتماعی است.
اگر فضای اجتماعی برای پذیرش یک فکر آماده نباشد، آن فکر هرگز فرصت جلوهگری پیدا نخواهد کرد زیرا میدانی برای عرضه ندارد تا خود را معرفی نماید. بیجهت نیست که جریانهای مختلف اجتماعی، سیاسی و فرهنگی، همه تلاش خود را بر این نقطه متمرکز میکنند که بتوانند فضای عمومی جامعه را بهلحاظ ذهنی و روانی اشغال کنند و بدینوسیله فرصتها را از رقیب خود گرفته و یکهتاز میدان شوند تا بتوانند به اهداف خود دست پیدا نمایند.
حضور در صحنه اجتماع برای حفظ نظام فرهنگی و پاسداری از ارزشهای اخلاقی و انسانی و تقویت یکپارچگی، همدلی و وفاق جمعی و همچنین برخورد مناسب با کجروان و هنجارشکنان از رسالتهای مهم دستاندرکاران اداره امور جامعه میباشد.
یکی از میدانهایی که بسیج و بسیجیان باید در آن حضور پررنگ و فعال داشته باشند، حضور در میدانهای مختلف و متنوع اجتماعی است. بسیج، به دلیل مردمی بودن، باید در متن جریانها و فعالیتهای اجتماعی باشد.
حوزه اجتماع، بستر و میدان تلاشهای مفید و مؤثر بسیجیان است. همه فعالیتهای متنوع اجتماعی چه بهلحاظ اثباتی و چه بهلحاظ سلبی، میتواند در قالب امر به معروف و نهی از منکر انجام بگیرد. قانون الهی امر به معروف و نهی از منکر، از چنان ظرفیتی برخوردار است که اگر در جامعه اسلامی بهعنوان واجبی همگانی به آن عمل شود و دستگاه حاکمیت، بهویژه سازمانهای نظارتی و قضایی از آن حمایت کنند، بسیاری از نابسامانیها از جامعه رخت برمیبندند و دیگر فرصتی برای هنجارشکنان وجود نخواهد داشت تا از بیتفاوتیها سوءاستفاده کنند.
مقام معظم رهبری، حضرت امام خامنهای که خود یک بسیجی تمام عیار میباشد، در مورد حضور دائم بسیجیان و نومید کردن دشمنان میفرمایند:
شما جوانها باید دائم در صحنه باشید، باید دائم نشان دهید که جمهوری اسلامی آسیبناپذیر است. نیروی مؤمن بسیج و نیروی حزباللهی در سرتاسر کشور و آحاد مؤمن در این کشور، باید کاری کنند که امید آمریکا و صهیونیستها و بقیه قدرتهای دشمن از جمهوری اسلامی به کلی قطع شود.(60)
ایشان در دیدار با بسیجیان کرمانشاه، به یکی از اساسیترین وظایف بسیج که در بافت درونی هویت بسیج دخالت دارد، اشاره میکنند و میفرمایند:
از جمله اساسیترین کارهایی که برعهده بسیج است و در بافت درونی هویت بسیج دخالت دارد، عبارت است از حمایت و دفاع از اصول مسلم اسلامی، اینهم در بیانات امام هست، اصول تغییرناپذیر اسلامی.
اینجا بسیج، یک نقش فرادورهای پیدا میکند. بسیج نگاه میکند ببیند که این حرکت عمومی انقلاب و نظام از مسیر درست منحرف نشود؛ مراقب است که انحراف بهوجود نیاید؛ هرجا انحرافی مشاهده شد، بسیج در مقابل آن میایستد. این ازجمله خصوصیاتی است که مربوط به بسیج است؛ یعنی در مقابل انحرافات میایستد. خط مستقیم به سمت اهداف والای انقلاب اسلامی بدون هیچگونه انعطاف و انحراف؛ از خصوصیات بسیج این است.
