در اینجا پرسشى مطرح است كه در دانش اندازه‏‌شناسى، نقطه آغاز كجاست؟ و به‏‌عبارت دیگر از كجا شروع كنیم تا به نتایج بهترى دست‌‏یابیم؟ با توجه به این‏كه اسلام دین تربیت و هدایت است و مى‏‌كوشد تا انسان را…

**************************************************

اندازه‌شناسی از نگاه اسلام-بخش دوم

پدیدآورنده: سید رضا تقوی

 

 

انسان و دانش اندازه‌‏شناسى‏

چنان‏كه اشاره شد، جهان هستى بر اساس نظم و اندازه آفریده شده است و تنها موجودى كه قادر به شناخت اندازه‌‏ها مى‌‏باشد، انسان است.

انسان به‏‌خاطر برخوردارى از گوهر عقل و اندیشه، كتاب هستى را مطالعه مى‌‏كند و ظرفیت‏‌ها و اندازه‏‌ها را می‏‌شناسد و از آن‏ها در راه رشد و تعالى بهره‏ مى‏‌گیرد و این امتیاز براى این موجود متفكر، تا آن اندازه برجسته و بزرگ مى‏‌شود كه برخى از صاحب‏‌نظران در تعریف انسان گفته‌‏اند: «انسان موجودى است كه مى‏‌اندیشد» و قدر منزلت او بر پایه اندیشه‌‏اى است كه از او صادر مى‌‏شود.

اى برادر تو همان اندیشه‌‏اى      ‏ مابقى خود استخوان و ریشه‏‌اى‏
گر بود اندیشه‌‏ات گل گلشنى      ‏ ور بود خارى تو هیمه گلخنى‏

در اینجا پرسشى مطرح است كه در دانش اندازه‏‌شناسى، نقطه آغاز كجاست؟ و به‏‌عبارت دیگر از كجا شروع كنیم تا به نتایج بهترى دست‌‏یابیم؟ با توجه به این‏كه اسلام دین تربیت و هدایت است و مى‏‌كوشد تا انسان را به‌‏صورت پایه‏‌اى، بینش و تفكرش را به خالق هستى مرتبط سازد، در پاسخ به پرسش فوق مى‏‌گوید: دانش اندازه‏‌شناسى را باید از خود انسان آغاز كرد. امیر مؤمنان على(ع) مى‏‌فرماید:

«رَحِمَ اللَّهُ امْرِأً عَرَفَ قَدْرَهُ وَ لَمْ‏یَتَعَدَّ طَوْرَهُ»‏(13)

«خداوند رحمت كند كسى را كه اندازه خود را بشناسد و از حد خویش فراتر نرود.»

اى شده از شناخت خود عاجز         كى‏ شناسى خداى را هرگز

چون تو در علم خود زبون باشى      ‏ عارف كردگار چون باشى‏

چون ندانى تو سرّ ساختنش‏           چون تو هّم كنى شناختنش‏

اسلام كسى را كه حدود و اندازه‏‌ها را رعایت نمى‏‌كند، عاقل نمی‌‏داند زیرا رعایت اندازه‌‏ها، یك امر عقلانى است و خیر و بركتش، نخست به ‏سود كسى است كه اندازه مى‏‌دارد. على(ع) فرمود:

«لَا عَقْلَ لِمَنْ یَتَجَاوَزُ حَدَّهُ وَ قَدْرَهُ‏»(14)

«براى كسى‏‌كه حد و اندازه را در هم مى‏‌شكند و از آن مى‏‌گذرد، عقلى وجود ندارد.»

