اولین جلسه ستاد مرکزی دهه امامت و ولایت و بزرگداشت غدیر با حضور حجت الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی رئیس این ستاد، ائمه جمعه استان تهران، جمعی ازکارشناسان خبره مذهبی از تهران و قم، مسئولین تشکل های مردمی فعال در حوزه غدیر  و نمایندگان دستگاه‌های عضو شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و همچنین رؤسای شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی سراسر کشور شنبه 23 اردیبهشت ۱۴۰۲ در دفتر مرکزی این نهاد برگزار شد.

در ابتدای این جلسه حجت الاسلام والمسلمین تقوی با تشکر از حسن اعتماد نماینده ولی فقیه و رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برای انتصاب مسئولیت ستاد دهه امامت و ولایت و گرامیداشت غدیر، گفت: از اعتمادی که به بنده برای خدمت در ستادی که مزین به نام پربرکت امیرالمونین علیه السلام و ترویج فرهنگ غدیر است تشکر می‌کنم و امیدوارم بتوانیم در کنار سایر نهادها و تشکل‌های مردمی که در خدمت امامت، ولایت و غدیر هستند، در راستای پاسداشت این روز باعظمت گام های مؤثری برداریم.

سید رضا تقوی رئیس ستاد برگزاری دهه امامت و ولایت و بزرگداشت عید غدیر

 وی در ادامه با تاکید بر این که وظیفه ستاد مرکزی دهه امامت و ولایت شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، ایجاد هماهنگی و هم افزایی میان همه مراکز، تشکل‌های مردمی و فعالین حوزه غدیر است، گفت: ما برای حمایت و کمک به این مراکز و افراد، اعلام آمادگی می‌کنیم و با تمام ظرفیت و امکانات حامی آنها هستیم.

مشاور رئیس جمهور افزود: وظیفه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی ، سیاستگذاری ،  تعیین خط‌مشی و سیاست‌های کلی است و برنامه‌های پیشنهادی و راهبردها را ارائه می‌دهد تا با مشارکت تمامی دستگاه‌های عضو ستاد اقدامات موثری انجام پذیرد.

وی گفت: ستاد مرکزی امامت و ولایت نیز که در ذیل این نهاد شکل گرفته، رقیب هیچ یک از تشکل‌های مرتبط با بزرگداشت غدیر نیست و با همکاری بنیاد بین المللی غدیر و سایر تشکل ها ، مراکز و فعالین این حوزه وظرفیت دستگاه های فرهنگی و تبلیغی و رسانه ای کشور ، برنامه‌ها و فعالیت‌ها گستره و عمق بیشتری پیدا می کند.

غدیر نقطه عطف تاریخ اسلام و ریشه سایر وقایع تاریخی از جمله عاشورا و انقلاب اسلامی است

رئیس ستاد مرکزی دهه امامت و ولایت و بزرگداشت غدیر در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به آیه شریف  ‘وَذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّه’ خاطرنشان کرد: اصطلاح ایام الله که در قرآن کریم(آیه 5 سوره ابراهیم) به آن اشاره شده به معنای یادآوری و توجه به نقطه‌های عطف تاریخی است. غدیر هم یک ایام الله محسوب می شود، چرا که نقطه عطفی در تاریخ اسلام است و بسیاری از جریانات و موضوعات دیگر به غدیر متصل هستند.

حجت الاسلام والمسلمین تقوی تصریح کرد: نقطه‌های عطف، نقاط سرنوشت ساز تاریخی هستند و غدیر نیز چنین جایگاهی در تاریخ اسلام دارد. اگر غدیر نبود، رسالت پیامبر اسلام و بلکه تمام پیامبران ناتمام می‌ماند و ۲۳ سال زحمات پیامبر(ص) به ثمر نمی رسید. بنابراین غدیر چنین اهمیت و عظمتی دارد و لازم است، فلسفه غدیر و فرهنگ غدیر به خوبی برای نسل امروز تبیین و تشریح گردد.

وی یادآور شد: همین نقطه عطف تاریخ است که عاشورا را به وجود می آورد، انقلاب اسلامی ایران را به پیروزی رساند و در نهایت به قیام منجی عالم ختم خواهد شد.

