حجت‌الاسلام و المسلمین سیدرضا تقوی همزمان با فرا رسیدن ایام محرم و شهادت سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام و یاران باوفای آن حضرت در گفتگو با خبرنگار سرویس سیاسی شبکه خبری تهران‌نیوز اظهار کرد: یکی از وقایع و حوادث بسیار مهمی که در سال ۶۱ هجری قمری به وقوع پیوست، شهادت امام حسین علیه‌السلام و یاران باوفای ایشان بود.

وی اضافه کرد: این واقعه به لحاظ اهمیت مورد توجه بود که همچنان موج آن واقعه بعد از گذشت قرن‌ها در جوامع مختلف بشری به چشم می‌خورد و هر فردی که تاریخ این واقعه را مطالعه می‌کند متأثر می‌شود و آن واقعه بسیار عظیم عاشوراست، واقعه‌ای که بعد از گذشت نیم قرن از رحلت پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلم اتفاق افتاد، در حالی که پسر همین پیامبر را مردم در سرزمین کربلا محاصره کردند و او و یارانش را به شهادت رساندند و خانواده امام را اسیر کردند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بسیاری از کسانی که در کربلا بودند و ناظر بر این حادثه غمناک و اسف‌بار بودند نبی مکرم اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم را دیده و سخنان ایشان را شنیده بودند.

تقوی با طرح این سوال که چه شد به یکباره ورق برگشت و جریانی با عنوان «اُمویان» روی کار آمدند و با جریان نبوی و علوی مقابله کردند؟ عنوان کرد: فرزندان بزرگ خانواده نبی مکرم اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم که در رأس آنها حضرت اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام بود از سوی همین جریان اموی به شهادت رسید.

وی مطرح کرد: همین مردمی که دست به خون امام حسین علیه‌السلام و یارانش آلوده کردند، بارها از زبان پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلم شنیده بودند که «الحسن والحسین سیّدی شباب أهل‌الجنّة» یعنی دو فرزندم حسن و حسین علیهم‌السلام سید و بزرگ اهل بهشت هستند یا فرمودند «حسین منی و انا من حسین» یعنی حسین از من است و من از حسینم.

شکست ذلت‌بار امویان از نبویان و علویان

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی در ادامه توضیح داد: از سویی این حدیث میان مردم مشهود بود که «اِنَّ‌الْحُسین مِصباحُ الْهُدی وَ سَفینَهُ‌الْنِّجاة»، یعنی حسین چراغ هدایت و کشتی نجات است، با توجه به این مطالب و احادیث نبوی در عظمت امام حسین علیه‌السلام اما فضا و تبلیغات اموی به‌گونه‌ای اذهان را منحرف کرد که جمعی از مردم حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام را در روز روشن و مقابل هزاران چشم و با لبان تشنه به شهادت رساندند.

تقوی ادامه داد: حکومت بنی‌امیه با یک طراحی آمده بود تا امام حسین علیه‌السلام را به شهادت برساند و به ظاهر پیروز میدان باشند، اما خداوند متعال نخواست و نه‌تنها پیروزی نصیب امویان و یزیدیان نشد، بلکه شکست ذلت‌باری خوردند و عاشورا برای همیشه در تاریخ ماندگار شد.

وی افزود: اسرایی که از کربلا تا کوفه برده شدند تمامی جنایات یزید و دشمنان اسلام را در اذهان خود ثبت و ضبط کردند و آن را نقل کردند، به طوری که ناظران حادثه کربلا بعدها مظلومیت امام حسین علیه‌السلام را نشر دادند، در حالی که یزید قصد داشت حادثه کربلا را در نطفه خفه کند و اثری از این واقعه نباشد، اما این واقعه برای همیشه در ذهن تاریخ ماند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: تمامی زوایای نهضت حسینی برای همگان روشن و مبرهن است، چراکه افراد حاضر در کربلا نخواستند واقعه عظیم کربلا مسکوت بماند و آن را به نسل‌های بعدی انتقال دادند، امام حضرت زینب سلام‌الله علیها این شیرزن کربلا علاوه بر رسوا کردن یزید صدای خود را به گوش جهانیان رساند و مظلومیت حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام و یاران باوفای ایشان را فریاد زد.

تقوی با بیان اینکه بعد از سپری شدن ۱۴ قرن از واقعه کربلا اشک شیعیان هنوز خشک نشده است، افزود: هنوز بر این مظلومیت و مصیبت امام حسین علیه‌السلام سرشک غم باریده‌اند و این حادثه زنده نگه داشته شده، در حقیقت نهضت کربلا یک واقعه معمولی نبود، بلکه کربلا به یک نگاه مدرسه عشق استو در این مدرسه عرفان و عاشورا تنها کسانی حضور داشتند که در مدرسه عشق ثبت‌نام کردند.

