برترین و ارزشمندترین سرمایه انسان‌­ها، اعتبار اجتماعی آن­‌هاست و عیب­‌جویان با کبریت عیب­‌گویی خرمن سرمایه اجتماعی انسان‌­ها را به آتش می­‌کشند و آن­‌را…

یادداشت‌ها، مجموعه‌ای از کوتاه‌نوشته‌های حجت‌الاسلام و المسلمین سید رضا تقوی است که در موضوعات مختلف و به فراخور مناسبت‌های گوناگون نگاشته شده است. مکتوباتی که از نثری روان برخوردار بوده، به زیور آیات و روایات زینت یافته و با ادبیات غنی فارسی ملاحت پیدا کرده‌اند. یادداشت‌های حاضر توسط حجت‌الاسلام و المسلمین تقوی، در روزهای نمایندگی مجلس یازدهم تألیف شده و توسط هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی، در صحن عمومی و در میان نمایندگان مردم، توزیع گشته است.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

عیب‌­جویی و عیب­‌گویی

1- یکی از صفات زشت اخلاقی که از گناهان بزرگ به حساب می‌­آید و آثار ویران­‌گری را به­‌دنبال دارد عیب­‌جویی و عیب­‌گویی است. علی(ع) عیب­‌جویی را از زشت­‌ترین و بدترین رفتارها می­‌داند «تَتَبُّعِ الْعُیوُبِ مِنْ أقْبَحِ العُیوبِ و شَرِّ السَّیئاتِ»

2- عیب­‌جو، انسان بیماردلی است که با تجسس و تفحص، عیوب و ضعف‌­های دیگران را شناسایی می­‌کند و سپس آن­‌ها را در فضای حقیقی یا مجازی نشر می‌­دهد. پیامبر اکرم(ص) در یکی از توصیه‌­هایش به صحابی بزرگ خود فرمود: عیب­‌جو و عیب­‌گوی مردم نباش «لاتَکُنْ عَیّاباً»

3- برترین و ارزشمندترین سرمایه انسان‌­ها، اعتبار اجتماعی آن­‌هاست و عیب­‌جویان با کبریت عیب­‌گویی خرمن سرمایه اجتماعی انسان‌­ها را به آتش می­‌کشند و آن­‌را تبدیل به خاکستر می‌­کنند. بدون جهت نیست که علی(ع) عیب­‌جویان را جزو اشرار جامعه معرفی کند «شَرُّ النّاسِ مَنْ کانَ مُتَتَبِعّاً لِعُیوبِ النّاسِ»

4- از آثار ویران­گر عیب­‌جویی و عیب­‌گویی این­ است که رشته‌­های مودّت و دوستی را پاره می‌­کند و کینه‌­توزی و دشمنی را در جامعه گسترش می‌­دهد.

5- از وظائف مسلمانی و تکلیف ایمانی ما این­‌است که عیوب دیگران را بپوشانیم و از افشاگری عیب­‌ها به‌­شدت پرهیز کنیم. پیامبر اکرم(ص) فرمود: بر انسان مؤمن واجب است تا هفتاد عیب از عیوب بزرگ برادر مؤمن خود را بپوشاند «یَجِبُ لِلْمُؤمِنِ عَلی الموُمنِ اَنْ یَسْتُرَ عَلَیْه سَبْعینَ کَبیرَهً»

6- فرهنگ اسلامی به ما می­‌آموزد که نسبت­‌به دیگران «حُسن ظن» داشته باشیم و هر بامداد که از خانه برای رفتن به محل کار بیرون آمدیم نخستین فردی که دیدیم به‌­خود بگوییم که او از من بهتر است. با نگاه مثبت دیگران را ببینیم. روزی حضرت عیسی(ع) با یارانش از محلی عبور می­‌کردند چشمان­شان به سگ مرده و متعفنی افتاد. هر کدام عیبی از آن حیوان مرده را بیان کردند ولی حضرت عیسی(ع) فرمود: دندان‌­های سفیدی دارد.

7- بازرسی از کارهای مسئولان و بیان عیب­‌ها و ضعف­‌ها به مسئولان مافوق، اگرچه عیب­‌جویی و عیب­‌گویی به­‌شمار می­‌آید ولی از محدوده بحث ما خارج است چون اولاً در این­گونه عیب­‌جویی‌­ها، قصد تخریب وجود ندارد. به قصد اصلاح و تقویت کارها انجام می­‌گیرد و ثانیاً عیب­‌گویی‌­هایی از این دست، افشاگری و شخصیت­‌شکنی، در سطح عمومی نیست، تنها به شخص مسئول و برای اصلاح امور گفته می­‌شود.

8- در تعالیم تربیتی اسلامی تأکید می­‌شود که به­‌جای پرداختن به عیوب دیگران به اصلاح عیوب خود بپردازید و اگر توجه به عیوب خود کنید از عیوب دیگران صر­ف­‌نظر خواهید کرد. «مَنْ نَظَرَ فی عَیْبِ نَفْسِهِ اِشْتَغَلَ عَنْ عَیْبِ غَیْرِهِ.» «نهج‌­البلاغه / حکمت / 349»./م

چون خود همه عیبی چه کنی عیب کسان فاشبر غیر چه خندی! که تو خود بدتر از آنی
بر عـیب تـو چـون پرده بپوشـید خـداوندظـلم است اگـر پـرده مـردم بدرانـی

 

سیدرضا تقوی

نماینده مردم شریف تهران