از آسیب­‌های دیگری که مانند موریانه ارکان نظام حکومتی را از درون مورد تهدید قرار می­‌دهد و زمینه را برای سقوط نظام فراهم می­‌سازد…

یادداشت‌ها، مجموعه‌ای از کوتاه‌نوشته‌های حجت‌الاسلام و المسلمین سید رضا تقوی است که در موضوعات مختلف و به فراخور مناسبت‌های گوناگون نگاشته شده است. مکتوباتی که از نثری روان برخوردار بوده، به زیور آیات و روایات زینت یافته و با ادبیات غنی فارسی ملاحت پیدا کرده‌اند. یادداشت‌های حاضر توسط حجت‌الاسلام و المسلمین تقوی، در روزهای نمایندگی مجلس یازدهم تألیف شده و توسط هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی، در صحن عمومی و در میان نمایندگان مردم، توزیع گشته است.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

عوامل سقوط حکومت­‌ها

 

آفت­‌شناسی حکومت‌­ها: هر موجودی که در نظام خلقت پا به عرصه وجود می­‌گذارد، آسیب­‌هایی در کمین او هستند. حکومت­‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند و آن­ها مانند سایر موجودات آفت­‌هایی دارند که اگر دلسوزان، آسیب­‌شناسی نکنند و آفت‌­ها را از حول و حوش و بدنه حاکمیت برطرف ننمایند، موجب سقوط خود و نظام حکومتی می‌­شود. پیامبر اکرم (ص) فرمودند: هر چیزی آفتی دارد که آن را نابود می­کند؛ «لِکُلِّ شَئٍ آفَهٌ تُفسِدُهُ».

به چند عامل که در سقوط حکومت­‌ها نقش دارند اشاره می­‌کنیم:

1.ناکارآمدی کارگزاران: حکومت‌­­ها برای اداره امور جامعه و نظم و انتظام زندگی مردم شکل می­‌گیرند کارگزاران حکومتی که نتوانند نیازهای معقول و معمول مردم را در حدّ مقدورات موجود برآورده سازند مردم را به ناامیدی  می­‌کشانند و اعتماد عمومی را از دست‌اندرکارانش سلب می­‌کنند و در نهایت با شکست و سقوط رو­به‌­رو خواهند شد. امیرمؤمنان علی(ع) فرمودند: ناتوانی و ناکارآمدی در انجام کارها نتیجه‌­ای جز هلاکت ندارد؛ «العَجزُ یَثمِرُ الهَلَکَه». غررالحکم/ ح 712

2. سوء تدبیر حاکمان: برای اداره امور جامعه، حاکمان هر حکومتی باید تدبیر داشته باشد. تدبیر، همان تفکر آگاهانه و آینده‌نگرانه­  و زمان­شناسانه‌­ای است که برای پیشرفت گام­‌به­‌گام امور، طبق نقشه، تدارک دیده باشند که ما از آن به برنامه تعبیر می‌­کنیم و هر حکومتی ناگزیر برای اداره امور و تأمین نیازمندی­‌های عمومی مردمش باید برنامه داشته باشد. حکومتی که در برنامه­‌ریزی دارای سوءتدبیر باشد، زمینه سقوط خود را فراهم کرده است؛ «سُوءُ التَدبیرِ سَبَبُ التَّدمیر». غررالحکم

3. ظلم و ستمگری: از دیگرآفت‌­های بنیان برافکن حکومت‌­ها ظلم و بیدادگری است. هیچ عاملی در تخریب و نابودی حکومت‌­ها مانند ستمگری نیست، چنان­که گفته‌­­اند، حکومت با کفر دوام می‌­آورد ولی با ظلم باقی نمی‌­ماند؛ «المُلکُ یَبقی مَعَ الکُفرِ و لایَبقی مَعَ الظُلم». علی(ع) فرمودند: هر حکومتی با ظلم بر مردم فرمان­روایی کند خداوند آن حکومت را نابود می­‌کند. «مَن عامَلَ رَعِیَّتَهُ بِالظُّلم اَزالَ اللهُ مُلْکَهُ».