اسلام معیار عالم بودن و جاهل بودن انسان را اندازه‌‏شناسى معرفى مى‏‌كند چنان‏كه على(ع) مى‌‏فرماید: عالم كسى است كه اندازه‌‏شناس است و تلاش‌‏ها و توقعات خویش را در چارچوب اندازه‏‌ها مى‏‌طلبد؛ «الْعَالِمُ مَنْ عَرَفَ قَدْرَهُ»(15) و جاهل در نقطه مقابل قرار دارد، او كسى است كه نسبت به نقش و كارسازى اندازه‌‏ها، ناآشنا و بیگانه است؛ «الْجَاهِلُ مَنْ جَهِلَ قَدْرَهُ»(16)

تعالیم اسلامى، تقدیر و اندازه‌‏شناسى را بر تدبیر و حسابگرى مقدم مى‌‏دارد. طبق این رهنمود آموزشى، پیش از این‏كه ما به تدبیر و برنامه‏‌ریزى بپردازیم، نخست باید امور را اندازه‌‏گیرى و تقدیر كنیم زیرا اگر ظرفیت مطلوب امور و پدیده‌‏ها را شناسایى نموده و ارتباط آن موجود و یا پدیده را با سایر موجودات پیرامونى در نظام خلقت و اجتماع مشخص نماییم و اندازه‏‌ها را به‏‌دست آوریم، در متن این‏كار تدبیر نیز گنجانده شده است و بخش قابل توجهى از تدبیر در دل تقدیر لحاظ گردیده است، همان‏طور كه على(ع) فرمود: امور زندگى به تقدیر و رعایت اندازه‌‏هاست نه به حسابگرى و برنامه‏‌ها؛ «الْأُمُورُ بِالتَّقْدِیرِ لَا بِالتَّدْبِیر»(17)

 

شب قدر، شب اندازه‌‏ها

در فرهنگ اسلامى، یكى از بهترین و با ارزش‏‌ترین شب‏‌هاى سال «شب قدر» است كه از آن مى‏‌توان به «شب اندازه‌‏ها» نام برد. از بیان این مطلب نتیجه مى‏‌گیریم كه در اسلام، اندازه و اندازه‌‏شناسى از چنان اهمیتى برخوردار است كه بهترین و سرنوشت‌‏سازترین زمان‏ها را «شب قدر» و «شب اندازه‏‌ها» معرفى مى‌‏كند.

شبى كه در این ظرف زمانى، كتاب آسمانى قرآن نازل شده است: «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْر»(18)

شبى كه از هزار ماه فیضلتش بیشتر است: «لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ»(19)

هزار ماه بیش از هشتاد سال است بنابراین عبادت در شب قدر ثواب بیش از هشتاد سال را دارد.

شبى كه انسان، با ایمان و اعمال مخلصانه‌‏اش مى‏‌تواند به «آب حیات» یعنى گوهرجاودانگى دست پیدا كند و در این شب مبارك و فرخنده، «برات» و سند سعادت‌مندى را از حضرت حق بگیرد. چه زیبا مى‏‌گوید حافظ:

دوش وقت سحر از غصه نجاتم دادند           واندر آن ظلمت شب آب حیاتم دادند

بى‏‌خود از شعشعه پرتو ذاتم كردند               باده از جام تجلى صفاتم دادند

چه مبارك سحرى بود و چه فرخنده شبى‏       آن شب قدر كه این تازه براتم دادند

شب قدر، شب تقدیر و تدبیر امور و ظرف سنجش سالانه مقدرات قطعى و جداسازى و تمایز امور یك‏‌ساله انسان‌‏ها بر اساس حكمت و مصلحت است: «تَقْضِی وَ تُقَدِّرُ مِنَ الْأَمْرِ الْمَحْتُومِ …»(20)

قرآن كریم، شب اندازه‌‏ها را شب مبارك، «لیلة مباركة» نامیده است و این‏كه قرآن در چنین شبى نازل مى‏‌شود، شاید سنخیتى بین شب قدر و نزول قرآن باشد چون كه قرآن كتاب هدایت است و در حقیقت خط سعادت و خوشبختى را ترسیم مى‏‌كند.
این كتاب الهى، استانداردهاى ایمان و كفر، سعادت و شقاوت، نور و ظلمت و… را مشخص مى‏‌نماید و از این‏‌جهت كه قرآن برنامه زندگى است و معیارها و اندازه‌‏هاى زندگى سعادتمند و متعالى را در بخش‏هاى مختلف معرفى مى‏‌كند، با شب قدر كه اندازه‌‏ها تعیین و تثبیت مى‏‌گردد، كاملاً تناسب و هم‌خوانى دارد.

