یکی از عوامل موفقیت در صحنه­‌های اجتماعی «حسن خلق» و اخلاق نیکو است. حسن خلق به­‌منزله…

یادداشت‌ها، مجموعه‌ای از کوتاه‌نوشته‌های حجت‌الاسلام و المسلمین سید رضا تقوی است که در موضوعات مختلف و به فراخور مناسبت‌های گوناگون نگاشته شده است. مکتوباتی که از نثری روان برخوردار بوده، به زیور آیات و روایات زینت یافته و با ادبیات غنی فارسی ملاحت پیدا کرده‌اند. یادداشت‌های حاضر توسط حجت‌الاسلام و المسلمین تقوی، در روزهای نمایندگی مجلس یازدهم تألیف شده و توسط هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی، در صحن عمومی و در میان نمایندگان مردم، توزیع گشته است.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

حسن خلق

به­‌حسن خلق توان کرد صید اهل نظر                             به دام و دانه نگیرند مرغ دانا را

 

  1. عامل موفقیت: یکی از عوامل موفقیت در صحنه­‌های اجتماعی «حسن خلق» و اخلاق نیکو است. حسن خلق به­‌منزله آهن‌­ربا است که انسان­‌ها را باسلیقه­‌های گوناگون بر محور زیبایی­‌های اخلاقی گرد می­‌آورد و صاحب اخلاق نیک را از موفقیت­‌ها و حمایت‌­های خدا بهره­‌مند می­‌سازد و زمینه­‌های موفقیت را برای او به‌­وجود می‌آورد. قرآن کریم عامل موفقیت پیامبر خدا را «حسن خلق» و قلب مهربان او می‌­داند و می­‌فرماید: تو­ به لطف الهی با مردم نرم­‌خوی شدی و اگر درشت­‌خوی و سخت­‌دل بودی، مردم از گرد تو پراکنده می‌­شدند « فَبِما رَحْمَةً مِنَ اللهِ لِنْتَ لَهُم وَ لَو کنت فَظّاً غَلیظَ الْقَلْبِ لانْفَضَّوا مِنْ حَوْلِکْ » (آل عمران/159)
  2. افزایش منزلت اجتماعی: انسان­ براساس غریزه «حب ذات» به شخصیت و منزلت اجتماعی خود به‌­شدت علاقه­‌مند است. حسن اخلاق، منزلت انسانی و اجتماعی را افزایش می­‌دهد. علی (ع) فرمود: چه افرادی که به­‌لحاظ اجتماعی در سطحی پایین قرار داشتند و اخلاق نیک، آن­ها را به بالا کشید و رفعت داد «کَمْ مِنْ وَضیع رَفَعَهُ حُسْنُ خُلْقِه.»
  3. دل پذیری زندگی: زندگی فراز و نشیب دارد، سختی­‌ها و تلخی­‌ها با مسائل مختلف زندگی در آمیخته‌­اند، آن‌چه سختی‌­ها را کاهش می‌­دهد و تلخی­‌ها را شیرین، و زندگی را دلپذیر می­‌کند « اخلاق نیک» است. «امام صادق (ع) می­‌فرماید زندگی دلپذیرتر از اخلاق خوش نیست «لا عَیْشَ اُهْناُ مِنْ حُسْنِ الْخُلْقِ» /(علل‌الشرایع/560)
  4. تولید نشاط و انبساط: انسان در زندگی نیاز به شادی و سرور دارد. با اندوه و خمودگی بار زندگی به­‌منزل نمی‌رسد. برای بهتر زیستن باید به شکل‌­های مختلف، تولید نشاط کنیم، دید و بازدیدها، گردشگری و مسافرت، دورهمی‌­های خانوادگی و دوستانه، زیارت و سیاحت، ورزش و … همه به نوعی تولید نشاط می‌کنند. پیامبر اکرم (ص) فرمود: یکی از عوامل مؤثر در تولید نشاط و انبساط، حسن خلق است. «حُسْنُ الْخُلقِ یَسُرّ»
  5. کینه‌­زدایی: هرگاه دل­‌ها به بیماری کینه مبتلا شد، نگاه­‌ها و قضاوت­‌ها را نیز بیمار می‌­کند و این بیماری جریان زندگی را با مشکلات فراوانی روبه‌­رو می­سازد، پس باید برای درمان این بیماری، داروی مناسبی را پیشنهاد داد، پیامبر اکرم (ص) داروی مناسب برای کینه‌­زدایی را حسن خلق معرفی می‌­کند «حُسْنُ البِشْرِ یَذْهَبُ بالسَّحْیمِةَ»
  6. نماد دوستی و محبت: شیرازه زندگی جمعی محبت است. محبت همانند نخ تسبیح، همه افراد جامعه را به‌یکدیگر ارتباط می­‌دهد. با کلید محبت می‌­توان قفل بسیاری از مشکلات اجتماعی را حل و فصل کرد. با محبت تلخی­‌های زندگی شیرین و مس­‌ها زرین می­‌گردد. یکی از رفتارهایی که پیام محبت را به­‌دیگران ابلاغ می­‌کند و نماد دوستی و صمیمیت را به‌­نمایش می‌­گذارد «حسن خلق ­است.» علی (ع) می­‌فرماید: حسن خلق در ایجاد محبت و دوستی نقش اساسی دارد «حُسْنُ الخُلقِ یُورثُ الْمُحَبَّةَ وَ یُؤَکِّدُالَمَوَدَة»
  1. طولانی کردن عمر: حسن خلق، حکایت از روحی آرام و درونی بانشاط می­‌کند و طبعاً کسی که از آرامش روحی و نشاط درونی برخوردار باشد از سلامتی بیشتری بهره‌­مند است و همین عاملی است که انسان­‌های خوش اخلاق عمر طولانی‌­تری داشته باشند. امام صادق (ع) می‌­فرمود: نیکوکاری و حسن خلق دو عامل مؤثر برای طول عمر است. « اِنَّ البِّرَ وَ حُسْنَ الْخُلْقِ یَزیدانِ فی الَاعمارْ»
  2. صحیفۀ مؤمن: ایمان با بداخلاقی سازگاری ندارد زیرا انسانی که از سرچشمه زلال توحید و توکل، جام جانش را لبریز کرده باشد و لباس ایمان را بر اندام روح و روانش پوشانده باشد در صف مؤمنان قرار می­‌گیرد و چنین شخصیتی از حرمت­‌شکنی­‌های گفتاری و خشونت­‌های رفتاری فاصله می­‌گیرد و به تعبیر امیر مؤمنان علی (ع) سرلوحه نامه عملش که نماد زندگی مؤمنانه‌­اش می­‌باشد چیزی جز حسن خلق نیست. « عُنْوانُ صَحِیفَةِ الْمُومِنِ حُسْنُ خُلْقِهِ»./پ

سید رضا تقوی

نماینده مردم شریف تهران