تملق و چاپلوسی، تنها یک رفتار اخلاقی نیست بلکه این رفتار مجموعه‌­ای از رذیلت­‌های…

یادداشت‌ها، مجموعه‌ای از کوتاه‌نوشته‌های حجت‌الاسلام و المسلمین سید رضا تقوی است که در موضوعات مختلف و به فراخور مناسبت‌های گوناگون نگاشته شده است. مکتوباتی که از نثری روان برخوردار بوده، به زیور آیات و روایات زینت یافته و با ادبیات غنی فارسی ملاحت پیدا کرده‌اند. یادداشت‌های حاضر توسط حجت‌الاسلام و المسلمین تقوی، در روزهای نمایندگی مجلس یازدهم تألیف شده و توسط هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی، در صحن عمومی و در میان نمایندگان مردم، توزیع گشته است.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

تملق و چاپلوسی

 

1. چیستی تملق: یکی از رفتارهای نامطلوب و لغزش­های بزرگ اخلاقی «تملق» و چاپلوسی است. تملق از ریشه «مَلَق» به­‌معنای فقر و نیازمندی است. قرآن کریم واژه «اِملاق» را درمورد اعراب جاهلی که فرزندان خود را به‌­خاطر فقر و تنگناهای معیشتی می­‌کشتند و یا زنده به­‌گور می­‌کردند به‌­کار برده است و می­‌فرماید: «لاتَقْتُلوا اَوْلادَکُمْ خَشْیَةٍ اِمْلاقٍ» (اسراء/31) انسان متملق و چاپلوس هم می­‌کوشد تا با شیوه‌­های مختلف گفتاری و رفتاری، دل طرف مقابل را به‌­دست آورد و نیازمندی­‌ها و خواسته­‌های خود را تأمین نماید.

2. تملق و ایمان: نظام تربیتی و اخلاق اسلامی که بر محور ایمان به ارزش­‌های متعالی تنظیم می­گردد با رفتارهای متملقانه در تضاد است. این نظام تربیتی، اهل ایمان را از تملق و چاپلوسی بر حذر می­‌دارد.

علی (ع) می‌­فرماید: از چاپلوسی بپرهیزید زیرا چاپلوسی از اخلاق ایمانی نیست «اِیّاکَ و الْمَلَقَ فَاِنَّ الْمَلَقَ لَیْسَ مِنْ خَلائقِ الاْیمانِ» (غررالحکم) پیامبر اکرم (ص) فرمود: منزلت ایمان و شأن اخلاقی مؤمن با تملق و چاپلوسی ناسازگار است. «لَیْسَ مِنْ اَخَلاقِ الْمؤمنِ المَلَقُ» (نهج‌­الفصاحه)

۳. تملق و مجموعه­‌ای از رذیلت‌­ها: تملق و چاپلوسی، تنها یک رفتار اخلاقی نیست بلکه این رفتار مجموعه‌­ای از رذیلت­‌های اخلاقی را با خود دارد که هر کدام از آن­ها به تنهایی می­‌تواند فضای اخلاقی و تربیتی جامعه را با مشکلات فراوانی روبه‌­رو سازد. در تملق خصلت­‌های زشتی چون نفاق، ریا، دروغ، ذلت و … وجود دارد.

۴. تملق­‌شونده: تملق دو طرف دارد یکی تملق کننده و دیگری تملق شونده است گاهی نوع رفتار تملق شونده، شخص متملق را تشویق به تملق می­‌کند و به رواج فرهنگ تملق­‌گویی کمک می­‌نماید.

۵. عوامل چاپلوسی و تملق: عوامل مختلفی موجب می­‌گردد تا انسان­‌ها در لغزش­‌های اخلاقی به رفتارهای چاپلوسانه آلوده شوند که برخی از آن عوامل عبارتند از: ا- طمع و طمع­کاری، طمع به مال، مقام و منصب، 2- گاهی فقر زمینه­‌ساز تملق می­‌شود. 3- از عوامل دیگر تملق، حقارت و فقر شخصیتی است. 4- هرگاه بی‌­­عدالتی در جامعه رواج پیدا کند و افرادی که از راه قانونی به حقوق­شان نمی­‌رسند یکی از راه­‌های دست­یابی به حقوق خود را تملق می­‌دانند. 5- محبت‌­های افراطی نیز می‌­تواند بستر تملق را فراهم آورد.

6- علی (ع) و متملقان: روزی گروهی از مردم به محضر امیرمؤمنان رسیدند و در حضور آن حضرت زبان به مدح و ثنا گشودند. حضرت با ناراحتی دست­‌هایش را به طرف آسمان بلند کرد و گفت: خداوندا! تو به من، از خود من داناتر هستی و مرا بهتر از خودم می‌شناسی و من نسبت به خودم از این ستایش‌­گران داناترم. خدایا! ما را بهتر از آنچه این مدیحه‌­سرایان گفتند قرار بده و ما را بیامرز از آنچه ایشان نمی­‌دانند «نهج البلاغه/ حکمت 100»

۷. امام خمینی و مطالب مبالغه آمیز: در خرداد ماه 1359 نمایندگان اولین دوره مجلس به حضور امام خمینی (ره) رسیدند، یکی از نمایندگان (مرحوم فخرالدین حجازی) سخنان کوتاهی در اوصاف امام بیان داشت. امام در همان جلسه فرمودند: «من خوف آن دارم که مطالبی که آقای حجازی درباره من فرمودند باورم بیاید. … و برای من غرور و انحطاطی پیش بیاید… به خدای تبارک و تعالی پناه می­برم… از آقای حجازی گله می­‌کنم که در حضور من مسائلی که ممکن است من باورم بیاید، بیان نکنند.»

۸. موارد مجاز: اگر چه تملق زشت و ناپسند است ولی اسلام در برخی از موارد آن ­را ناپسند نمی­‌داند 1- در کسب دانش: پیامبر خدا فرمود: در هیچ مواردی تملق برای مؤمن جایز نیست مگر در طلب دانش. 2- پدر و مادر: تملق از پدر و مادر نیز جایز است. 3-پیشوای عادل: پیشوایی که از پدر و مادر، نسبت به انسان مهربان‌­تر است. النبی: «لا َیَصْلُح الْمَلَقُ اِلّا لِلْوالِدَیْنِ وَالِامَامِ الْعادِل» «نهج­‌الفصاحه / شماره 2545»./پ

 

سید رضا تقوی

نماینده مردم شریف تهران