حجت‌الاسلام و المسلمین سید رضا تقوی از پیشگامان انقلاب اسلامی در شهر دامغان و اولین زندانی سیاسی آن دیار در رژیم شاهنشاهی است، روحیۀ انقلابی، سخنرانی‌های ضد رژیم پهلوی، پخش اعلامیه و عکس‌های امام خمینی (ره) باعث شد تا در ‌سال ۱۳۴۹ از دامغان دستگیر و در زندان «قزل‌قلعه» زندانی شود، ازآن‌پس بود که در اسناد سازمان اطلاعات و امنیت کشور «ساواک» از او به عنوان عنصری خرابکار و مخالف رژیم یاد شد و مزاحمت‌ها و مراقبت‌های فراوان دژخیمان، آغاز گشت.

هرچه به‌سال ۵۷ یعنی سال پیروزی انقلاب نزدیک‌تر می‌شد، فعالیت‌ها، سخنرانی‌ها و مسافرت‌های تقوی نیز بیشتر و بیشتر می‌شد. در اعتصابات و اعتراضات طلاب، تعطیلی درس‌های مراجع تقلید به‌عنوان اعتراض به اعمال دستگاه رژیم طاغوتی، برنامه‌ریزی برای سخنرانی‌های انقلابی در قم و شهرستان‌ها، تکثیر اعلامیه‌ها و نوار سخنرانی‌های امام‌خمینی (ره)، ارتباط و تماس با علمای بلاد، از فعالیت‌هایی بود که حجت‌الاسلام و المسلمین تقوی انجام می‌داد. آنچه در ادامه می‌آید، بخشی از اسناد گردآوری شده در سازمان اطلاعات و امنیت کشور «ساواک» از فعالیت‌های حجت‌الاسلام و المسلمین سید رضا تقوی است:

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

نصب عکس روح‌الله خمینی روی دیوار حوزه

تاریخ گزارش: 27/8/48

شماره گزارش: 3239/14هـ

به: 316

از: 14هـ

منبع: همکار

تاریخ وقوع: اخیراً

تاریخ رسیدن خبر به منبع: 17/8/48

تاریخ رسیدن خبر به رهبر عملیات محل: 24/8/48

 

موضوع: نصب عکس خمینی به دیوار مدرسۀ علمیۀ حاج فتحعلی بیک دامغان[1]

اخیراً مشاهده گردیده که در کتابخانه و اطاق‌های مدرسۀ علمیۀ حاج فتحعلی بیک دامغان عکس‌های خمینی نصب گردیده است و این عکس‌ها در محل‌هایی قرار دارد که مورد توجه هر تازه واردی می‌باشد.

نظریۀ منبع: با اینکه آقای نصیری[2] در این مدرسه تدریس می‌نماید ولی تمایلی به بودن عکس‌های مزبور ندارد و کسی که این عکس‌ها را نصب کرده فعلاً در حوزۀ علمیۀ قم می‌باشد.

نظریۀ رهبر عملیات: در مورد برداشتن عکس‌های مزبور اقدامات لازم معمول گردیده.

نظریۀ امنیت داخلی: پیرامون شناختن عاملین الصاق عکس‌ها تحقیقاتی از منابع انجام و نتایج حاصله متعاقباً به عرض خواهد رسید.

نظریۀ رییس ساواک: جهت استحضار به عرض می‌رسد.

خیلی محرمانه

.

.

.

.

.

 

[1]. مدرسه حاج‌فتحعلی بیک، در ضلع شمالی مسجد جامع دامغان قرار دارد، اين مدرسه را حاج فتحعلی بيگ قاجار در سال 1118 قمری در زمان سلطنت شاه سلطان حسين صفوی بنا نموده و موقوفاتی هم برای آن مقرر کرد . در حال حاضر مدرسه مذکور در اختيار طلاب علوم دينی قرار گرفته است .

[2]. آیت الله شیخ محمد نصیری للردی در سال 1307 هجری شمسی در روستای للرد در منطقه هزار جریب بهشهر و نکا دیده به جهان گشود. در سنین نوجوانی برای تحصیل علوم دینی عازم حوزه علمیه کوهستان شد و پس از  تحصیل دروس مقدماتی عازم شهرهای دامغان، مشهد مقدس و نجف اشرف گردید. پس از طی دوران تحصیلات و کسب مقام اجتهاد به دامغان مراجعت نمود و به تدریس دروس حوزوی و تربیت شاگرد در این حوزه و اقامه نماز جماعت در مسجد جامع و تشکیل جلسات ترویج معارف قران و اهل بیت علیهم السلام پرداخت. وی در سال 1360 بر اثر بیماری در سن پنجاه و سه سالگی دار فانی را وداع گفت.