مبدأ و منشأ ریاست­‌طلبی، قدرت­‌طلبی و برتری­‌جویی است که در درون هر انسانی…

یادداشت‌ها، مجموعه‌ای از کوتاه‌نوشته‌های حجت‌الاسلام و المسلمین سید رضا تقوی است که در موضوعات مختلف و به فراخور مناسبت‌های گوناگون نگاشته شده است. مکتوباتی که از نثری روان برخوردار بوده، به زیور آیات و روایات زینت یافته و با ادبیات غنی فارسی ملاحت پیدا کرده‌اند. یادداشت‌های حاضر توسط حجت‌الاسلام و المسلمین تقوی، در روزهای نمایندگی مجلس یازدهم تألیف شده و توسط هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی، در صحن عمومی و در میان نمایندگان مردم، توزیع گشته است.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ریاست­‌طلبی

 

1- خصلت ریاست­‌طلبی: یکی از خصلت­‌های زشتی که انسان را با مشکلات فراوانی درگیر می­‌کند و زندگی فرد و جمع را به تباهی می­‌کشاند خصلت «ریاست طلبی» است. اسلام در فرهنگ تربیتی خود، انسان را از دل‌بستگی و شیفتگی به ریاست برحذر می‌­دارد و چنین فردی را از رحمت الهی محروم می­‌داند. امام صادق (ع) فرمودند: ملعون است کسی که ریاست را به خود ببندد. «ملعون است کسی که به دنبال ریاست باشد، ملعون است کسی که فکرش را در ریاست و ریاست­مداری متمرکز کند؛ «مَلعُونٌ مَن تَرأسَ، مَلعُونٌ مَن هَمَّ بِها، مَلعُونٌ مَن حَدَّثَ بِها نَفسَهُ».

2- منشأ ریاست‌­طلبی: مبدأ و منشأ ریاست­‌طلبی، قدرت­‌طلبی و برتری­‌جویی است که در درون هر انسانی به­‌وجود آمده و فجایع و جنایات هولناکی را انجام داده­ است. جنایات بزرگ تاریخی توسط سلطه‌­طلبان و مقام‌­پرستانی چون «فرعون­» ها انجام گرفته است که شعارشان «اَنا رَبُّکُمُ الأعلی» بود.

3- اژدهای ریاست‌­طلبی: مولوی، عارف اندیشمند، حرص و شهوت را مار ولی مقام و منصب را اژدها می­‌داند و می‌­گوید: «حرص و شهوت مار و منصب اژدها» و نیز لغزش آدم ابوالبشر را از حرص شکم و شهوت می­‌داند؛ ولی حرص ابلیس را جاه­‌طلبی و مقام دوستی به حساب می‌­آورد و لذا آدم (ع) موفق به توبه می­‌شود و ابلیس دست از استکبار خود بر نمی­‌دارد.

ذلت آدم ز اشکم بود و باهو آن ابلیس از تکبر بود و جاه
لاجرم او زود استغفـار کردو آن لعیــن از توبه استکبار کرد

4- رویش نفاق: یکی از آثار زیان‌­بار ریاست­‌طلبی و جاه‌­طلبی این است که موجب رویش نفاق می­‌شود و جاه‌­طلب را در ردیف منافقان قرار می­‌دهد؛ زیرا شخص ریاست­‌طلب برای دست­یابی به ریاست و حفظ آن از روش­‌های منافقانه بهره­ می­‌گیرد. پیامبر اکرم (ص) فرمودند: دلبستگی به مقام و ثروت، نهال نفاق را در قلب انسان می­‌رویاند؛ «حُبُّ الجاهِ وَ المالِ یُنْبِتُ النِفاقَ فی القَلْبِ».

۵- دین‌­داری و ریاست­‌طلبی: امام کاظم (ع) فرمودند: هرگاه دو گرگ درنده به گله گوسفند بزنند که چوپانش نباشد، زیانش کمتر از ریاست‌طلبی نسبت­به دین مسلمان است؛ «ما ذِئبانِ ضارِیانِ فی غَنَمٍ قَد تَفَرَّقَ رِعاؤها بِأضَرَّ فی دِینِ المُسلِمِ مِنَ الرِّئاسَهِ».

۶- عامل هلاکت: در رهنموندهای پیشوایان معصوم ما تأکید می­‌شود که از ریاست­‌طلبان فاصله بگیرید «اِیّاکُمْ وَ هوءُلاءَ الرُّءَساءَ اَلَّذینَ یَتَرَأسُونَ» زیرا خصلت ریاست­‌طلبی هم شخص ریاست­‌طلب را نابود می‌­کند و هم دنباله‌­روهای خود را درآتش ریاست­‌طلبی می­‌سوزاند امام صادق(ع) فرمود: هرکس ریاست­‌طلبی کند هلاک می‌­شود. «مَنْ َطَلَبَ الرِّئاسَه هَلَکَ»

۷- ریشه نابسامانی­‌ها: هرگاه انسان‌­های غیر مهذَّب و جاه‌­طلب با چاپلوسی، رفتارهای منافقانه، قول و قرارهای معاملاتی، وعده‌­­ها، اهرم­‌های قومیتی و باندی، مناصب ریاستی را اشغال کنند به تعبیر امیرمؤمنان علی(ع) پایه­‌گذار بسیاری از نابسامانی­‌ها خواهند شد؛ «حُبُّ الرّیاسَهِ رَأسُ المِحَن».

۸- ریاست‌­طلبان درحکومت نبوی: در حکومت نبوی، به تشنگان قدرت و ریاست­‌طلبان جاه­‌طلب، مسئولیت‌­های مدیریتی واگذار نمی­‌شد. پیامبر اکرم (ص) درخصوص کسانی که به دنبال تصاحب پست­‌های حکومتی بودند می‌­فرمود: ما کسی را که حریصانه خواهان مناصب مدیریتی باشد به­‌کار نمی‌­گماریم. «اِنّا لا نَوَلّیِ هذه الْعَمَلِ أحَداً سَئلَهُ و لا أَحَداً حَرَصَ عَلَیهِ».  بحار/75/740- صحیح مسلم/3/1456

۹- صاحب­‌منصبان با­کفایت: همیشه در میان متولیان امور، مدیران و ریاست­‌مدارانی با اخلاص و برخوردار از سرمایه‌­های علمی، تجربی و اخلاقی بوده‌­اند که نه تنها به‌­دنبال ریاست نبوده‌­اند بلکه ریاست و مناصب مدیریتی به دنبال آنان بوده‌­اند و ملتمسانه از آن­ها خواسته‌­اند تا بر جایگاه مسئولیت تکیه بزنند و مایه افتخار و زینت تشکیلات باشند و از این جایگاه به اقامه حق و عدل و نابودی باطل اقدام نمایند. چنان­که امام علی(ع) فرمودند: به خدا سوگند حکومت برای من به اندازه کفش کهنه­‌ای ارزش ندارد مگر این­که بتوانم از این موقعیت حقی را اقامه کنم و باطلی را از بین ببرم؛ «وَاللهِ لَهِیَ أحَبُّ اِلَیَّ مِن إمرَتِکُم إلّا اَن اُقِیمَ حَقّاً اَو أدفَعَ باطِلاً». نهج‌­البلاغه/خطبه33 /ن

           سیدرضا تقوی

نماینده مردم شریف تهران