این دیگر نگاهی از بالاست، نگاهی فرادورهای است؛ در واقع فرازمانی است. در بعضی از بخشها ممکن است اشکالاتی پیش بیاید؛ حرکت عمومی باید حرکت مستقیمی باشد. این نگاه، نگاه بسیجی است.(61)
در جامعه اسلامی برای همه مسلمانان، بهویژه بسیجیان، حضور در صحنههای اجتماعی از ضروریات زندگی اسلامی است و ترک این میدان در برخی از شرایط از گناهان بزرگ و در ردیف شرک به خدا محسوب شده است. پیامبر اکرم(ص) فرمود:
«ثَلاثَةٌ لایَنفَعُ مَعَهُنَّ عَمَلٌ: الشِّرْكُ بِاللَّهِ، وَ عُقُوقُ الْوَالِدَیْنِ، وَ الْفِرَارُ مِنَ الزَّحْفِ»(62)
سه چیز است که با وجود آنها هیچ عملی سودی نمیدهد:
شرک به خدا، نارضایتی پدر و مادر، و فرار از میدان جهاد.
نیرویی که میدان مبارزه را ترک کند، در حقیقت صحنه را ترک نموده و ترک صحنه، آنهم در شرایط حضور دشمن، گناهش در حد و اندازه شرک آوردن به خداست.
حضور در صحنه به معنای تأثیرگذاری بر جریانات و تحولات اجتماعی است. اگر کسی در میان مردم زندگی کند ولی نسبت به رفتارهای مثبت و منفی اجتماعی بیتأثیر و بیتفاوت باشد، در صحنه حضور ندارد.
پیامبر اکرم(ص) در مورد کسانی که در برابر ناهنجاریها و حرمتشکنیها بیتفاوت هستند و موضع خودشان را نسبت به نابسامانیهای موجود در جامعه اعلام نمیکنند، از چنین انسانهایی به «مؤمنان بیدین!» تعبیر میکند که این اصطلاح برای برخی از حاضران سؤالبرانگیز شد که آیا «مؤمن» میتواند «بیدین» باشد؟!
«إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَیُبْغِضُ الْمُؤْمِنَ الضَّعِیفَ الَّذِی لَا دِینَ لَهُ. فَقِیلَ لَهُ: وَ مَا الْمُؤْمِنُ الَّذِی لَا دِینَ لَهُ؟ قَالَ: الَّذِی لَایَنْهَى عَنِ الْمُنْكَرِ»(63)
خداوند از مؤمن ضعیفی که دین ندارد، خشمگین است. پرسیده شد: آن مؤمنی که دین ندارد کیست؟ فرمود: کسی که نهی از منکر نمیکند.
امیر مؤمنان علی(ع) از انسانهای بیتفاوت، به مردهای تعبیر میکند که در میان زندهها قرار گرفتهاند.
«مَنْ تَرَكَ إِنْكَارَ الْمُنْكَرِ بِقَلْبِهِ وَ یَدِهِ وَ لِسَانِهِ، فَهُوَ مَیِّتٌ بَیْنَ الْأَحْیَاءِ»(64)
کسی که در برابر هنجارشکنیها با دل و دست و زبانش اعتراض نکند، او مردهای است در میان زندهها.
حضور بسیجی در صحنه، حضور تشریفاتی و نمایشی نیست. او در صحنه حضور پیدا میکند تا بر صحنه و جریانات آن تأثیرگذار باشد و از ارزشها و فضیلتها دفاع نماید. او دفاع از آرمانها را همانند نماز و روزه واجب میداند. در اینمورد امام خامنهای میفرمایند:
بسیجی باید در وسط میدان باشد تا فضیلتهای اصلی انقلاب زنده بماند… چه کسی میتواند از این فضیلتها دفاع کند؟ آن جوان مؤمنی که دل به دنیا و منافع شخصی نبسته است. او میتواند بایستد و از فضیلتها دفاع بکند. کسی که خودش آلوده و گرفتار است، نمیتواند از فضیلتها دفاع بکند.
این جوان بااخلاص است که میتواند از انقلاب، اسلام و فضایل و ارزشهای اسلامی دفاع کند.
