حجت الاسلام و المسلمین سید رضا تقوی در مراسم رونمایی از کتاب برای وطن نوشته حجت الاسلام حسین علاءالدین که در سالن مهر حوزه هنری برگزار شد، گفت: رحلت جانگدار حضرت زینب (س)را تسلیت می گویم. ایشان سرسلسله جهاد تبیین و حافظ خون شهدا هستند. یکی از برکات جامعه ما این است که مفتخریم به اینکه مولا و مقتدایمان علی (ع) است.

مشاور ریاست جمهوری اظهار داشت: در جمع اساتید و شاعران باشعور و شورآفرینی هستیم که فرهنگ سازند و بار سنگین بخشی از فرهنگ جامعه را به دوش کشیدند و می کشند. مقام معظم رهبری فرمودند« هر پیام، دعوت، تمدن و انقلابی تا در قالب هنر ریخته نشد شانس نفوذ و گسترش ندارد و ماندگار نخواهد شد».

حجت الاسلام تقوی با اشاره به اینکه هنر می تواند ارزش ها را در ذهن و ضمیر انسان ها تثبیت کند، بیان کرد: شعر از مقولات هنر است. شعر نقش مهمی در فرهنگ سازی، دفاع از ارزش ها و مقابله با ظلم و ستمگری دارد.

وی با بیان اینکه شعر با نظم فرق دارد، افزود: به قول ملک الشعرا بهار شعر مرواریدی از دریای عدل است. شعر مجموعه ای از رسالت های بسیار مهم با کلامی موزون است که حتما معنایی دارد و مخیل و شورانگیز است. شعر یک رسالت پیامبری دارد. به قول اقبال «شعر را مقصود اگر آدم گری است/ شاعری هم وارث پیغمبری است». شاعر در حقیقت همان کار پیامبران را انجام می دهد و نگاه ما به شعر چنین نگاهی است.

 

مشاور ریاست جمهوری با اشاره به اینکه شعر رسالت های مهمی دارد، بیان کرد: اگر حافظ، سعدی و فردوسی به جا مانده اند به خاطر این است که اندیشه هایشان را در قالب شعر ریختند. رسالت اول شعر انعکاس رنج ها و تلخکامی های جامعه است یعنی شعر باید مردم را متوجه دردها کند و اذهان را بیدار و هوشیار کند.

 

حجت الاسلام تقوی با بیان اینکه رسالت هنر در عرفان اسلامی تصمیم عدالت، شرافت و انصاف است، گفت: شعر پروین اعتصامی با عنوان «روزی گذشت پادشاهی بر گذرگاهی» به طور گویا رنج و درد مردم را بیان کرده است. شعر باید به درد و رنج مردم بپردازد. اصلاح رفتارهای اخلاقی جامعه از دیگر رسالت های شعر است. شاعر به عنوان معلم اخلاق می تواند اخلاق را به جامعه بیاموزد. نکته دیگر این است که شاعران پاسدار غرور ملی بودند.

 

وی خاطرنشان کرد: وزیر اطلاعات در مورد اتفاقات اخیر می گفت به قدری این جوانان در هیجان روحی هستند که هویت خود را فراموش کردند. یکی از رسالت های شعر هویت بخشی به است، اینکه غیرت و غرور جامعه را در مقابل دشمنان تهییج کنند. ملتی که هویت نداشته باشد، ریشه ندارد و در دام دشمن می افتد.

 

 

وی با اشاره به غزل های عارفانه از میرزا حبیب الله خراسانی گفت: برای بیان هنرمندانه ایشان قیمتی نمی توان تعیین کرد از بس که فرهنگ ساز است و به روح انسان شکوه و عظمت می بخشد. بخشی از اشعار ما بیانگر تاریخ و رسالت است. شعر حتی می تواند به جای واعظ بنشیند و موعظه کند. بخشی از اشعار ما موعظه گر است.

 

حجت الاسلام تقوی با بیان اینکه شعرا در مقاطع حساس هشدار دادند، تصریح کرد: امروز جنگ، جنگ فکری است و در این انقلاب شعرا نقش مهمی داشتند و مطالب را به خوبی بیان کردند. در طول انقلاب از شعرا برای شورآفرینی بهره گرفتیم. کلام شاعران آگاه و متعهد ،روحیه بخش است. شعرای ما مبلغ اسلام و معارف اسلامی هستند. شعرا در انقلاب خدمت زیادی کردند و ما بخشی از شور جبهه ها را مدیون شعر هستیم. شعرا در زمینه وحدت، انعکاس دردها و رنج ها، مبارزه با ظلم و استبداد و تثبیت ارزش ها و بسیاری از مسایل دیگر شعر سرودند.

 

بر اساس این گزارش، مصطفی محدثی خراسانی دو غزل در مورد ایران و انقلاب اسلامی خواند.ناصر فیض ، شاعر و طنزپرداز نیز در این مراسم شعری درباره شهدا خواند.محمد علی مودب نیز از دیگر شاعرانی بود که در این مراسم شعری خواند.

 

نغمه مستشارنظامی ضمن تسلیت رحلت حضرت زینب (س) اظهار داشت: چند سالی است که ترکیب بندهای زینبی می نویسم و سپس چندبیتی از ترکیب بندها را خواند و غزلی نیز درباره ایران قرائت کرد.

 

گفتنی است، در پایان این مراسم کتاب برای وطن نوشته حجت الاسلام حسین علاءالدین مشتمل بر 250 قطعه شعر  که از سوی موسسه زیتون چاپ شده است، رونمایی شد.