مطالبه دیگر نظام اسلامی از مدیران و کارگزارانش این­ است که مخارج مدیریتی و کارگزاری آنان اندک و سود…

یادداشت‌ها، مجموعه‌ای از کوتاه‌نوشته‌های حجت‌الاسلام و المسلمین سید رضا تقوی است که در موضوعات مختلف و به فراخور مناسبت‌های گوناگون نگاشته شده است. مکتوباتی که از نثری روان برخوردار بوده، به زیور آیات و روایات زینت یافته و با ادبیات غنی فارسی ملاحت پیدا کرده‌اند. یادداشت‌های حاضر توسط حجت‌الاسلام و المسلمین تقوی، در روزهای نمایندگی مجلس یازدهم تألیف شده و توسط هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی، در صحن عمومی و در میان نمایندگان مردم، توزیع گشته است.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

مطالبات نظام اسلامی از مسئولان

1- هر نظام سیاسی و اجتماعی، برمبنای فکری و اعتقادی خود، امور مردم را بر اساس معیارهای قابل قبولی ساماندهی و اداره می­‌کند و برای هرچه بهتر اداره کردن از مدیران و کارگزارانش مطالباتی دارد. نظام اسلامی که بر محور «ولایت» شکل می­‌گیرد از این قاعده مستثنی نیست و از مسئولانش انتظاراتی دارد.

2- در نظام اسلامی پست‌­ها و مسئولیت­‌ها امانت است و مسئولان امانت­‌دارند. علی(ع) به یکی از استاندارانش که مرتکب تخلفی شده بود فرمود: این موقعیت سازمانی برای تو طعمه نیست، امانتی است که به تو سپرده شده است. «اِنَّ عَمَلَکَ لَیْسَ لَکَ بِطُعْمَةٍ وَلکِنَّهُ فِی عُنُقِکَ اَمانَهً» «نهج­­‌البلاغه/نامه 5»

3- از دیگر مطالبات نظام اسلامی این است که کارگزارانش در عمل، دوست­دار مردم باشند و خدمت به مردم را عبادت بدانند. مدیر اسلامی باید مردم را عائله خداوند بداند و خدمت به مردم را خدمت به خانواده خدای متعال محسوب کند. در حدیث قدسی خداوند فرمود: «اَلْخَلْقُ عَیالِی…»

4- توجه به افکار عمومی از خواسته­‌های نظام اسلامی است. از نیازهای اساسی اداره‌­کنندگان جامعه همراه داشتن افکار عمومی است. رضایت و عدم رضایت مردم باید برای کارگزاران نظام مهم و قابل توجه باشد. علی(ع) به یکی از مدیرانش فرمود: از کاری که تو و صاحبش را خشنود و عموم مسلمانان را ناخشنود می‌­کند بپرهیزید. «وَاحْذَرْ کُلّ عَمَلٍ یَرْضاهُ صاحِبَهُ لِنَفْسِهِ وَ یَکْرَه لِعامّةِ الْمُسْلِمِینَ» «نهج‌­البلاغه/خطبه 69»

5- مدیران و مسئولان، نباید در مجالس و محافل اشرافی شرکت کنند؛ مجالسی که نشانی از غفلت و بی‌­خبری نسبت به محرومان و قشر ضعیف جامعه است. علی(ع) فرماندارش «عثمان­‌بن ­حنیف» را بشدت مورد مؤاخذه قرار داد و فرمود: «عائلُهُم مَجْفُوّ وغَنِیُّهُم مَدْعُوّ» «نهج‌­البلاغه/نامه 45»

6- از دیگر مطالبات نظام اسلامی این است که مدیرانش بیش از دیگران در عمل به قانون و رعایت ضوابط پای­بند باشند. پیش از آن­که عملی را از دیگران بخواهند خود آن را انجام بدهند. علی(ع) فرمود: مدیر و فرمانروا، پیش از آموزش و اصلاح دیگران به اصلاح و تربیت خویش بپردازد. «فَلْیَبْدَأ بِتَعْلِیمِ نَفْسِهِ قَبْلَ تَعْلِیمِ غَیْرِهِ» «نهج‌­البلاغه»

7- نظام اسلامی از کارگزارانش مطالبه می­‌کند در مصرف اموال و امکانات عمومی که در اختیار آنان قرار می­‌گیرد نهایت دقت و صرفه­‌جویی را داشته باشند. علی(ع) به مسئولان حکومتی طی دستورالعملی فرمود: برای نوشتن نامه­‌های اداری سرقلم‌­ها را باریک کنید، کلمه­‌ها و جمله­‌ها را در کنار یکدیگر بنویسید از پرگویی و زیاده‌­نویسی پرهیز نمائید؛ زیرا اموال مسلمانان تحمل مصارف اسراف­‌گونه را ندارد. «اَدِّقُوا أقلاعَکُمْ وَقارِبُوا بَیْنَ سُطورکُمْ» «بحارالانوار/41/105»

8- نظام اسلامی بر محور ولایت و امامت شکل می‌­گیرد. کسانی که در این نظام مسئولیت می‌­پذیرند باید در اندیشه و عمل، این محوریت را باور داشته باشند و به تعبیری ولایت­مدار باشند. زمانی که علی(ع) مدیریت شهر مکهّ را به «قُثم‌­بن­ عباس» می‌­سپرد در نامه‌­ای فرمانداراش را این­گونه معرفی کرد: او پیرو حاکمیت و فرمان­بر امام خود است. «ألتّابِعُ لِسُلطانِهِ، ألْمُطیعُ لِامامِهِ» «نهج‌­البلاغه/ نامه 33»

9- مطالبه دیگر نظام اسلامی از مدیران و کارگزارانش این­ است که مخارج مدیریتی و کارگزاری آنان اندک و سود و فایده‌­ای که به جامعه می­‌رسانند بسیار باشد. پیامبر اکرم(ص) به ­علی(ع) فرمود: انسان مؤمن به مرتبه کمال دست پیدا نمی­‌کند مگر اینکه هزینه­‌اش اندک و سودش زیاد باشد. «قلیل المَؤنَةِ وَکَثیرُالمَعُونةِ» «بحارالانوار/ج67/ص21»

 

سیدرضا تقوی

نماینده مردم شریف تهران