لذا بنده چندی پیش گفتم، همه باید امر به معروف و نهی از منکر بکنند. الان هم عرض میکنم که نهی از منکر کنید. این واجب است. امروز امر به معروف و نهی از منکر کنید، هم مسئولیت شرعی و هم مسئولیت انقلابی و سیاسی شماست. امر به معروف هم مثل نماز واجب است. حضرت امیر(ع) در نهجالبلاغه میفرماید:
«وَ مَا أَعْمَالُ الْبِرِّ كُلُّهَا وَ الْجِهَادُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ عِنْدَ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْی عَنْ الْمُنْكَرِ إِلَّا كَنَفْثَةٍ فِی بَحْرٍ لُجِّیٍّ »(65)
یعنی امر به معروف و نهی از منکر در مقیاس وسیع و عمومی، حتی از جهاد بالاتر است. پایه دین را امر به معروف و نهی از منکر محکم میکند. اساس جهاد را امر به معروف و نهی از منکر استوار میسازد.(66)
امام خامنهای در جمع زیادی از بسیجیان کشور، بر حضور مؤثر و کارآمد بسیج در صحنه تأکید میورزد چراکه دشمن با کشف قدرت نافذ و اقتدار بسیج، کمر بر تضعیف این نهاد انقلابی بسته و هر روز با لجنپراکنی و شایعات گسترده میکوشد تا ذهن مردم را نسبت به این ایثارگران، مشوش گرداند غافل از اینکه مردم هوشمند و باغیرت ما، شجاعتها، ایثارگریها، اخلاصها و فداکاریهای فرزندان مخلص و بیادعای خود را هرگز فراموش نخواهند کرد.
دشمنان میدانند که حضور بسیجی، واقعیت بسیج در کشور و در میان ملت ایران چقدر اهمیت دارد؛ لذا همت میگمارند بر اینکه این حقیقت مؤثر و کارآمد و نافذ را مورد تهاجم قرار بدهند. البته این مظلومیت است. مظلومیت، مطلقاً به معنای ضعف نیست، قویترین انسانهای دنیا هم مظلوم واقع شدند. امیرالمؤمنین نیرومندترین انسان دورانهای گوناگون است و مظلومترین انسانها هم هست.
انقلاب ما و نظام جمهوری اسلامی جزو مقتدرترین و نافذترین پدیدههای دوران معاصر است، اما مظلوم هم هست. شخص امام بزرگوارمان ـ یک انسان مقتدر و قوی که میتوانست دنیا را تکان بدهد و تکان دادـ جزو مظلومترین انسانهای زمان خودش بود. بنابراین مظلومیت منافات ندارد با اقتدار. بسیج مظلوم است، ولی مقتدر است، نافذ است، اثرگذار است؛ این اثرگذاری باقی خواهد ماند و باید اینرا روزبهروز، خود عناصر بسیجی و مجموعههای بسیجی تقویت و عمیقتر کنند. تا بسیج هست، نظام اسلامی و جمهوری اسلامی از سوی دشمنان تهدید نخواهد شد. این یک رکن اساسی است.(67)
صحنه دفاعی
یکی از جلوههای حضور بسیج در صحنه، وقتی است که امنیت کشور از طرف دشمنان در معرض تهدید قرار میگیرد و دشمن برای درهم شکستن حصارهای امنیتی و ایجاد آشفتگی، از هر وسیلهای بهره میگیرد تا بتواند به اهداف شوم خود دست پیدا کند. بسیج در چنین شرایطی در صحنه حضورش را اعلام میکند و به دفاع از آرمانهای انقلاب میپردازد.
امنیت یکی از اساسیترین مقولات ارزشی و از مهمترین نیازهای جامعه برای دستیابی به رشد و بالندگی است. هرگاه امنیت جامعه به خطر بیفتد، همه فعالیتها به خطر خواهند افتاد و روند زندگی و معیشت مردم با مشکل جدی روبهرو خواهد شد.