اندازه‏‌شناسى در ادبیات‏

یكى از امتیازات فرهنگى و تمدنى ما ایرانى‌‏ها، برخوردارى از ادبیات شكوهمند و انسان‏‌ساز است. ادبیاتى كه جان‌‏مایه آن از اسلام و قرآن گرفته شده است و همین ویژگى موجب گردیده تا ادبیات زندگى‏‌ساز و روح‏‌پرور فارسى، حامل معارف عمیق اسلامى و عرفانى باشد.

در جاى جاى ادبیات منظوم ما از اندازه‏‌شناسى سخن به‏‌میان آمده است و هر كدام از سخنوران و شاعران پارسى‏‌گو در قالب‏‌هاى مختلف شعرى به این موضوع پرداخته‌‏اند كه ما در اینجا به چند نمونه اشاره مى‌‏كنیم:

حافظ شیرازى كه افتخار شاگردى قرآن‏‌را دارد و مى‏‌گوید: «هرچه كردم همه از دولت قرآن كردم»، در مورد اندازه‌‏شناسى مى‏‌گوید:

صوفى ارباده به اندازه خورد نوشش باد           ورنه اندیشه این‏كار فراموشش باد

سعدى گفته است:

اندازه نگه دارد كه اندازه نكوست‏             هم لایق دشمن است و هم لایق دوست‏

سعدى در گلستان، باب سوم، در ضمن بیان حكایتى، توصیه به اندازه نگه داشتن مى‏‌كند و مى‏‌گوید:

یكى از حكما، پسر را نهى همی‌‏كرد از بسیار خوردن، كه سیرى، مردم را رنجور كند.

گفت: اى پدر! گرسنگى خلق را بكشد، نشنیده‏‌اى كه ظریفان گفته‌‏اند: به سیرى مردن به كه گرسنگى بردن.

گفت: اندازه نگهدار؛ «كُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لاتُسْرِفُوا»(21)

نه چندان بخور کز دهانت برآید نه چندان كه از ضعف جانت برآید

با آن‏كه در وجود طعامست عیش نفس          ‏ رنج آورد طعام كه بیش از قدر بود

مولوى مى‏‌گوید:

چارپا را قدر طاقت بار نه‏                بر ضعیفان قدر قدرت كار نه‏

دانه هر مرغ، اندازه وى است         ‏ طعمه هر مرغ، انجیرى كى است؟

طفل را گر نان دهى بر جاى شیر      طفل مسكین را از آن نان، مرده گیر

چون كه دندان‏‌ها برآرد، بعد از آن    ‏ هم به خود طالب شود آن طفل، نان‏

مرغ پرنا رُسته چون پرّان شود          لقمه هر گربه درّان شود

چون برآرد پر، بپرّد او به خود           بى‏‌تكلف، بى‏ صفیر نیك و بد

پى‏‌آمدهاى اندازه‌‏ناشناسى‏

در فرهنگ اسلامى، كسانى‏‌كه اندازه‏‌ها را نگه نمى‏‌دارند و پایبندى به قانون عام و فراگیر اندازه‏‌شناسى ندارند، نه تنها جامعه را با آشفتگى و به‌‏هم‏‌ریختگى‏‌هاى فراوانى روبه‌‏رو مى‌‏سازند بلكه براى خود نیز سرنوشتى جز نابودى و هلاكت رقم نمى‌‏زنند.

حضرت امیر مؤمنان على(ع) مى‏‌فرماید: كسى‏‌كه اندازه‏‌ناشناس است و در میدان زندگى به اصل اندازه‏‌گیرى و سنجه‌‏شناسى پایبندى ندارد، هلاكت و نابودى را براى خود فراهم آورده است؛ «هَلَكَ مَنْ لَمْ‌‏یَعْرِفْ قَدْرَهُ»(22)

جامعه ما یك جامعه اسلامى و دینى است. در مواردى فرهنگ رفتارى ما در تعارض با اندیشه‏‌هاى دینى قرار مى‏‌گیرد در حالی‏‌كه یكى از بنیان‌‏ها و اركان اندیشه دینى، اندازه‌‏شناسى است.