وی تبیین کرد: از آموزه‌های عاشقانه و عارفانه مکتب عاشورا باید بیاموزیم و تعالیم عاشورایی را همچنان زنده نگاه داریم، عاشورا در حقیقت یک مکتب است و مربی متعالی و آموزگار آزادی که در این مکتب تعلیمات خود را به بشریت ابلاغ می‌کند، حسین‌ابن علی علیه‌السلام بوده که مصباح الهدی است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی تشریح کرد: بنابراین کربلا یک مکتب تربیتی و سازنده‌ای است که در طول تاریخ انسان‌هایی با آرمان‌های کربلا و جان‌مایه نهضت عاشورا تربیت شدند و روبروی ظلم و ظالمان ایستادند و خودشان مبدأ و منشأ انقلاب شدند.

ملموس‌ترین تأثیر نهضت عاشورا، انقلاب اسلامی بود

تقوی افزود: بعد از واقعه کربلا افرادی که فکر و ذهنشان را با مکتب کربلا نزدیک کردند و اندیشه کربلا یافتند در مقابل ظالمان ایستادند و قیام‌های متعدد و مختلفی با تکیه بر آیه‌های عاشورایی در تاریخ به وقع پیوست، نخستین قیام، قیام توّابین بود که بعد از گذشت نه‌چندان طولانی از واقعه کربلا و شهادت حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام به رهبری سلیمان ابن صرد خزایی به وقوع پیوست.

وی تشریح کرد: گروه توّابین بعد از عاشورا علیه عبیدالله ابن زیاد قیام کردند، اما به شهادت رسیدند، همچنین قیام سادات حسنی و علویان بر تکیه بر قیام زید ابن علی ابن الحسین با تکیه بر اندیشه‌های عاشورایی شکل گرفت، پس کربلا سازنده است و هرگاه گروهی قصد قیام در برابر ظلم و ظالم داشتند در کنار مزار سید و سالار شهیدان بیعت و قیام خود را آغاز می‌کردند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه کربلا در طول تاریخ تأثیر بسیار زیادی در جهان داشته، بیان کرد: ملموس‌ترین اثر قیام عاشورا و نزدیک‌ترین تأثیری که این قیام بر یک ملت داشت، انقلاب اسلامی است، به طوری که امام خمینی(ره) با تکیه بر فرهنگ عاشورایی قیام کرد و مردم ایران هم که به خیابان‌ها آمدند همان شعارهای عاشورایی را سر می‌دادند، مانند «حسین حسین شعار ماست، شهادت افتخار ماست» یا «هیهات مناالذله»، این شعار از دامنه فرات و عمق سرزمین کربلا سینه زمان را می‌شکافد و بشریت را مورد خطاب قرار می‌دهد، با این مضمون که نباید زیر بار ذلت رفت.

تقوی خاطرنشان کرد: از روز نخست که مردم ایران برای نابودی رژیم پهلوی به خیابان‌ها آمدند اعلام کردند که هر انقلابی باید شناسنامه داشته باشد و خود را معرفی کند و با چه دستمایه‌ای باید به میدان آمد؟ انقلاب اسلامی از روز نخست اعلام کرد که «وحدت ما حسینیه»، بنابراین ما با تکیه بر عاشورا و کربلا به میدان آمدیم و انقلاب اسلامی را به پیروزی رساندیم.

وی تأکید کرد: بعد از گذشت بیش از ۱۴ قرن، نهضت عاشورا، شعارها، موضوعات معرفتی و فرهنگ غنی و پربار عاشورا می‌تواند ملتی را از خواب غفلت بیدار کند و به رهبری یکی از فرزندان حضرت اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام که امام خمینی(ره) است، انقلابی را به وجود بیاورد و زمینه را برای ایجاد حکومت اسلامی و عاشورایی مهیا کند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی با تشریح ابعاد متعدد نهضت کربلا بیان کرد: یکی از ابعاد این نهضت عظیم حضور سرنوشت‌ساز زنان برای زنده نگاه داشتن عاشورا و انتقال آن به نسل‌های آینده است و نقش موثر حضرت زینب سلام‌الله علیها در این زمینه بسیار مهم و حیاتی بود.

تقوی افزود: نهضت امام حسین علیه‌السلام بسیار قوی بود که از متن قرآن کریم سرچشمه می‌گیرد، بنابراین انقلاب اسلامی به تبعیت از نهضت عاشورا یک همبستگی عمومی و وحدت را بین اقوام و مذاهب ایجاد کرد و انقلاب اسلامی که یک انقلاب عاشورایی بود توانست وحدت‌بخش جامعه باشد و ترکیب شهدا کربلا نشان‌دهنده وحدت بود، در واقعه کربلا از جوان گرفته تا پیرمرد، زن، «جون ابن حوی» غلام حبشی که غلام سیاه‌پوست ابوذر غفاری بود که این حضور بیانگر معنای عمیق بود و انقلاب اسلامی هم به تبعیت از نهضت عاشورا با حضور وحدت‌بخش همه مردم ایران به پیروزی رسید و از همه قشری در میان مردم بودند و شیعه و سنی پا به پای هم برای پیروزی انقلاب اسلامی به میدان آمدند و با تبعیت از فرهنگ عاشورایی رژیم ظلم و جور ستمشاهی را کنار زدند.