از رسالتهای مهم بسیج، پاسداری از سرمایه گرانبهای «امنیت» است. زمانی که ما بر اصول فکری و انقلابی خود پای میفشریم و از هویت معنوی و الهی خود در برابر جهانخواران و سلطهطلبان دفاع میکنیم، همچنان در معرض تهدید هستیم و دشمنان زخمخورده، دست از توطئه برنخواهند داشت و برای رسیدن به اهداف شوم و شیطانی خود در پی برهم زدن امنیت ما هستند. این حقیقت را امام خمینی(ره) اینطور بیان میکند:
نکته مهمی که همه ما باید به آن توجه کنیم و آن را اصل و اساس سیاست خود با بیگانگان قرار دهیم، این است که دشمنان ما و جهانخواران، تا کی و تا کجا ما را تحمل میکنند و تا چه مرزی، استقلال و آزادی ما را قبول دارند. به یقین آنان مرزی جز عدول از همه هویتها و ارزشهای معنوی و الهیمان نمیشناسند. به گفته قرآن کریم، هرگز دست از مقاتله و ستیز با شما برنمیدارند مگر اینکه شما را از دینتان برگردانند. ما چه بخواهیم و چه نخواهیم، صهیونیستها و آمریکا و شوروی در تعقیبمان خواهند بود تا هویت دینی و شرافت مکتبیمان را لکهدار نمایند.(68)
امام خامنهای هم در سخنان خود به ضرورت حضور بسیج در صحنه دفاعی برای حفظ امنیت تأکید میورزند و میگویند:
انکار بسیج و بیاحترامی به آن، یا نابخردانه است، یا خائنانه است. تا زمانی که برای این کشور امنیت لازم است و تا وقتی که این کشور و این ملت به امنیت احتیاج دارد ـ یعنی همیشه؛ چون همیشه احتیاج به امنیت هست ـ به نیروی بسیج، به انگیزه بسیجی، به سازماندهی بسیجی و به عش و ایمان بسیجی احتیاج است.(69)
بسیج شجره طیبهای است که با دست با کفایت امام خمینی(ره) در زمین دلهای عاشقان انقلاب غرس شد، نیرویی که از متن مردم برخاسته و با سرمایه عشق و اخلاص، قدم به میدان جهاد گذاشته و از ایثار خون و انفاق جان در راه سربلندی اسلام و ایمان دریغ نورزیده است.
مردمیترین نهادی که میدانهای جهاد و مبارزه را در دفاع مقدس پر کرده بود و به نیروهای مسلح، روحیه مضاعف میداد، بسیج بود. رهبر فرزانه انقلاب، آیتالله خامنهای در همین مورد فرمودهاند:
اگر حضور بسیج مستضعفین در هشت سال دفاع مقدس نبود، امروز سرنوشت کشور چیز دیگری بود.
وقتی که نوبت دفاع مقدس رسید، تنها نیروهای مسلح مرسوم نبودند که احساس وظیفه کردند، آحاد مردم حرکت کردند، هرجا دل آمادهای بود، هرجا انگیزه و نشاط و ایمان برتری بود، آمد وسط میدان. در این مجموعه عظیم ملی، آنچه که مثل یک شجره طیبه در این سرزمین طیب و طاهر باقی ماند و ماندگار شد، همین شجره طیبه «بسیج» بود. متعهدترین، مشتاقترین، پرانگیزهترین افرادی که آمدند در این صحنه حضور پیدا کردند، مجموعه بسیج عظیم نیروهای ما بودند، صحنه را هیچوقت خالی نگذاشتند.(70)
٤ـ آمادگی
از ویژگیهای ارزشمند بسیجی، «آمادگی» است. آمادگی برای حضور مؤثر و پررنگ در صحنه، آمادگی برای دفاع از ارزشها و فضیلتها، آمادگی برای اجرای فرمانهای مقدس الهی، آمادگی برای اداء تکالیف شرعی تا آنجا که برای دستیابی به اهداف متعالی خود، جان را در طبق اخلاص بگذارد و تقدیم حضرت محبوب نماید.