قرآن كریم به ما مى‏‌آموزد كه به‌‏طور مداوم، نسبت به رفتار و گفتارمان توسط مأموران الهى، در حال اندازه‌‏گیرى و سنجه‏‌شناسى هستیم و در روز قیامت كوچك‌ترین زیبایى‌‏ها و زشتى‌‏های رفتارى‏‌مان را به ما ارائه خواهند داد:

«فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَیْراً یَرَهُ؛ وَ مَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَهُ‏‏»(23)

«پس هر كس به اندازه ذره‌‏اى كار نیك انجام داده باشد، آن‏‌را مى‏‌بیند و هر كس به اندازه ذره‌‏اى كار بد كرده باشد، آن‌‏را مى‏‌بیند.»

با چنین دستمایه‌‏هاى فرهنگى و اعتقادی، متأسفانه خسارت‌‏هایى كه به‏‌خاطر عدم توجه به اندازه‏‌ها بر جامعه تحمیل مى‏‌شود، غیر قابل توجیه است.

كشور ما در میان كشورهاى جهان، یكى از پرحادثه‏‌ترین حوادث رانندگى را در پرونده حمل و نقل خود ثبت كرده است. سالى چندین هزار انسان، قربانى تصادفات جاده‌‏اى مى‌‏شوند و جان خود را از دست مى‏‌دهند. از عوامل مهم این حوادث خونین و خسارت‌‏آفرین‏، بى‌‏توجهى به اندازه‌‏هاست؛ اندازه سرعت، اندازه جاده، اندازه قدرت خودرو، اندازه توانایى راننده و…

از مشكلات دیگرى كه گریبان‌گیر جامعه ما گردیده، آلودگى هوا در شهرهاى بزرگ و صنعتى است. برخى از روزهاى سال، آلاینده‌‏ها و میزان مواد سمى در این‏گونه شهرها به‌‏قدرى بالا و خارج از استانداردهاست كه مسؤولان كشور مجبورند مدارس و مراكز آموزشى را تعطیل اعلام كنند و به كهن‌سالان و بیماران توصیه نمایند كه از خانه خارج نشوند. از عوامل مهم این بلیه! كه موجب بسیارى از مرگ و میرها و بیمارى‏‌هاى صعب‌‏العلاج گردیده، عدم توجه به موازین زیستى و اندازه‌‏هاست.

گاه سموم خطرناكى كه در سبزیجات و میوه‌‏ها دیده مى‌‏شود و مسؤولان بهداشت به‏‌طور مكرر توصیه و تأكید می‌‏كنند که این سبزیجات و میوه‏‌ها را با مواد ضدعفونى بشویید و یا میوه‌‏ها را پوست كنده و سپس مورد استفاده قرار بدهید، به‏‌خاطر این است كه كشاورزان و باغداران براى بهره‌‏گیرى بیشتر از محصولات خود، بدون رعایت اندازه‌‏ها، از سموم و كودهایى خارج از معیار و اندازه استفاده مى‏‌كنند.

كشور ما از كشورهایى است كه با كمبود نزولات آسمانى روبه‌‏روست و مردم ما در بیشتر مناطق نسبت به تأمین این ماده حیاتى مشكل دارند ولى ما در مصرف بهینه از آب، اندازه‌‏ها را نادیده مى‏‌گیریم و در برداشت از مخازن زیرزمینى به‏‌گونه‏اى عمل كرده‏‌ایم كه نه تنها در زیر زمین برخى از استان‏‌ها آبى وجود ندارد، بلكه با تخلیه خارج از اندازه، زمین منطقه را با ترك‏‌خوردگى و فرورفتگى روبه‏‌رو كرده‌‏ایم. در بسیارى از مناطق، آب‌‏هاى زیرزمینى و یا رودخانه‌‏ها را با مواد شیمیایى و فاضلاب‏‌هاى شهرى و صنعتى آلوده مى‏‌كنیم.

اسراف در مصرف انرژى و حامل‌‏هاى آن، در مصرف مواد خوراكى و در بسیارى از لوازم زندگى، حكایت از اندازه‌‏ناشناسى ما دارد.