4. فساد: از آسیب­‌های دیگری که مانند موریانه ارکان نظام حکومتی را از درون مورد تهدید قرار می­‌دهد و زمینه را برای سقوط نظام فراهم می­‌سازد، فساد است. بی­‌جهت نبود که علی(ع) نخستین برنامه اصلاحی خود را در حکومت، از مبارزه با فساد آغاز کرد و فرمود: همه اموالی که توسط باند فاسد و مفسد اموی به یغما برده‌­اند را حتی اگر مهریه زنانشان قرارداده باشند آنها را می­‌گیریم و به بیت‌­المال باز می­‌گردانیم؛ «وَاللهِ لَو قَد وَجَدَتُهُ قَد تُزُوَّجَ بِه النِساءُ وَ مُلِکَ بِه الاماءِ لَرَدَدتُهُ».

5. تبعیض: از دردآورترین رنج‌­ها که روح و روان مردم را می­‌آزارد و بذر بدبینی را در ذهن­‌ها می‌­افشاند و پایه­‌های حکومت را می‌­لرزاند «آفت تبعیض» است و همه مردم مانند دندانه­‌های شانه، در برابر قانون یکسانند و اگر تبعیض در اعمال قانون و توزیع امکانات عمومی معمول گردد، سقوط و فروریزی حکومت قطعی خواهد شد. پیامبر اکرم(ص) فرمودند: یکی از عوامل هلاکت و نابودی ملت­‌های پیشین این بود که هرگاه  شخصی از اشراف و دانه درشت‌­های جامعه خلافی انجام می­‌داد، مجازات نمی­‌شد و اگر فردی از افراد ضعیف جامعه مرتکب خلاف می­‌شد قانون یقه او را می­‌گرفت و مجازاتش می­‌کرد؛ «اِذا سَرقَ فِیهِمُ الشَّریفُ تَرَکوهُ وَ اِذا سَرقَ فِیهِمُ الضَّعیفُ اَقامُوا عَلَیهِ الحَدَّ». صحیح مسلم/5/114

7. بی تفاوتی خواص: هرگاه نیرو­های تأثیرگذار، خواص و نخبگان جامعه، نسبت به نابسامانی‌­ها، قانون­‌شکنی­‌ها و رواج معصیت­‌ها بی‌­تفاوت شدند و رسالت انسانی و شرعی خود را انجام ندادند آن جامعه سقوط خواهد کرد. امام علی (ع) می‌­فرمایند: مردمان پیش از شما برای این به ورطه سقوط افتادند که مرتکب گناهان می­‌شدند و چهره‌­های تأثیرگذار و خواص جامعه نسبت به هنجارشکنی­‌ها، بی تفاوت بودند. «اِنَّما هَلَکَ مَن هَلَکَ مِمّن کانَ قَبلَکُم بِرُکوُبِهِمُ المَعاصی، وَ لَم یَنهَهُم الرّبانَیُّونَ والأخبارُ». نهج السعاده/1/477

8. چنگ اندازی برای تصدی پست­‌ها: هرگاه نیروهای ریاست‌­طلب درون حاکمیت، حریصانه برای تصاحب پست‌­های ریاستی، چنگ‌­اندازی کنند و از هر وسیله‌­ای برای دست­یابی به موقعیت­‌های حکومتی، با یکدیگر رقابت نمایند آسیب بزرگی را بر پیکر حاکمیت وارد کرده‌­اند. پیامبر اکرم(ص) فرمود: به خدا سوگند! من از فقر و تنگناهای اقتصادی بر شما نمی­‌ترسم، ترس من برای شما از این است که مانند گذشتگان، دنیا و امکانات دنیوی به شما روی آورد و همچون آنان بر سر مناصب دنیایی رقابت کنید و همانند پیشینیانِ مغرور و جاه‌­طلب، نابود گردید؛ «فَتُنافِسُوها کَما تَنافَسوها، فَتُهْلِککُم کَما أهلَکَتهُم». کنزالعّمال /ن

 

 

           سیدرضا تقوی

نماینده مردم شریف تهران