سید رضا تقوی رئیس ستاد برگزاری دهه امامت و ولایت و بزرگداشت عید غدیر

انقلاب اسلامی ایران برگرفته از فرهنگ غدیر و عاشورا است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این که ما در عصر حاضر به این ایام الله و یادآوری‌ها، به شدت نیازمندیم، گفت: هر انقلابی یک درون مایه‌های فکری و اعتقادی دارد که بر اساس آن‌ها شکل می‌گیرد و انقلاب اسلامی ایران نیز برگرفته از فرهنگ غدیر و عاشورا است.

وی افزود: ماندگاری انقلاب اسلامی ایران، به دلیل وجود درون مایه‌های فکری و فرهنگی غنی است و فرهنگ عاشورا و غدیر و فرهنگ فاطمی که انقلاب اسلامی ایران شکل داد، آن را ماندگار نموده و حفظ کرده است.

 تنها راه مقابله با تهاجم فرهنگی و توطئه های دشمن حفظ و تقویت فرهنگ غدیر و عاشورا است

رئیس ستاد مرکزی دهه امامت و ولایت و بزرگداشت غدیر با اشاره به این که دشمن امروز، با همه توان و ظرفیت،  این ارزش ها و اعتقادات را نشانه گرفته است، گفت: به همین دلیل است که دشمن سعی دارد، همه این ارزش‌ها را زیر سوال برده و کمرنگ نماید، چون این فرهنگ و اعتقادات است که به مردم انگیزه و ایمان داده است و بنابراین تنها راه مقابله با تهاجم فرهنگی و فتنه های دشمن برای ملت و انقلاب ما، حفظ و تقویت فرهنگ غدیر و عاشورا است و هر چه این ارزش‌ها را قوی‌تر کنیم، به حفظ استقلال و آزادی ملت ایران و نظام اسلامی کمک کرده ایم.

 شناسایی و پیوند میان همه ظرفیت های فعال در حوزه غدیر از سیاست های اصلی ستاد است

وی در ادامه خاطرنشان کرد: برگزاری این جلسات و پاسداشت ایام الله، هرگز یک کار تشریفاتی و وظیفه اداری و سازمانی نیست، بلکه از اهمیت زیادی برخوردار است و لازم است میان فعالیت نهادهای فرهنگی و تشکل های مردمی، پیوند و همکاری بیش از پیش صورت گیرد. یکی از سیاست‌های اصلی ما در این ستاد همین همکاری و هم‌افزایی است. بنابراین لازم است مبلغین غدیر و همه نیروهای فعال در این حوزه در همه استان‌ها و سراسر کشور شناسایی شده و با هم هماهنگ باشند.

حجت الاسلام والمسلمین تقوی در ادامه جلسه با تاکید بر ضروت ایجاد نوآوری در برنامه های بزرگداشت غدیر گفت: در بزرگداشت غدیر و تبیین این رویداد عظیم، برای همه قشرها به ویژه نوجوانان و بانوان باید برنامه‌های فرهنگی ویژه و اختصاصی داشته باشیم و برکات و نتیجه این نوع ولایت باید برای همه اقشار تفسیر و تبین شود.

 وی خاطر نشان کرد: نظام ولایی، با وجود تمام مشکلاتی که دشمن به وجود آورده است، همچنان در حال پیشرفت است. البته مشکلات همواره وجود داشته، همچنان که در زمان امیرالمومنین(ع) نیز وجود داشته است ولی ما در سایه این نظام به پیشرفت‌های خوبی رسیده‌ایم و حتی یک وجب از خاک کشور را به دشمن نسپردیم و باید در تقویت و حفظ آن و تبیین این فرهنگ  بیش از پیش تلاش نمائیم.

حجت الاسلام تقوی با تاکید بر اینکه دهه امامت و ولایت یک مراسم صرفا تشریفاتی نیست بلکه باید با نگاه یوم الله در مقابل جبهه تهاجم فرهنگی بزرگداشته شود، گفت: هر قدر بتوانیم پایه های فکری را قوی تر کنیم به استحکام پایه های ولایتی غدیر بیشتر کمک کردیم. یکی از سیاست های ما پیوند زدن غدیر با سبک زندگی مردم است.

