عیب­‌گویی و عیب­‌جویی با انتقاد، تفاوت جوهری دارند. عیب­‌گو، با انگیزه اصلاح، سخن نمی‌­گوید ولی منتقد در پی اصلاح…

یادداشت‌ها، مجموعه‌ای از کوتاه‌نوشته‌های حجت‌الاسلام و المسلمین سید رضا تقوی است که در موضوعات مختلف و به فراخور مناسبت‌های گوناگون نگاشته شده است. مکتوباتی که از نثری روان برخوردار بوده، به زیور آیات و روایات زینت یافته و با ادبیات غنی فارسی ملاحت پیدا کرده‌اند. یادداشت‌های حاضر توسط حجت‌الاسلام و المسلمین تقوی، در روزهای نمایندگی مجلس یازدهم تألیف شده و توسط هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی، در صحن عمومی و در میان نمایندگان مردم، توزیع گشته است.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

انتقاد

1- عمل جداسازی صحیح از معیوب، درست از نادرست، سَره از ناسَره را «نقد» می­‌گویند و در لغت عرب «صرّاف» و سکه‌­شناس را «منتقد»، و عمل او را «انتقاد» می­نامند. «النقد = تمییز الدّراهم.»

2- پیشوایان دین، در برخی از سخنان حکیمانه خود، خداوند متعال را به عنوان «ناقد» و نقد کننده معرفی کرده‌­اند، آنجا که فرموده‌­اند: در اعمالی که انجام می‌­دهید اخلاص داشته باشید زیرا ناقد (خداوند) به محتوای عملتان کاملاً آگاه است. «خَلِّص الَعَمَلَ فَاِنَّ النّاقِدُ بَصیرٌ بَصیرٌ»

3- در آئین اسلامی و از وظایف مسلمانی، نصیحت و خیرخواهی است. پیامبر اکرم (ص) فرمود: در جامعه ایمانی، انسان مؤمن نسبت به دیگران، در حضور و غیاب باید خیرخواه باشد. «یُحِبُ لِلْمؤمِنِ عَلَی اَلْمُؤمِنِ النَّصیحَه لَهُ فِی الْمَشَهِد وَالْمِغَیبِ.»

4- در فرهنگ اسلامی، «انتقاد» از برادران ایمانی «هدیه» تلقی می‌­شود. امام صادق(ع) فرمود: در نظر من محبوب­‌ترین برادرانم کسی است که عیب‌­هایم را به من هدیه نماید و از من انتقاد کند. «اَحَبُّ اِخوانیِ اِلَیَّ مِنْ اَهْدی اِلیّ عُیُوبی»

5- دوستی که عیب­‌ها و نقص­‌های شما را می‌­بیند و از آن­ها چشم پوشی می­‌کند و برای اصلاح تو تلاشی انجام نمی‌­دهد دشمن توست «مَنْ ساتَرَ عَیْبَک فَهُوَ عَدُّوُکَ»

از صـحبت دوستـی برنـجـمکه اخلاق بدم حسن نماید
عیـبـم هنـر و کمـــال بیـنـدخارم گل و یاسـمن نـماید
کو دشمن شوخ و چشم ناپاکتا عیب مـرا به من نـمایـد

6- در مورد نقد و انتقاد و اصلاح امور، مفاهیم ارزشمندی چون «تواصی به حق» و «تواصی به صبر» و «تواصی به مرحمت» را داریم.

7- در بسیاری از موارد، نقد و انتقاد نه تنها پسندیده است بلکه خدای سبحان، آن­را به‌­عنوان یک واجب شرعی بر مسلمانان تکلیف کرده است مانند امر به معروف و نهی از منکر.

8- عیب­‌گویی و عیب­‌جویی با انتقاد، تفاوت جوهری دارند. عیب­‌گو، با انگیزه اصلاح، سخن نمی‌­گوید ولی منتقد در پی اصلاح عیوب موجود است. عیب­‌گو با قصد تخریب و شخصیت­‌شکنی عیب­‌ها را مطرح می­‌کند ولی منتقد با انگیزه اصلاح و از روی دلسوزی سخن می­‌گوید. منتقد ضعف‌­ها و قوت‌­ها را با هم می‌­بیند و بیان می­‌کند ولی عیب­‌گو فقط ضعف‌­ها را به رخ می­‌کشد.

9- باید فرهنگ انتقادپذیری را در جامعه، به‌­ویژه صاحبان قدرت که معمولاً توان تحمل انتقاد را کمتر دارند تقویت نمود.

10- برای رشد و نشاط هرچه بیشتر، باید از انتقاد و منتقدان دلسوز استقبال کرد زیرا انتقاد نشانی از آزادی و نشاط اجتماعی به­‌شمار می‌­آید. /ص

سید رضا تقوی

نماینده مردم شریف تهران