حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی، ریاست سابق شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور، در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه پنجم مرداد ماه تهران که در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: نماز جمعه در کشور ما به لحاظ کمی توسعه پیدا کرده و امروز در حدود ۹۰۰ شهر کشور نماز جمعه اقامه می‌شود و از سوی دیگر لحاظ کیفی هم نماز جمعه توانسته به توسعه فرهنگ سیاسی و انسجام جریانات سیاسی کمک کند.

وی درباره اثرگذاری مرحوم آیت‌الله طالقانی افزود: این عالم بزرگ نه شرق‌زده بود و نه غرب‌زده بلکه فردی اسلامی بود و فراگیری تعلیمات اسلامی را دنبال می‌کرد. وجود آیت‌الله طالقانی به عنوان اولین امام جمعه تهران برای مردم یک نعمت بود.

ریاست سابق شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با بیان اینکه حاکم اسلامی باید به گسترش فرهنگ نماز همت گمارد، گفت: علاوه بر حاکم اسلامی، همه دستگاه‌ها به ویژه مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه و بودجه که در حکومت اسلامی مسئولیت دارند باید در این مسیر گام بردارند. اقامه نماز جماعت فضیلت بسیار بزرگی است و منجر به وحدت اجتماعی مؤمنان می‌شود و نظام قبیله‌ای را از بین می‌برد دقیقاً مشابه کاری که حضرت محمد(ص) انجام دادند.

تقوی بیان کرد: اگر حکومت اسلامی می‌خواهد به اهدافش دست یابد باید نماز جمعه و نماز جماعت را ترویج دهد. نماز جمعه مجموعه‌ای از معارف دینی و اسلامی است و در اسلام عبادت دسته‌جمعی توصیه شده و به وسیله آن می‌توان اتحاد و انسجام را به رخ دشمنان کشاند.

وی گفت: نماز جمعه یکی از شعائر اسلامی است و شرکت در آن به معنای تعظیم شعائر است. همانطورکه شرکت در راهپیمایی ۲۲ بهمن و روز قدس تعظیم شعائر دینی و ملی محسوب می‌شود شرکت در نماز جمعه هم تعظیم شعائر محسوب می‌شود. در نماز جمعه می‌توان شعارهای استکبارستیز سر داد و آن را به دنبال صادر کرد همانطور که امروزه در دانشگاه‌های آمریکا شعارهای استکبارستیز سر داده می‌شود و لذا از طریق نماز جمعه می‌توان شعارهای انقلابی را صادر و توطئه‌های دشمنان را خنثی کرد.

ریاست سابق شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با بیان اینکه شرکت در نماز جمعه به معنای تجدید بیعت با ولی فقیه است، اظهار کرد: نماز جمعه فکر را با ذکر و عبادت را با سیاست پیوند می‌زند. در نماز جمعه می‌توان فضاسازی فرهنگی، تربیت اجتماعی و تفاهم اجتماعی و پاسداری از ارزش‌ها را دنبال کرد. در نماز جمعه نقد منصفانه مطرح می‌شود و لذا سیاست و رسالت امامان جمعه کمک به مسئولان است. هیچگاه در نماز جمعه تخریب مطرح نبوده و نخواهد بود و تحکیم برادری و انسجام ملی مطرح است.

 

صوت این سخنرانی را بشنوید: