«سادات» یک سرمایه بزرگ دینی و اجتماعی برای تقویت وحدت و مقابله با جنگ فرهنگی هستند

در تاریخ ۱۷ آبان ۱۴۰۴، حجت الاسلام و المسلمین سید رضا تقوی در «نشست سادات» سخنانی ایراد کرد و در آن بر اهمیت محوری «سادات» به عنوان یک مقوله فرهنگی و یک سرمایه اجتماعی عظیم برای جمهوری اسلامی ایران تاکید ورزید. وی اهداف اصلی این گردهمایی و جریان در حال شکل‌گیری را «تقویت وحدt» و «مقابله با جنگ فرهنگی» عنوان کرد و خواستار مردمی ماندن این حرکت شد.

این گزارش، به تفصیل به تشریح محورهای اصلی سخنرانی ایشان می‌پردازد.

سادات؛ سرمایه‌ای ریشه‌دار اما مغفول

حجت الاسلام و المسلمین تقوی در ابتدای سخنان خود، پس از تشکر از برگزارکنندگان ، بیان داشت که شکل‌گیری جریانات فرهنگی نیازمند یک «بهانه» یا نقطه کانونی است تا افراد حول آن جمع شوند. وی «سادات» را یکی از ارزشمندترین مقولات فرهنگی دانست و تاکید کرد: «اکرام و احترام به سادات یک امر ریشه‌داری است که از متن و بطن معارف اسلامی ما، از قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) سرچشمه می‌گیرد».

ایشان با استناد به آیاتی همچون آیه تطهیر و آیه مودت ، سادات را به دلیل انتساب به اهل بیت و پیامبر گرامی اسلام، دارای احترامی خاص در میان تمامی مسلمانان دانست. وی در ادامه با استفاده از ادبیات سیاسی روز، تصریح کرد: «سادات در جامعه ما یک سرمایه بزرگ دینی و اجتماعی است؛ یک سرمایه بسیار قوی و پربار، از این جهت که ریشه در زمین نبوت و امامت و اهل بیت عصمت و طهارت دارد».

عضو شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور با ابراز تاسف از عدم استفاده بهینه از این ظرفیت، خاطرنشان کرد که این مقوله دارای زمینه‌های اجتماعی بسیار خوبی است و به دلیل علاقه ذاتی مردم و فرهنگ‌سازی گذشته، با کمترین اطلاع‌رسانی مورد اقبال عمومی قرار می‌گیرد.

تاکید بر راهبرد «مردمی بودن»

رئیس این نشست بر سیاست اصلی این جریان، یعنی «مردمی بودن» آن، تاکید ویژه‌ای کرد. وی گفت: «هرگز نمی‌خواهیم [این جریان] به تعبیر [امروزی] «دولتی» بشود. دولت هم دولت اسلامی است، دولت خود ماست، ولی نه، این جریان باید جریان مردمی باشد». ایشان افزود که هزینه‌های این حرکت در استان‌ها توسط خود مردم علاقه‌مند، با افتخار و عشق تامین شده و اقبال بسیار خوبی به آن وجود دارد.

اهداف کلان: وحدت ملی و مقابله با جنگ فرهنگی

حجت الاسلام و المسلمین تقوی دو هدف اصلی را برای این جریان تعریف کرد:

  1. مقابله با جنگ فرهنگی: ایشان با اشاره به وضعیت «جنگ ترکیبی» اعم از نظامی، اقتصادی (تحریم‌ها) و فرهنگی علیه ارزش‌ها، بیان داشت: «این جریان [سادات] می‌تواند به خوبی مقابله کند. حداقل در یک بخشی از جامعه مصونیت ایجاد بکند و این بخش روی بخش‌های دیگر اثر بگذارد».
  2. تقویت وحدت و یکپارچگی: وی «وحدت» را از سیاست‌های مؤکد مقام معظم رهبری دانست و این جریان را بستری برای تقویت «وحدت شیعه و سنی» و دمیدن روح تازه‌ای به آن معرفی کرد. ایشان با یادآوری اقدام پیامبر اسلام (ص) پس از هجرت به مدینه در ایجاد «پیمان مؤاخات» (برادری) میان قبایل متخاصم اوس و خزرج و با بهره‌گیری از اشعار مولوی ، تاکید کرد که پیامبر آن تفرقه را به وحدت تبدیل کرد.

ایشان در تشریح اهمیت وحدت در امنیت ملی گفت: «جنگ واقع می‌شود اگر در درون اختلاف بیفتد؛ و [جنگ] واقع نمی‌شود اگر وحدت و یکپارچگی‌مان را حفظ کنیم». وی این کار را «بسیار مقدس» و مصداق «وحدت و انسجام مقدس» مد نظر رهبری دانست.

گله از دستگاه‌های فرهنگی و لزوم «جهاد تبیین»

حجت الاسلام  والمسلمین  تقوی در بخش دیگری از سخنان خود، با گلایه از عملکرد دستگاه‌های فرهنگی کشور انتقاد کرد و با اشاره به انفعال این دستگاه ها گفت: «فقط نشستیم که آقا سخنرانی بفرمایند، ما یک اطلاعیه بدهیم سخنان آقا را تایید بفرماییم؟ کار ما این است؟». وی اعلام کرد که این مجموعه (نشست سادات) قصد دارد به سهم خود وارد صحنه شده و مسائل فرهنگی و معرفتی را «تبیین» کند و به نوعی «جهاد تبیین» را به انجام رساند.

ابعاد هویتی و تربیتی حرکت

این مقام مسئول، «تقویت هویت» سادات را یکی دیگر از دستاوردهای این تشکل دانست. وی همچنین بر جنبه «تربیتی» این حرکت تاکید کرد و مثالی از یک «هیئت سادات» در همدان ارائه داد که علاوه بر فعالیت‌های مذهبی، بر وضعیت خانواده‌ها، جوانان و فرزندان اعضا نظارت داشته و از بروز آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد یا انحرافات فکری جلوگیری می‌کنند.

برنامه‌های آینده و همکاری نهادها

تقوی در پایان سخنان خود بر لزوم تکمیل ساختار این تشکل در تهران تاکید کرد، چرا که تهران دارای نیروهای توانمند در سطح ملی است. وی اعلام کرد که برای پیشبرد اهداف، از ظرفیت نهادهایی چون بسیج، سپاه، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و بنیادها کمک گرفته خواهد شد.

ایشان با اشاره به ریشه های معنوی و عقیدتی این حرکت تاکید کرد: «[این حرکت] صاف و زلال است، مربوط به خانه فاطمه است و از اینجا این چشمه می‌جوشد و باید همه را سیراب کند»