دهمین سالگرد گرامیداشت ارتحال عالم ربانی و استاد اخلاق، حضرت آیت الله مهدوی کنی(ره) با حضور مدیران و مسئولان کشوری، رئیس دانشگاه امام صادق(ع)، خانواده معزز آن استاد فرزانه، اساتید، دانشجویان، دانش‌پژوهان و همه علاقه‌مندان و دوستداران آن عالم ربانی در روز دوشنبه 23 مهر در سالن شهید گمنام دانشگاه امام صادق(ع)- پردیس خواهران برگزار شد.

در این مراسم ضمن تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید، فرازهایی از بیانات ارزشمند عالم فرزانه و استاد اخلاق به سمع و نظر حضار رسید.

سپس حجت الاسلام و المسلمین سید رضا تقوی، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و عضو جامعه روحانیت مبارز و سخنران این مجلس، ضمن عرض تسلیت و تعزیت به مناسبت رحلت کریمه اهل بیت، فاطمه معصومه(س)و همچنین ضمن تسلیت به مناسبت شهادت سید حسن نصرالله و شهدای جبهه مقاومت، به رشادت‌های همه بزرگان تاریخ اشاره نمود و افزود: همه بزرگان و غیورمندان تاریخ با تلاش و اخلاص بی‌کران خود، مسیر حق را برای همه ما گشودند و میراث گرانبهایی را نزد ما به یادگار گذاشتند؛ همه ما موظفیم نام و یاد آنان را گرامی بداریم و با تمام وجود از میراث آنان محافظت و مراقبت نمائیم.

ایشان در ادامه بیان کرد: این مجلس در این روز گرامی به یاد یک عالم فرهیخته، فقیه فرزانه، استاد فقه، استاد دیانت و اخلاق، مرحوم آیت الله مهدوی کنی(ره) برگزار شده است؛ این دانشگاه با برگزاری چنین مراسم‌هایی همواره سعی داشته تا ارادت و ادای دین و حقی که معلم اخلاق و استاد فرزانه به گردن همه ما داشته‌اند جبران نماید. این حق شناسی جای ستایش دارد و امیدواریم روح بلند و منور این فقیه فرزانه از همه ما راضی و خشنود  باشد. براستی همواره موظف هستیم نام و یاد شخصیت‌هایمان را زنده نگه داریم و به حفظ میراث گرانبهایی که در بین ما به یادگار گذاشته اند بپردازیم. وظیفه همه ماست تا نسل نو را با شخصیت‌های دینی و معنوی آشنا کنیم و فرهنگ بشری را حفظ نماییم. براستی اینها جزو هویت ما به حساب می‌آیند.

عضو جامعه روحانیت مبارز در ادامه ضمن اشاره به ویژگی‌های شخصیتی حضرت آیت الله مهدوی کنی(ره) تصریح نمود: ایشان یک شخصیت به مقتضای زمان بودند. کارشان را انجام می‌دادند. تکلیف محور بودند و هرجا تشخیص می‌دادند تکلیف است عمل می‌کردند. همواره در صحنه انقلاب حضور داشتند و با جدیت به فعالیت می‌پرداختند. ایشان روحانی فعالی بودند که در متن سیاست قرار داشتند. ایشان با تئوری جدایی دین از سیاست مخالف بودند و همواره اذعان داشتند که سیاست و دیانت به شدت در هم تنیده شده است و همواره از جایگاه بلند روحانیت به امور سیاسی می‌پرداختند. در نظام اسلامی با معیارهای اسلامی سیاست را پیش می‌بردند. همچنین معتقد بودند که در سیاست باید اخلاق محور بود و همیشه در حوزه اخلاق سیاست را دنبال می‌کردند. گفتنی است پایان این مجلس با نوای دلنشین سید جواد میری مزین گردید