وی گفت: حبیب‌ابن مظاهر، حضرت علی اصغر و حضرت علی اکبر علیهم‌السلام که دارای فاصله سنی متفاوتی بودند در واقعه کربلا حضور داشتند و حضرت قمر بنی هاشم علیه‌السلام هم نقش وحدت‌بخشی را در واقعه کربلا ایفا کردند و زنان کربلا نیز حضور فعالی در کربلا داشتند، مانند حضرت زینب سلام‌الله علیها و کودکانی مانند حضرت سکینه و رقیه سلام‌الله علیهما که در انقلاب حسینی نقش ویژه‌ای داشتند و در راستای ترویج امر به معروف و نهی از منکر به میدان آمدند و بزرگ‌ترین منکر حکومت ظالمانه امویان (در رأس آنها یزید) که باید با این منکر مبارزه کرد و زنان شجاعانه پای به میدان گذاشتند.

صبر و مقاومت درس بزرگ نهضت عاشوراست

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی تشریح کرد: امام حسین علیه‌السلام در همان ابتدا اعلام کرد که برای احیای دین جدم نبی مکرم اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم و ترویج امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم و بزرگ‌ترین منکر حکومت خائنان و ظالمانی بود که بر مقدرات یک ملت مسلط شده بود و حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام برای مبارزه با این منکر بزرگ به میدان آمد.

تقوی، دفاع از حق و محو باطل را ویژگی دیگر قیام عاشورا دانست و افزود: امام حسین علیه‌السلام فرمودند: «ألاتَرَوْنَ إلی الحَقِّ لا یُعْمَلُ به، و إلی الباطِلِ لا یُتَناهی عنه لِیَرْغَبَ المُؤمِنُ فی لِقاءِ رَبِّهِ حَقَّاً حَقّاً؛» یعنی آیا نمی‌بینید به حق عمل و از باطل جلوگیری نمی‌شود. در چنین شرایطی بر مؤمن لازم است که به دیدار پروردگارش راغب باشد.»

وی گفت: ویژگی دیگر نهضت عاشورا ظلم‌ستیزی و استکبارستیزی بود، چراکه در نهضت امام حسین علیه‌السلام هرگز سازش با باطل راه ندارد و هیچ‌گاه حق با باطل سازش نمی‌کند و در مدرسه عاشورا می‌آموزیم که حق و باطل سازگاری ندارند، خدا و شیطان، کفر و ایمان، موسی و فرعون، ابراهیم و نمرود، هابیل و قابیل، امام حسین علیه‌السلام و یزید هرکدام راهی جدا دارند و اینها هیچ‌گاه کنار یکدیگر قرار نمی‌گیرند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: به امام حسین علیه‌السلام حتی پیشنهاد بیعت با یزید می‌کنند و ایشان با قاطعیت رد می‌کنند و فرمودند که مثل من که در دامن صدیقه طاهره سلام‌الله علیها پرورش یافتم با فرد پلیدی مثل یزدی هرگز دست دوستی نمی‌دهم و بیعت نخواهم کرد.

تقوی افزود: درس دیگری که عاشورا می‌دهد صبر و مقاومت است، در تعالیم عاشورایی به ما آموخته‌اند برای مبارزه با باطل و دفاع از حق نیروها به صبر و استقامت نیازمندند و صحنه را ترک نکنند و برای دفاع از حق مشکلات فراوانی خواهند داشت، چراکه شیاطینی هستند که در مسیر حق‌طلبان موانع ایجاد می‌کنند.

وی ادامه داد: نهضت عاشورا در مسیر خداخواهی حرکت می‌کند و حضرت ابوالفضل علیه‌السلام فرمودند که همواره برای دینم قدم برداشتم و ولایتمداری و وفاداری یاران امام حسین علیه‌السلام بی‌نظیر بود و تا آخرین قطره خونشان دست از یاری حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام برنداشتند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه عبادت دیگر درس نهضت عاشورا به ماست، گفت: امام حسین علیه‌السلام در شب آخر از دشمن مهلت می‌گیرد تا یک شب به عبادت بپردازد و این موضوع ارزشمندی است که عاشورا به ما آموخت و در متن جنگ عبادت و نماز است.

تقوی خاطرنشان کرد: حضرت زینب سلام‌الله علیها اسیری بود که در کربلا امیری کرد، به طوری که علاوه بر حفظ خانواده و اسیران از دست دشمنان و یزیدیان کاخ یزید را به لرزه درآورد و یزید را رسوای عام و خاص کرد و شجاعانه مقابل یزید ایستاد و وقتی یزید و عبیدالله ابن زیاد لعنت‌الله علیهم اجمعین خواستند نمک بر زخم حضرت زینب سلام‌الله علیها بزنند، ایشان فرمود در کربلا چیزی جز زیبایی ندیدم که این جمله همچنان در تاریخ می‌درخشد.

وی تصریح کرد: تخریب و نیش و کنایه زدن دشمن و مشکلات فراوان در راه رسیدن به اهداف الهی زیباست و حضرت زینب سلام‌الله علیها فرمودند که چون هدف شهدای کربلا و در رأس شهدا امام حسین علیه‌السلام رضایت خداوند متعال بود، بنابراین هرچه در کربلا دیدم سراسر زیبایی بود.