رئیس مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از اینکه برنامه مناسبی برای اداره مساجد وجود ندارد، گفت: ساخت مساجد در هر محله باید پایبند قواعدی باشد و زمانی که ساخته می‌شود الزاماتی برای اداره آنها وجود داشته باشد، حتی اگر مدیریت آن بر دوش اهالی محله باشد.

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدرضا تقوی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ ملت، در مورد عدم امکانات مناسب گردشگری و رفاهی در مساجد کشور، گفت: در حال حاضر مساجد کشور در وضعیت مطلوبی قرار ندارند و اصول موقوفات آن به درستی رعایت نمی‌شود، امروز بسیاری از آنها چندگانه از سوی اوقاف، بسیج، هیات امنا و امام جماعت مدیریت می‌شوند.

ساخت مساجد در هر محله باید پایبند قواعدی باشد

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از اینکه برنامه مناسبی برای اداره مساجد وجود ندارد، افزود: ساخت مساجد در هر محله باید پایبند قواعدی باشد و زمانی که ساخته می‌شود الزاماتی برای اداره آنها وجود داشته باشد، حتی اگر مدیریت آن با اهالی محله باشد.

امام جماعت مساجد در پی حل مشکلات اهالی محله باشد

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به زیر ساخت‌های حمایت از مساجد، تصریح کرد: از بیمه متولیان تا انتخاب امام جماعت مساجد در کشور از موضوعاتی است که باید به صورت جزئی بررسی شود، امروز بسیاری از مساجد در کشور تعطیل هستند و یا در برخی از آنها برنامه‌ها به صورت منظم برگزار نمی‌شود. امام جماعت مساجد در پی حل مشکلات اهالی محله هستند این مسائل در شرایطی مطرح می‌شود که امام جماعت برخی از مساجد چند شغله هستند و نمی‌تواند ارتباط گسترده‌ای با مردم داشته باشد و وجود چنین موضوعاتی رابطه مردم با مساجد را کاهش می‌دهد.

بسیاری از مساجد کشور در وضعیت مطلوبی قرار ندارند

رئیس مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه بسیاری از مساجد کشور در وضعیت مطلوبی قرار ندارند، گفت: بخشی از مساجد ما دارای قدمتی طولانی هستند و جزو میراث فرهنگی محسوب می‌شوند که نیازمند حفظ و نگهداری بیشتر هستند، تعدادی از آنها برای جمعیت اندک ساخته شده و امروز شاهد افزایش اهالی همان منطقه هستیم که باید مورد بررسی قرار بگیرد.

ظرفیت مساجد نباید فقط به اقامه نماز در زمان خاصی ختم شود

تقوی در ادامه با بیان اینکه در پایتخت شورای رسیدگی به امور مساجد وجود دارد که موضوعات آنها را بررسی می‌کند، اظهار داشت: اداره مساجد در استان تهران در شرایط مناسب تری قرار دارد اما بیشتر آنها در زمان اقامه نماز بازگشایی می‌شوند که با پیگیری این مسئله باز دلایلی همچون حفظ و نگهداری از اموال عمومی مساجد مطرح می‌شود؛ ظرفیت مساجد کشور نباید فقط به اقامه نماز در زمان خاصی ختم شود؛ تشکیل کلاس آموزشی، فرهنگی، دانشگاهی و… از ظرفیت‌های دیگر مساجد هستند که می‌توانند بالقوه باشند به شرطی که امام جماعت تربیت شده در این راستا برای آن انتخاب می‌شود تمام حرفه او به اداره مسجدی صرف شود و برای امامت آن انتخاب شده است.

غفلت برخی از امام جماعت‌های هر محله از مشکلات مردم

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: هر امام جماعت تنها متولی مسجد محله نیست بلکه مسئول حل مشکلات خانه‌هایی است که در اطراف آن مسجد قرار دارند، این مشکلات از موضوعات اجتماعی گرفته تا مسائل فرهنگی و اقتصادی اهالی منطقه را در برمی گیرد.

عضو کمیسیون فرهنگی در ادامه با یادآوری اینکه نظام باید تکلیف مساجد را مشخص کند، یادآور شد: در حال حاضر وظایف ائمه جمعه‌ها به درستی مشخص است، مسجد یعنی نهادی که یک متولی و شورا دارد و اقدام به انتخاب ائمه جمعه برای شهرهای مختلف می‌کنند و وظایف و تکالیف آنها به درستی مشخص شده است، مساجد ما باید اینگونه ساماندهی شوند.

تقوی در پایان با اشاره به جنبه گردشگری برخی از مساجد در گذر زمان اشاره و خاطرنشان کرد: برخی از شهرهای کشور همچون شیراز و اصفهان توریست پذیرند و دارای مساجد تاریخی هستند و باید بیشتر از اماکن دیگر به آنها توجه کنیم که گویای زندگی ایرانی و اسلامی ما هستند./