در ساخت بسیارى از كالاها و فراورده‌‏هاى صنعتى، در ساختمان‌‏سازى، موازین و اندازه‏‌ها رعایت نمى‏‌شود و در نتیجه با افت كیفیت روبه‏‌رو مى‏‌شویم و از این طریق، به اعتبار علمى و حیثیتى كشور، خسارت وارد مى‏‌كنیم و عملاً مردم را به خرید كالاهاى خارجى تشویق مى‏‌نماییم، در صورتى‏‌كه ما پیرو آیین پیامبرى هستیم كه وقتى یكى از دوستانش به نام «سعد‏بن معاذ» از دنیا رفت، او را با دست خود در قبر نهاد و با خشت و گل در قبر را چید. به هنگام انجام كار، با دقت و محكم‏‌كارى، آن‌‏را به پایان رسانید. برخى از حاضران كه دقت و محكم‌‏كارى پیامبر(ص) را مشاهده كردند، براى آنان این پرسش مطرح شد كه این اندازه دقت و محكم‏‌كارى، آن‌‏هم براى قبرى كه به‌‏زودى فرسوده مى‏‌شود، لازم است؟

پیامبر اكرم(ص) فرمود: من هم مى‌‏دانم كه این قبر به‌‏زودى فرسوده مى‏‌شود، ولى خداوند دوست مى‌‏دارد وقتى بنده‌‏اى كارى انجام مى‌‏دهد، آن‏‌را محكم و استوار سازد؛ «وَ لَكِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ عَبْداً إِذَا عَمِلَ عَمَلًا أَحْكَمَهُ»(24)

پى‌‏آمدهاى مثبت اندازه‌‏شناسى‏

همان‏طوركه اندازه‌‏ناشناسى نوعى ناسپاسی به‏‌شمار مى‌‏آید، نعمت‌‏هاى الهى را تخریب مى‏‌كند، در نظام حاكم بر هستى، اخلال به‌‏وجود مى‏‌آورد و منابع حیاتى جامعه را به آتش مى‏‌كشد، در مقابل توجه به دانش اندازه‌‏شناسى و رعایت موازین و معیارها در انجام كارها، پى‌‏آمدهاى مثبت و بركات زیادى را به همراه دارد. به بخشى از این پى‏‌آمدهاى ارزشمند و بركت‏‌آفرین، به‌‏گونه‏‌اى فهرست‏‌وار اشاره مى‏‌كنیم:

۱- نخستین دستاورد رعایت اندازه‌‏شناسى و حفظ موازین و معیارها، «تحقق عدالت اجتماعى و اقتصادى» است. ارزشى كه همه انبیاء الهى، آزادگان جهان و دوست‏داران بشریت براى تحقق آن مجاهدت‏‌ها و تلاش‌‏هاى فراوانى كرده‌‏اند.

۲- از طبیعى‌‏ترین راه‌‏هاى «پاسدارى و دفاع از حق‌‏الناس» و حمایت از حقوق تولیدكنندگان و مصرف‏‌كنندگان، رعایت قواعد اندازه‏‌هاست.

۳- افزایش اعتماد عمومى و ایجاد آرامش اجتماعى – روانى‏

۴- افزایش اعتبار علمى و اجتماعى‏

۵- تأمین سلامتى و بهداشت افراد جامعه‏

۶- ایجاد رونق كسب و كار و تقویت بنیه اقتصادى كشور

۷- افزایش بهره‏‌ورى‏

 

پی‌نوشت:

13. غررالحكم/شماره ۵۲۰۴

14. همان/شماره‏۱۰۶۷۷

15. همان/شماره ۱۲۳۸

16. همان/شماره‏۱۱۱۴

17. همان/شماره ۱۹۴۷

18. قدر/ آیه ۱

19. همان/ آیه ۳

20. مفاتیح الجنان/دعاى شب نوزدهم ماه رمضان‏

21. اعراف/ آیه ۳۱

22. غررالحكم/شماره ۱۰۰۲۰

23. زلزال /آیه ۸-۷

24. امالى صدوق/ ص۳۱۴