 رئیس ستاد مرکزی دهه امامت و ولایت و بزرگداشت غدیر با بیان این که پایه مراسم محرم و عاشورا باید در غدیر گذاشته شود، بر تقویت فعالیت‌های مردمی و تفسیر و تبیین فرهنگ غدیر در دهه امامت و ولایت تاکید کرد و گفت: در جلسات آینده همه اعضای ستاد، پیشنهادات نو و جدید خود را ارائه نمایند، تا به جمع‌بندی نهایی در خصوص برنامه‌های اجرایی برسیم.

در این جلسه ظریف‌منش مدیرعامل بنیاد غدیر با اشاره به اقدام ارزشمند شورای هماهنگی اسلامی در ورود به موضوع بزرگداشت غدیر و دهه امامت و ولایت، گفت: در قالب برگزاری این ستاد سه دسته برنامه پیش بینی شده که برنامه نخست و شامل آیین تبلیغی و ترویجی، بخش دوم برنامه های فرهنگ ساز و همایش علمی و هنری شامل کارگاه غدیر شناسی است، همچنین دسته سوم این برنامه‌ها آیین‌ها و آداب مناسک غدیر است که در این راستا همایش‌هایی نظیر راه‌روشن، ثقلین و غیره برگزار می‌شود.

مدیرعامل بنیادغدیر تصریح کرد: حدود 150 برنامه تهیه و برای اجرا به استان‌ها ارسال شده است که ان شاء الله در جلسه آتی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برای هم‌افزایی بیشتر ارائه می‌شود تا با تقسیم کار مناسب گام‌های موثرتری را در اجرای برنامه‌ها برداریم.

غدیر متعلق به کل بشریت و تمام ادیان الهی است/ فلسفه غدیر هنوز به درستی تبیین نشده است

در ادامه دکتر قنبری، با بیان این که غدیر خم حقیقت مظلومی است که ما در تبیین آن موفق عمل نکردیم گفت: به فلسفه و حقیقت غدیر آنچنان که باید، پرداخته نشده است و امروز چیزی بالاتر از خدمت به غدیر و حضرت علی علیه السلام وجود ندارد.

وی تاکید کرد: معارف بلند خطبه‌های غدیر و فلسفه و چرایی واقعه غدیر باید به خوبی برای جوانان تبیین شود، چرا که اگر روز غدیرخم نبود، رسالت پیامبران کامل نبود و بنابراین، غدیر متعلق به همه هستی و ادیان الهی است که کامل کننده و تمام کننده تمام ادیان الهی است. اما چون این واقعه، در تاریخ هنوز مظلوم واقع مانده است،  بسیاری از حقایق نیز ناتمام مانده و تا زمانی که آن‌ها به درستی تبیین و اجرایی نگردد، اثر وضعی خود را در میان جوامع بشری نخواهد گذاشت و بشر هرگز طعم زندگی مؤمنانه را نخواهد چشید و غدیر جان رسالت همه انبیا و نه فقط پیامبر اسلام(ص) است.

حجت الاسلام والمسلمین حسین آبادی معاون تولیت مسجد مقدس جمکران نیز در این جلسه با اشاره به اهمیت نظام محتوایی برای موضوع غدیر، گفت: توجه دادن به مناسک غدیر، موضوع  امامت و ولایت، تقویت اقدامات مردمی، توجه به مخاطبین بویژه جوانان و نوجوانان، احصاء نقاط ضعف و قوت مراسم گذشته و انسجام پیام واحد، از جمله مواردی است که برای برنامه‌های سال جاری بزرگداشت دهه امامت و ولایت و گرامیداشت غدیر، پیشنهاد می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین لزومی امام جمعه پاکدشت با اشاره به اهمیت غدیر و بزرگداشت دهه امامت و ولایت، گفت: تمامی اقدامات و برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای گرامیداشت این ایام می‌بایست تأثیر مثبتی بر زندگی مردم ولایتمدار ایران اسلامی داشته باشد.

وی افزود: امید است با هماهنگی دولت خدمتگذار در این ایام اقدامات شایسته‌ای برای مردم شریف انجام شود.

سردار منتظرالمهدی سخنگوی فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران نیز در این جلسه گفت: ضمن تشکر از اقدامات انجام شده، فراجا آمادگی خود را برای هرنوع همکاری با این ستاد در سراسر کشور اعلام می‌کند.