حجت‌الاسلام و المسلمین سیدرضا تقوی در گفت‌وگو با خبرنگار احزاب ایرنا، در ارزیابی خود از افزایش مشارکت مردم در انتخابات چهاردهم، گفت: یکی از عواملی که در میزان مشارکت مردم نقش داشت، هوش و بینش آنها بود که بسیار قابل تقدیر است. هرگاه متوجه شوند، نظام به حضور آنها نیاز دارد، در صحنه حضور پیدا می کنند.

وی افزود: دشمن هم به شدت علیه انتخابات ترویج و تبلیغ می کرد تا مردم شرکت نکنند، وقتی آنها(مردم) هجمه دشمن را نسبت به انتخابات و صندوق‌های رای دیدند عکس آن عمل و با حضور در پای صندوق های رای نقشه های معاندان و رسانه های بیگانه را خنثی کردند.

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه رقابت انتخابات ریاست جمهوری بین جناح‌های سیاسی، جدی بود و صوری نبود اظهار کرد: این رقابت جدی به صحنه‌ سیاسی شور و نشاط بیشتری بخشید.جریان‌های سیاسی نیز این بار جدی‌تر از گذشته ظاهر شدند و هر یک از آنها نمایندگانی در صحنه انتخابات معرفی کرده بودند و این جدیت هم تاثیر قابل توجهی در حضور مردم در صحنه انتخابات داشت.

ترقی به برنامه‌ها و شعارهای کاندیداها در ایام تبلیغات اشاره کرد و گفت: در همین راستا، شعارهایی مبنی بر تحول در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و معیشتی مطرح شد؛ این مطالب توانست در میزان مشارکت مردم در انتخابات موثر باشد.

وی درباره مهمترین اقداماتی که دولت چهاردهم باید انجام دهد؟ گفت: مهمترین اقدام دولت چهاردهم اجرای شعار سال است. دولت جدید باید همت خود را صرف اجرایی شدن شعار سال کند و در پایان سال، گزارش مشروح در ارتباط با حوزه تولید و مشارکت‌های مردم به ارائه دهد. اگر شعار سال تحقق پیدا کند، تغییراتی در معیشت مردم، تورم، اقتصاد، اشتغال و در همه بخش‌های زندگی مردم شکل خواهد گرفت، از این مسئولان باید برای تولید برنامه‌ریزی کنند. شهید رئیسی نیز انصافاً برای کارگاه‌های نیمه تعطیل قدم‌های بسیاری برداشت. فعالیت کارگاه‌ها، موجب رونق و افزایش تولید، حل مشکل اشتغال و تقویت گردش مالی و پولی در جامعه می شود. ما حتی مشکل تورم را هم باید با تولید حل کنیم. اگر ما به تولید رونق دهیم، بسیاری از مشکلاتی که در حال حاضر با آن رو به رو هستیم حل می‌شود.

نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه معمولاً وقتی دولت‌ جدید روی کار می‌آید، گذشته را به‌طور کلی کنار می‌گذارد و این کار اشتباهی است، اظهار کرد: آقای رئیسی بسیاری از بیمارستان‌های نیمه کاره را افتتاح کرد. این شیوه،بسیار خوب است که رئیس جمهور، کار جدیدی را آغاز نکند ـ مگر آنکه ضرورت داشته باشد ـ بنابراین باید طرح‌های نیمه کاره را به اتمام برسانند. بنده به رئیس جمهور جدید توصیه می کنم که کارهای نیمه کاره شهید رئیسی را کنار نگذارد و ادامه دهد. به قول شهید جمهور، کار را تمام کنید و در اختیار مردم قرار دهید.

تقوی تصریح کرد: من تصور نمی‌کنم دولت آینده و رئیس جمهور هم مخالف این باشند که وقتی کارگاه و کارخانه‌ای تعطیل شده آن را همچنان تعطیل نگه دارند، از این رو رئیس جمهور باید ظرفیت‌های کارخانه‌ها و کارگاه‌ها را بالا ببرد. ما کارخانه‌ای داریم که با ظرفیت کمی کار می‌کند و دولت چهادرهم باید ظرفیت این کارخانه‌ها را تقویت کند.

وی، «مسعود پزشکیان» را فردی اندیشمند توصیف کرد و با بیان اینکه من فکر نمی‌کنم که او بخواهد برنامه‌های خوب شهید رئیسی را کنار بگذارد و بگوید «روز از نو، روزی از نو»، تصریح کرد: من معتقدم که اولین قدم رئیس جمهور جدید باید این باشد که برنامه‌های شهید رئیسی را دوباره ترسیم کند تا نسبت به آنها آشنایی و آگاهی کامل پیدا کند و بعد ببیند اگر این برنامه‌ها برای کشور مفید بوده و کشور را پیش می‌برد با قوت ادامه دهد و بعد برنامه‌های جدیدی را که می‌تواند در کنار این برنامه‌ها قرار بگیرد و تکمیل کننده باشد و تحول ایجاد کند را اعلام کند.