حجت الاسلام والمسلمین سید رضا تقوی عضو کمسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس ضمن اشاره به وظايف نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: مهمترین وظیفه نمایندگان قانون‌گذاری است. آن‌ها باید خلأهای قانونی را به کمک دولت شناسایی و با وضع قوانین قوی، جامع و کامل پر کنند.وی افزود: وظیفه دیگر نمایندگان نظارت بر دستگاه‌های اجرایی است. البته نظارت با دخالت تفاوت دارد. نمایندگان باید بر اجرای قانون نظارت کند. هر جایی که ضعف و نقصی در اجرا وجود دارد از وزیر و مدیر آن دستگاه دلیل ضعف در اجرا را سوال کنند. در نهایت با کمک دولت آن ضعف را رفع کنند. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: نمایندگان در هر دوره‌ای موظف هستند به این ۲ وظیفه به طور کامل عمل کنند. این وظایف در هر دوره‌ای جاری و ساری است. در شناسایی خلأها، قانون‌گذاری و نظارت، مدیریت مجلس و نمایندگان هر کدام نقش به خصوصی دارند. تقوی با اشاره به قوانین فوری و ضوری، گفت: باید اولویت‌های قانونی توسط هیئت رئیسه مجلس شناسایی شود. در نهایت بر اساس آن اولویت‌ها و فوریت‌ها مجلس به قانون‌گذاری بپردازد. بعضی امور به اندازه‌ای حائز اهمیت است که حتی یک روز تأخیر هم جایز نیست.وی یادآور شد: اولویت شناسی بر عهده هیئت رئیسه مجلس است که این قوانین را در دستور قرار می‌دهد. آن‌ها باید دقت کنند که دستورهای غیر فوری وقت مجلس را تلف نکند.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: قانون مصوب باید به گونه‌ای باشد که بتواند دگرگونی در کل کشور به وجود بیاورد. در واقع قانون عام و تحول آفرین باشد. به طور مثال قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار از همین دست قوانین بود. این قانون یک تحول عظیم در زمینه کسب و کار به وجود آورد. تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار منجر به رفع گرفتاری مردم شد. این قانون امضاهای طلایی را از بین برد.تقوی در ادامه با اشاره به مزایای قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، گفت: در قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار آمد که مردم از طریق سامانه مدارک خود را وارد کنند. دستگاه متولی موظف است ظرف یک ماه مجوز آن‌ها را صادر کنند. این فرآیند موجب جلوگیری از اتلاف وقت و انرژی مردم شد. نمایندگان باید روی همچین قوانین تحول آفرینی تمرکز کنند. وی خاطر نشان کرد: اصلاح قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی نیز مشکلات بسیاری از کشاورزان را حل و فصل کرد. چند هفته پیش چند کشاورز به بنده مراجعه کردند. آن‌ها عنوان کردند که سیب‌زمینی‌های ما در سردخانه مانده است. دولت خریداری نکرده بازار هم اشباع است. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تشریح کرد: نظر وزارت جهاد هم بر این بود که اگر تا ۲ ماه دیگر سیب‌زمینی‌ها فروش نرفت محصول را دفن کنند. نمایندگان از این وضعیت ابراز ناراحتی کردند. برای هر محصول چقدر آب و خاک و انرژی هزینه شده است.
تقوی در ادامه عنوان کرد: در نهایت قانون اصلاحی خرید تضمینی محصولات کشاورزی گره‌گشایی کرد. بنده با معاون امور اجرایی رئیس جمهور صحبت کردم. در نهایت سازمان تعاون امور روستایی سیب‌زمینی‌ها را خریداری کردند. جان کلام این‌که نمایندگان موظف هستند این طور قوانین را پیگیری و تصویب کنند. وی ضمن اشاره به قوانین مصوب تحول آفرینی در مجلس یازدهم، گفت: قانون تولید جهش دانش بنیان، قانون رتبه‌بندی معلمان، قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، قانون اصلاح ساختار بانکی و قانون مالیات بر خانه‌های خالی از دیگر قوانین کلیدی بودند که نمایندگان مجلس یازدهم به ثمر رساندند.عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بنابراین یک نماینده خوب اولویت‌های قانونی بر اساس نیاز کشور را برای قانون‌گذاری در نظر می‌گیرد. جدیت و پیگیری‌ از ویژگی‌های نماینده کوشا است. وجود این ۲ ویژگی در نماینده برای به سرانجام رسیدن قوانین ضروری است. تقوی تصریح کرد: مجلس یکی از ارکان تاثیرگذار نظام است سیاست‌ها، نشست‌های نمایندگان با سران قوا و مواضع سیاسی مجلس بر روند مدیریتی کشور تاثیر فراوانی دارد. نماینده می‌تواند موضع‌گیری‌های خاصی داشته باشد که یک وزیر با توجه به جایگاهش قادر به بیان آن اظهارات نیست. چرا که نماینده موضع مردم را بروز و ظهور می‌دهد اما وزیر مواضع دولت را ابراز می‌کند. به همین سبب مواضع نمایندگان مجلس بسیار مهم است.