بسیجی با الهامی که از رهنمود روشنگرانه قرآنی گرفته، خود را به مرحله آمادگی رسانده، زیرا او معتقد است که باید پیش از ورود به میدان و قبل از رویارویی با دشمن، الزامات و امکانات آمادگی را چه بهلحاظ درونی مانند ایمان، روحیه و انگیزه بالا و چه بهلحاظ بیرونی مانند ابزار و آلات مناسب فراهم آورد تا تجهیز و آمادگی تحقق یابد:
«وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَ مِنْ رِباطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّكُم...»(71)
و هر آنچه نیرویی که در توان دارید در مقابله با دشمنان خدا، از ابزار و تجهیزات جنگی و اسبهای ورزیده مهیا سازید تا بدانوسیله دشمنان خدا و دشمن خویش را بترسانید.
باید به این نکته توجه داشت که آمادگی، خود یکی از مراحل والای تربیتی است و هر کس بهسادگی نمیتواند به این مرحله دست پیدا کند.
نه هر که چهره برافروخت دلبری داند | نه هر که آینه سازد سکندری داند | |
نه هر که طرف کله کج نهاد و زود نشست | کلاهداری و آیین سروری داند | |
هزار نکته باریکتر ز مو اینجاست | نه هر که سر بتراشد قلندری داند |
باید در میدان «جهاد اکبر»، در یک پیکار نفسگیر، با نَفْس بداندیش درگیر شد و بر او پیروز گردید تا بتوان قدم به عرصه آمادگی گذاشت.
کسانی به درجه و مرحله آمادگی میرسند که بندهای رنگ و وارنگ وابستگی را بگسلند و خود را از تعلقات نفسانی آزاد سازند.
به تعبیر قرآن کریم، کسی که در میدان آمادگی قدم میگذارد، باید کفشهایش را از پای خود درآورد؛ یعنی به هر آنچه وابستگی دارد، از آن جدا شود تا بتواند این مسیر را بپیماید.
«فَاخْلَعْ نَعْلَیْكَ إِنَّكَ بِالْوادِ الْمُقَدَّسِ طُوىً»(72)
کفشهایت را از پای درآور، همانا تو در وادی مقدس طوی هستی.
خواهی که رسی به کام، بردار د و گام | یک گام ز دنیا و دگر گام ز کام | |
بشنو سخنی نکو ز پیر بسطام | از دانه طمع ببر که رستی از دام |
قرآن کریم، واژه «هجرت» را پیش از واژه «جهاد» آورده است، شاید رمز و رازش این باشد که «مجاهد فی سبیلالله» پیش از ورود به میدان جهاد، باید از میدان هجرت عبور کرده باشد تا به میدان جهاد برسد:
«الَّذِینَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَةً عِنْدَ اللَّهِ وَ أُولئِكَ هُمُ الْفائِزُونَ»(73)
آنان که ایمان آورده و هجرت کردند و در راه خدا با مال و جان خویش جهاد نمودند، نزد خداوند مقام و مرتبتی برتر دارند و آنها همان رستگارانند.
ترک جان و ترک مال و ترک سر | در طریق عشق، اول منزل است |
کسی به مرحله آمادگی میرسد که دل از وابستگیها و دلبستگیهای نفسانی و لذتهای شیطانی برکند و بهسوی آرمانهای الهی و انسانی هجرت کند.
