هر نظام سیاسی و حاکمیتی در راهبردهای حکومتی خود به قطب­‌نما نیازمند است که ما از آن به اصول فکری و اعتقادی تعبیر می­‌کنیم. در نظام اسلامی، روش‌­های حکمرانی باتوجه…

یادداشت‌ها، مجموعه‌ای از کوتاه‌نوشته‌های حجت‌الاسلام و المسلمین سید رضا تقوی است که در موضوعات مختلف و به فراخور مناسبت‌های گوناگون نگاشته شده است. مکتوباتی که از نثری روان برخوردار بوده، به زیور آیات و روایات زینت یافته و با ادبیات غنی فارسی ملاحت پیدا کرده‌اند. یادداشت‌های حاضر توسط حجت‌الاسلام و المسلمین تقوی، در روزهای نمایندگی مجلس یازدهم تألیف شده و توسط هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی، در صحن عمومی و در میان نمایندگان مردم، توزیع گشته است.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

اصول حکمرانی در نظام اسلامی

 

1- حکمرانی: حکمرانی یعنی اداره امور جامعه از جایگاه حاکمیت. اگر کشور را به یک کشتی تشبیه کنیم، آن کسی که کشتی را در میان امواج طوفانی دریا به‌­سمت هدف می‌­برد ناخدا و کشتی­ران است. البته برای این­که کشتی راه را گم نکند و در دام گرداب­‌ها و حفره‌های دریایی نیفتد از قطب­‌نما استفاده می­‌کند و با راهنمایی قطب­‌نما به حرکت خود ادامه می­دهد.

2- قطب­‌نمای نظام: هر نظام سیاسی و حاکمیتی در راهبردهای حکومتی خود به قطب­‌نما نیازمند است که ما از آن به اصول فکری و اعتقادی تعبیر می­‌کنیم. در نظام اسلامی، روش‌­های حکمرانی باتوجه­ به آن اصول که نقش قطب­‌نما را دارند انتخاب می­‌شوند و کشتی جامعه را به­‌سمت اهداف مورد نظر ­پیش می‌­برند. در این­جا به چند اصل از اصول حکمرانی، در نظام اسلامی اشاره می­‌کنیم، اصولی که بر همه تصمیم­‌گیری­‌ها و عملکردها سایه می‌­افکند.

3- اصل خداباوری: در نظام اسلامی حکمران معتقد است که همه اعمال و گفتار او در محضر خداست و خدای حکیم و بصیر، ناظر بر غیب و شهود می‌­باشد.

4- اصل ثبت‌­نگاری: حاکمان و کارگزاران نظام اسلامی بر این اعتقاد هستند که آن­چه می­‌گویند و می‌­نویسیند و می­‌اندیشند و عمل می­‌کنند همه ثبت و ضبط می­‌شود. مأموران الهی با عنوان «کرامُ­ الکاتِبین» و یا دو فرشته همراه انسان، با نام‌­های «رقیب» و «عتید» مأموریت نگارش و ثبت اعمال ما را دارند.

5- اصل اعتقاد به جهان آخرت: از اصول دیگری که در سلامتی کارها نقش مؤثر دارد اعتقاد به قیامت و یوم­‌الحساب است. در آن روز، نتیجه اعمالی را که انجام داده­‌ایم خواهیم دید. «فَمَنْ یَعْمل مِثقالَ ذَرّهٍ خَیراً یَرَه وَ مَنْ یَعْملَ مِثقال ذَرّهٍ شَرّاً یَرَه»

6- اصل مردم باوری: آنان­که در مسند حکمرانی نشسته­‌اند باید بر این باور باشند که برای خدمت به مردم که بندگان خدا هستند در این جایگاه قرار دارند و خدمت به مردم را خدمت به عائله خدا بدانند. «اَلْخَلْقُ عَیالیِ»

7- اصل اجرای عدالت: حکمرانی در نظام اسلامی برمبنای عدالت انجام می­‌گیرد. عدالت برای حکمرانان معیار است و چتری می‌­ماند که بر سر همه تصمیم­‌ها، برنامه‌­ها و رفتارها گسترده می­‌شود. عدالت به‌­منزله خون باید در پیکر نظام اسلامی جاری باشد و به هر عضوی که خون عدالت نرسد فلج می­‌شود. علی(ع) فرمود: نور چشم حکمرانان اقامه عدل در جامعه است. «اَفْضَلُ قُرةِ عِینِ الوُلاةِ اِستقامه العدلِ فی­البلادِ»

8- اصل اخلاق: در حکمرانی اسلامی، رعایت اصول اخلاقی از واجبات است. در این نظام سیاستمدارش بر پیکر سیاست، لباس اخلاق می‌­پوشاند و او در سیاست­‌ورزی نمی‌­تواند از مرزهای اخلاقی عبور کند و آن­ها را بشکند.

9- اصل تساوی حقوق در برابر قانون: اصل دیگری که در نظام حکمرانی اسلامی بر آن تأکید می­‌گردد این­است که همه شهروندان در برابر قانون یکسانند، قانون برای هیچ­کس امتیاز ویژه‌­ای قایل نمی­‌شود، فقیر باشد یا غنی، زن باشد یا مرد، شهری باشد یا روستایی، از خواص باشد یا از عوام…

10- اصل آزادی: از نیازهای فطری و طبیعی انسان، آزادی است. در حاکمیت اسلامی، حکمران باید از اصل آزادی پاسداری کند که آزادی به بی‌­بندوباری و خفقان آلوده نگردد. انسان آزاد آفریده شده است و باید در سایه آزادی، استعدادهایش رشد کند و شخصیتش ساخته شود. علی(ع) فرمود: بنده دیگران مباش زیرا خداوند تو را آزاد آفریده است. «لاتَکُنْ عَبْدَ غَیْرِکَ وَقَدْ جَعَلَکَ اللهُ حُرّاً»

11- اصل امامت و ولایت: از مهم­ترین اصول حکمرانی اصل ولایت است، اصلی که باید بر سایر اصول نظارت کند تا جاهلان و بدخواهان آن­ها را نشکنند. خداوند فرمود: از خدا و پیامبر و فرمانروایانتان پیروی کنید «اطیعوا الله واطیعوا الرسول و اولی­الامر منکم»./م

سیدرضا تقوی

نماینده مردم شریف تهران