سیدرضا تقوی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، ضمن تسلیت درگذشت آیت الله محمد محمدی ری شهری به بیان ابعاد شخصیتی و جایگاه وی در جریان انقلاب و پس از آن پرداخت و گفت: ایشان در طول عمر پرثمر خود، زحمات زیادی برای نظام و جامعه اسلامی کشیدند و در نهایت بعد از تحمل چند سال بیماری در ابتدای قرن پانزدهم دعوت حق را لبیک گفته و به دیار حق شتافتند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه آیت الله ری شهری یکی از شخصیت های مذهبی، فرهنگی و سیاسی بوده و برای اکثریت جامعه نام آشنا است، اظهار داشت: زندگی ایشان به دو بخش پیش از انقلاب و بعد از وقوع انقلاب تقسیم می شود. در دوران پیش از انقلاب به تحصیل، تحقیق و تدریس سپری شد و در کنار آن با جریانات مبارزاتی علیه طاغوت ارتباط داشت؛ به ویژه ارتباط ایشان با آیت الله مشکینی به عنوان یکی از علمای قم که داماد ایشان نیز بود باعث شد ارتباط مستحکم تری با جریانات انقلابی داشته باشد.

وی ادامه داد: بخش بعدی زندگی مرحوم پس از پیروزی انقلاب است که مسئولیت های مهم و حساسی را برعهده گرفت و تبدیل به چهره ای موثر و کارساز شد. ایشان هر زمان احساس می کرد وجودش در مکانی لازم و موثر است حضور پیدا کرده و تکلیف قانونی و شرعی خود را انجام می داد.

تقوی افزود: آن مرحوم پست های مختلفی در حوزه قضایی مثل دادستانی و حوزه اجرایی مثل وزارت اطلاعات، سازمان حج و زیارت، مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در ری بخشی از مسئولیت های ایشان بود.

رئیس مجمع نمایندگان استان تهران با اشاره به یکی از مهم ترین اقدامات آن مرحوم گفت: وی از طرف امام(ره) جریان سیدمهدی هاشمی که به دفتر آیت الله منتظری قائم مقام رهبری آن زمان منسوب بود را پیگیری کرد و به محاکمه کشاند که این کار ساده نبود و البته قدرت، قاطعیت و مدیریت امام(ره) نیز موجب شد آیت الله ری شهری نیز کار را با جدیت پیش برده و به نتیجه لازم برساند.

«مرحوم آیت‌الله محمد محمدی ری‌شهری»

وی ادامه داد: آیت الله ری شهری همواره به زمان بندی و برنامه ریزی اهمیت ویژه می داد و هیچگاه کسی او را بیکار ندید؛ همواره جلسات وی به صورت مداوم برگزار می شد. اهل نوشتن و عبادت بود و از تمام وقت خود به نحو احسن استفاده می کرد.

تقوی اضافه کرد: به لحاظ معنوی نیز روی شخصیت خود کار کرده و مسلط به روح و روان خود بود و گرایش ویژه ای به فقها، عالمان زمان خود و صاحب نفسان داشت و از حضور آنها بهره می برد. ارتباط ویژه ای با آیت الله بهجت(ره) داشت و حتی اخیرا قصد داشت مطالبی درباره مرحوم آیت الله حق شناس(ره) جمع آوری کند که در این زمینه با بنده نیز تماس داشت همچون سایر کتاب هایی که از بسیاری از علما و فقها جمع آوری کرده بود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه با بیان اینکه آیت الله ری شهری تلاش های زیادی نیز برای جمع آوری احادیث ائمه(ع) کرده بود، یادآور شد: وی چند دهه اهم فعالیت های خود را صرف جمع آوری روایات و احادیث ائمه(ع) کرد و تشکیلاتی با حضور محققان تحت عنوان دارالحدیث ایجاد کرد تا روایات ائمه(ع) که به سبک قدیم نگارش شده بود و بعضا غلط چاپی داشت، با مدیریت خود به سبک جدید درآورد و حتی بسیاری از آنها که فاقد ترجمه فارسی بودند را ترجمه کرد که امروز مورد استفاده حوزویان و دانشگاهیان قرار گرفته است.

وی افزود: دانشگاه قرآن و حدیث نیز از سوی وی بنیانگذاری شد و دانشنامه امام حسین(ع)، دانشنامه حضرت مهدی(ع)، دانشنامه پیامبر اکرم(ص) و بسیاری از کتب مهم دیگر دینی را نگارش و شاگردان زیادی را نیز در این مسیر تربیت کرد.

رئیس فراکسیون روحانیت مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: توسعه حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) نیز از دیگر اقدامات مهم وی در زمان تولیت این آستان مقدس بود که کتابخانه و موزه این مکان تکمیل و رصدخانه ای نیز در آنجا ایجاد شد. همچنین دارالحدیث در این محل واقع شده که ایشان بنیانگذاری کرده است./