اگر به آب ریاضت برآوری غسلی | همه کدورت دل را صفا توانی کرد | |
ز منزلات هوس گر برون نهی قدمی | نزول در حرم کبریا توانی کرد | |
وگر ز هستی خود بگذری یقین میدان | که عرش و فرش و فلک زیر پا توانی کرد |
حافظ هم با بیانی زیبا میگوید:
تو کز سرای طبیعت نمیروی بیرون | کجا به کوی طریقت گذر توانی کرد |
مقام معظم رهبری در سخنان خود، یکی از ویژگیهای بسیج و بسیجی را عدم وابستگی به زرق و برقهای زندگی و بیاعتنایی به زخارف بازدارنده دنیایی میداند و رمز اینکه در شرایط حساس، بسیجیان پیش از همه، در میدان دفاع از آرمانها و پاسداری از ارزشها حضور پیدا میکنند، همین روح آزادمنشی و هجرت از تعلقات نفسانی است. ایشان در یکی از دیدارهای خود میگویند:
اگر روزی دشمنی به کشوری حمله نظامی کند، چه کسی در مقابلش میایستد؟ کسی که از همه به سرزمین خود علاقهمندتر است؛ به ملت خود علاقهمندتر است؛ به زخارف دنیوی بیعلاقهتر است؛ احساس مسئولیت بیشتری میکند و متعهدتر است. چنین کسی میرود دفاع میکند. شما دیدید که در دوران جنگ، چه کسانی رفتند دفاع کردند. عمده میدان ما را بسیج پر کرد. بسیج یعنی همین؛ یعنی عنصر مؤمن انقلابی علاقهمند به سرنوشت میهن، علاقهمند به سرنوشت کشور و یک فرد فداکار. رفت وسط میدان و با فداکاری، دشمن را به زانو درآورد.(74)
در صدر اسلام، تعدادی از مردمانی که وابستگیهای کمتری داشتند و دستشان از ثروت و دارایی خالی بود، به ندای انسانساز پیامبر اکرم(ص) لبیک گفتند و به آیین اسلام ایمان آوردند و برای دفاع از آرمانهای الهی، بسیجیوار بر محور شخصیت رسول خدا(ص) گرد آمدند.
این مجموعه اگرچه دستشان از مال دنیا خالی بود ولی دلهایشان مملو از عشق به آرمانها و پیشوایشان، حضرت محمد(ص) بود. اینها نه خانهای داشتند و نه کاشانهای؛ از هر وابستگی بریده و به شخصیت پیامبر اکرم(ص) و آیین او پیوسته بودند. پیامبر(ص) گوشهای از مسجد را به نام «صُفّه» به آنها واگذار کرد تا در آن مکان اسکان یابند.
بسیجیانی که همیشه برای دفاع از دیانت و انسانیت، شمشیرهایشان حمایلشان بود و با عزم و انگیزه پرشور، گوش به فرمان پیامبر خدا(ص) بودند، برای مستکبران آن جامعه که آلوده به اخلاق جاهلیت بودند، قابل تحمل نبودند و لذا به پیامبر اکرم(ص) پیشنهاد کردند که اگر این فقرا و مستضعفان را از گرد خود برانید، ما که صاحب ثروت و مکنت هستیم، به دور تو جمع خواهیم شد و بر قدرت تو میافزاییم. خداوند آیهای نازل کرد و به پیامبر(ص) فرمود:
«وَ لاتَطْرُدِ الَّذِینَ یَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَداةِ وَ الْعَشِیِّ یُرِیدُونَ وَجْهَهُ»(75)
ای پیامبر! کسانی را که در هر بامداد و شامگاه، پروردگارشان را میخوانند و خشنودی او را خواهانند، از خود طرد مکن.
بعد از نزول این آیه شریفه و فرمان قاطع خداوند سبحان و تعیین و تبیین جهتگیری اسلامی و انسانی، پیامبر اکرم(ص) فرمود:
«اللَّهُمَّ أَحْیِنِی مِسْكِیناً وَ أَمِتْنِی مِسْكِیناً وَ احْشُرْنِی فِی زُمْرَةِ الْمَسَاكِینَ»(76)
خداوندا! مرا مسکین زنده بدار و مسکین بمیران و مرا در گروه مسکینان محشور فرما.
از دیگر کسانی که میتوان او را بهعنوان برترین بسیجی در تاریخ اسلام نام برد، شخصیت بزرگواری چون امیر مؤمنان حضرت علی(ع) است. او همیشه در رکاب پیامبر خدا(ص) برای دفاع از ارزشهای اسلامی و تبیین و تفسیر آیات قرآنی آماده بود.
