هرگاه در برابر دعوت و منطق مستحکم عقل قرار میگیرد چون حرف…
یادداشتها، مجموعهای از کوتاهنوشتههای حجتالاسلام و المسلمین سید رضا تقوی است که در موضوعات مختلف و به فراخور مناسبتهای گوناگون نگاشته شده است. مکتوباتی که از نثری روان برخوردار بوده، به زیور آیات و روایات زینت یافته و با ادبیات غنی فارسی ملاحت پیدا کردهاند. یادداشتهای حاضر توسط حجتالاسلام و المسلمین تقوی، در روزهای نمایندگی مجلس یازدهم تألیف شده و توسط هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی، در صحن عمومی و در میان نمایندگان مردم، توزیع گشته است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ویژگیهای حاکمان طاغوتی از نگاه قرآن
قرآن کریم سنبل حاکمان مستبد و ستمگر را «فرعون» معرفی میکند که ما گاهی در ادبیات گفتاری و نوشتاری، از «فرعون» و «فرعونصفتان» باعنوان «طاغوت» نام میبریم. قرآن مشخصات و نشانههای «فرعون» و «فرعونگونگی» را در آیات و سورههای مختلف بیان میدارد و ما از رهگذر همین مشخصات میتوانیم حاکمان و حکومتها را محک بزنیم. اینک به کتاب آسمانی قرآن مراجعه میکنیم و با «فرعونشناسی» ویژگیهای شخصیتی و رفتاری حاکمان مستبد و طاغوتی را مورد شناسایی قرار میدهیم:
1- فرعون مردم را به بردگی کشانده بود و آزادی را از جامعه سلب کرده بود؛ «وَ قَوْمَهُما لَنا عابِدُون» (مؤمنون/ آیه 47)
2- فرعون فرصت ارشاد و انتقاد به کسی را نمیدهد و همه کارهای زشت خود در نظرش پسندیده است؛ «وَ کذالک زُیّنَ لِفِرعَونَ سُوءُ عَمَلِهِ». (مؤمن/ آیه 37)
3- در کشور نظر و نگاه هیچکس بهغیر از رأی و نظر خود را پسندیده نمیداند و آن را قبول نمیکند؛ «قالَ ما اُرَیکُم اِلّا ما اَری». (غافر/ آیه 29)
4- جلوی رشد افکار را میگیرد، و مردم جامعهاش را به سبکمغزی میکشاند تا هرچه گفت کورکورانه از او پیروی کنند؛ «فَاسْتَخَفَّ قَومَهُ وَ أطاعُهُ». (زخرف/ آیه 54)
5- خودخواهیهای فرعون موجب میشود تا خود را تا سرحّد خدایی بالا ببرد و همه را در برابر خود به خضوع و کرنش بکشاند؛ «فَاعْلِمْتُ لَکُم مِنْ اِلهٍ غَیری». (قصص/ آیه27)، «فَقالَ أنَا ربُکُمُ الأعلی». (النازعات/ آیه 24)
6- هرکس که قداست دروغین او را بشکند و تسلیم خواستههای نفسانی او نشود به مجازات سخت زندان مبتلا میشود؛ «لَئنِ اتَخَذْتَ اِلهاً غَیری لَأجعَلّنک مِنَ المَسْجُونین». (شورا/ آیه 26 – 29)
7- هرگاه در برابر دعوت و منطق مستحکم عقل قرار میگیرد چون حرف قابل قبولی ندارد از حربه تهدید استفاده میکند و اگر کسی بخواهد قدم در مسیر حق بگذارد باید از او اجازه بگیرد و هر آزادیخواهی که بخواهد در مقابل او مقاومت کند در زیر شکنجههای غیر انسانی او به شهادت خواهد رسید؛ «قالَ آمَنْتُم لَهُ قَبلَ اَنْ آذَنَ لَکُم فَلأقَطَّعَنَّ اَیدیَکُمْ وَ اَرْجُلَکُم مِن خِلافِ وَ لَاُصْلِبَنَّکُم فی جُزُوعِ النَّخْل». (طه/ آیه71)
8- مخالفان خود را به باد تهمت و ناسزا میگیرد و به جاهطلبی و اخلالگری منتسب مینماید؛ «وَ تَکُونَ لَکُما الکِبریاءُ فِی اَلأرضِ». (یونس/ آیه78)
9- درحالی که با دین و دینداران مبارزه میکند تظاهر به دینداری نموده و خود را حامی دیانت قلمداد میکند؛ «اِنّی أخافُ اَنْ یُبَدِّلَ دینَکُم فی الأَرضِ الفَسادِ». (غافر/ آیه 26)
10- خود را مصلح اجتماعی جلوه میدهد و میگوید: من شما را به راهی بهتر هدایت میکنم؛ «و ما أهْدِیکُم اِلّا سَبِیلَ الرَّشادِ». (مؤمن/ آیه 29)
11- به پیروی از اصل «جدایی بینداز و حکومت کن» از روشهای مختلف برای ایجاد تفرقه استفاده میکند و مردم را به گروههای گوناگون تبدیل مینماید؛ «اِنَّ فِرعَوْنَ عَلا فیِ الأرضِ وَ جَعَلَ اَهْلَها شِیَعاً». (قصص/ آیه 4)
12- ثروت مملکت را از آن خود میداند و هرگونه تصرف را در آن جایز میشمارد و میگوید: آیا سرزمین مصر از آن من نیست و رودهای این شهرها از زیر کاخ من جاری نمیشود؟!؛ «اَلَیْسَ لِی مُلْکُ مِصْرَ و هذِهِ الأنهارَ تَجْرِی مِنْ تَحْتیِ». (زخرف/ آیه 51)
13- از خصلتهای فسادانگیز فرعون اسراف است. روحیه برتریجویی او موجب گشته تا امکانات کشور را دیوانهوار مصرف کند؛ «وَ اِنَّ فِرعونَ لَعالٍ فِی الأرضِ وَ اِنَّه لِمَنِ الْمُسرِفینَ». (یونس/ آیه 83)
14- هرگاه گامی برای خدمت برمیدارد آن را به رخ ملت میکشد و بر سر آنها منت میگذارد. فرعون به موسی(ع) گفت:آیا ما تو را هنگامی که طفل بودی در خانه پرورش ندادیم؟ موسی گفت: این چه منتی است که بر من میگذاری تو در مقابل بنیاسرائیل را برده خود کردی اینک منت بر من مینهی که ما تو را در طفولیت تحت حمایت قرار دادیم؟!؛ «وَ تِلْکَ نِعْمَةٌ تَمُنَّها علیَّ اَنْ عَبَّدْتَ بَنی اِسرائیلَ». (شعراء/ آیه22) /ن
سیدرضا تقوی
نماینده مردم شریف تهران
ثبت ديدگاه