آن شب هولناکی که پیامبر اکرم(ص) به فرمان خدای متعال باید شهر مکه را ترک و به سمت مدینه هجرت کند در حالی که مشرکان مکه برای کشتن پیامبر(ص) همپیمان شدهاند تا نیمهشب بر محل استراحت و خوابگاه پیامبر(ص) یورش ببرند و او را بکشند، علی(ع) برای حفظ جان رسول خدا(ص) در بستر او میخوابد و اعلام آمادگی برای جانفشانی میکند که در مورد این فداکاری، خداوند آیه ۲۰۷ سوره بقره را نازل کرد: «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّه…»
آن روز که در برابر پهلوانی نامآور و چهرهای پیکارگر چون «عمروبن عبدود» در جنگ «خندق» باید همآوردی شجاع قرار بگیرد، علی(ع) داوطلبانه از پیامبر اکرم(ص) میخواهد تا به مقابله و مقاتله با «عمروبن عبدود» بشتابد و در نهایت با پیکاری نفسگیر او را از سر راه مسلمانان برمیدارد.
علی(ع) شخصیتی فداکار و بسیجیای عالیقدر بود که بدون هیچ چشمداشتی، خود را وقف اسلام و انقلاب اسلامی کرده بود. در این مورد رهبر معظم انقلاب، حضرت آیتالله خامنهای میفرمایند:
علیبن ابیطالب(ع) مصداق کامل یک بسیجی فداکار انقلاب است… یعنی همه وجودش وقف اسلام است. وقف برای آنچه پیغمبر میخواهد و خدا را خشنود میکند. امیرالمؤمنین(ع) هیچ مایهای برای شخص خود نگذاشت. همه تلاش امیرالمؤمنین(ع) در راه خدا و برای پیشرفت اسلام بود. آنحضرت برای خودش کاری نمیکرد. این همان مصداق کامل بسیجی است.
در دیدار دیگری، به مخاطبان و بسیجیان میگویند:
من به بسیجیان عزیز فعال این کشور علوی و فاطمی عرض میکنم: امیرالمؤمنین(ع) را الگوی خودتان قرار دهید که بهترین و بزرگترین الگو برای بسیجیان مسلمان در همه عالم، علیبن ابیطالب(ع) است.(77)
از منظر رهبری انقلاب اسلامی، تشکیل سازمان بسیج، مقطعی و فصلی نبوده و نخواهد بود. این نیرو که از متن مردم و از میان همه اقشار و اصناف جامعه تشکیل میشود، برای آمادگی اکثریت قریب به اتفاق مردم و برای همه دورانهای دور و نزدیک است.
تا هر زمان که ارکان جمهوری اسلامی استقرار دارد و امواج خروشان انقلاب اسلامی مرزها را درمینوردد و مغزها را فتح میکند و مستکبران و جهانخواران، سد راه انقلاب هستند، بسیج بهعنوان یکی از ارکان اقتدار انقلاب و نظام اسلامی، باید حضور داشته باشد زیرا دشمنان سیاهدل که منافع شوم و شیطانی آنان به خطر افتاده، دست از سر ما برنخواهند داشت. امام خمینی(ره) در این مورد میفرمایند:
به همه ملت بزرگوار ایران و مسئولین عرض میکنم، چه در جنگ و چه در صلح، بزرگترین سادهاندیشی این است که تصور کنیم جهانخواران خصوصاً آمریکا و شوروی از ما و اسلام عزیز دست برداشتهاند. لحظهای نباید از کید دشمنان غافل بمانیم.(78)
از منظر دیگر، وجود بسیج به اعتقادی پیوند میخورد که ریشه در اعماق اندیشه و تفکر اسلامی ـ شیعی، نسبت به آینده تاریخ دارد، تفکر و اعتقادی که از انتظار نشأت میگیرد و از آن فرهنگ تغذیه میکند. انتظار ظهور منجی و طلوع انقلاب جهانی، به رهبری یکی از فرزندان فاطمه(س) برای استقرار عدالت و امنیت در جهان و زدودن ظلم و ظلمت از زندگی انسان.
ما بر اساس این اعتقاد، به انتظار چنین روزی هستیم و از لوازم انتظار، فراهم آوردن امکانات و آمادگی لازم برای نقشآفرینی در رکاب حجت حق حضرت مهدی(عج) میباشد.
بنابراین همه آموزشها و تربیتهای بسیج باید بر پایه چنین اعتقادی و برای چنین شرایطی برنامهریزی شود. با این نگاه، باید گفت که بسیج نیرویی است که در دوران انتظار سازماندهی شده و شکل میگیرد. در همین دوران تربیت و آماده میشود و در دوران ظهور و انقلاب جهانی به رهبری قائم آلمحمد(عج) نقشآفرینی میکند.
حضرت آیتالله خامنهای فرمانده بسیجیان در همین مورد فرمودهاند:
بسیج به معنی حضور و آمادگی در همان نقطهای است که اسلام و قرآن و امام زمان ارواحنا فداه و این انقلاب مقدس به آن نیازمند است؛ لذا پیوند میان بسیجیان عزیز و حضرت ولیعصر ارواحنا فداه مهدی موعود عزیز ـ یک پیوند ناگسستنی و همیشگی است.(79)
در مورد دیگری، به معنای صحیح انتظار میپردازند و میگویند:
انتظاری که از آن سخن گفتهاند، فقط نشستن و اشک ریختن نیست. انتظار به معنای این است که ما باید خود را برای سربازی امام زمان آماده کنیم؛ سربازی امام زمان، کار آسانی نیست. سربازی منجی بزرگی که میخواهد با تمام مراکز قدرت و فساد بینالمللی مبارزه کند، احتیاج به خودسازی و آگاهی و روشنبینی دارد. عدهای این اعتقاد را وسیلهای برای تخدیر خود یا دیگران قرار میدهند؛ این غلط است. ما نباید فکر کنیم که چون امام زمان خواهد آمد و دنیا را پر از عدل و داد خواهد کرد، امروز وظیفهای نداریم؛ نه، بهعکس، ما امروز وظیفه داریم در آنجهت حرکت کنیم تا برای ظهور آنبزرگوار آماده شویم.
شنیدهاید، در گذشته کسانی که منتظر بودند، سلاح خود را همیشه همراه داشتند. این یک عمل نمادین است و بدینمعناست که انسان از لحاظ علمی و فکری و عملی باید خود را بسازد و در میدانهای فعالیت و مبارزه آماده به کار باشد.(80)
پینوشت:
60. منشور بسیج / ص ۲۱۷
61. همان/ ص ۲۱۶
62. کنزالعمال/ ج۱۶/ ص ۳۵
63. کافی/ ج ۵/ ص ۹۵
64. وسائل الشیعه / ج ۱۱ / ص ۴۰۴ ـ التهذیب / ج ۶ / ص ۱۸۵
65. نهجالبلاغه / حکمت ۳۷۴
66. فرهنگ و تهاجم فرهنگی / ص ۲۲۹
67. دشمنشناسی ـ شناخت دشمن و روشهای مقابله با آن از منظر رهبر معظم انقلاب امام خامنهای / ص ۳۶۶
68. منشور بسیج / ص ۵۵
69. همان / ص ۲۶۸
70. همان / ص ۱۴۱ و ص ۱۴۲
71. انفال / آیه ۶۰
72. طه / آیه ۱۲
73. توبه / آیه ۲۰
74. دشمنشناسی / شناخت دشمن و روشهای مقابله با آن از منظر امام خامنهای / ص ۳۶۸
75. انعام / آیه ۵۲
76. تنبیه الخواطر (مجموعه ورام) / ج ۱ / ص ۱۵۹
77. منشور بسیج / ص ۲۴۷
78. صحیفه امام/ ج۲۱/ص۱۹۴
79. منشور فرهنگی انقلاب اسلامی / شماره ۱۰/ فرهنگ بسیجی، ایثار، جهاد، شهادت / ص۲۶۰
80. منشور بسیج / ص ۲۰۳
ثبت ديدگاه