خانواده عبارت از یك واحد اجتماعى است كه براساس میثاق ازدواج زن و مرد به‏‌وجود مى‌‏آید و رشته قرابت كه زاییده زوجیت مى‌‏باشد در میان اعضاء آن همبستگى حقوقى ایجاد مى‏‌كند. در این واحد اجتماعى…

**********************************************

نیازهای معنوی خانواده-بخش سوم

سیدرضا تقوی

۳. عدالت‏

از دیگر نیازهاى معنوى خانواده، عدالت است. عدالت، اساس و اركان خانواده را قوام مى‌‏بخشد و امنیت و آرامش را بر اذهان اعضاء خانواده حاكم مى‏‌گرداند و بستر مناسبى براى رشد استعدادها فراهم مى‏‌آورد.

در تعریف عدالت، على(ع) فرمود: عدل و دادگرى آن ‏است‏ كه هر چیزى در جاى خود قرار بگیرد «الْعَدْلُ یَضَعُ الْأُمُورَ مَوَاضِعَهَا»(۴۴) و یا گفته‏‌اند: حق هر صاحب حقى را به او دادن عدالت است «اَلعَدالَةُ اِعطاءُ كُلِّ ذِى حَقٍ حَقَّةُ» خداوند، جهان هستى را بر پایه عدل استوار ساخته است و در قرآن كریم فرمود: آسمان را برافراشت و براى آن، میزان و قانون عادلانه قرار داد «وَ السَّماءَ رَفَعَها وَ وَضَعَ الْمِیزانَ‏»(۴۵) اندیشمند بزرگ اسلامى، ملامحسن فیض كاشانى در كتاب تفسیر صافى، در ذیل این آیه، روایتى را از پیامبر اكرم(ص) نقل مى‏‌كند كه آن‏‌حضرت فرمود: آسمان‌‏ها و زمین براساس عدل، استوار و برپا هستند «وَ بِالْعَدْلِ قَامَتِ السَّمَاوَاتُ وَ الْأَرْض‏»(۴۶)

هرگاه، جهان خلقت، بر پایه عدل بنا شده باشد و قانون عادلانه الهى، به مجموعه هستى، نظمِ زیبایى بخشیده كه از آن به «نظام احسن» تعبیر مى‏‌شود، پس، انسان كه جزئى از آفریده‌‏هاى ‏بى‏‌شمار خداوند، در نظام خلقت مى‌‏باشد، باید زندگى خویش را بر مبناى عدل استوار سازد تا اولاً با نظام حاكم بر جهان، هماهنگى داشته باشد و ثانیاً با پذیرش عدالت، بسترى براى بالندگى‏‌ها و شكوفایى استعدادها فراهم آورد.

قرآن كریم در آیات متعدد، از انسان‏ها مى‏‌خواهد تا زندگى فردى و اجتماعى خود را براساس عدل استوار سازند:

«إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ…»(۴۷)

«همانا خداوند به دادگرى و احسان فرمان مى‌‏دهد.»

پیامبر اكرم(ص) از جانب خداوند مأموریت یافته تا عدالت را در میان مردم حاكم گرداند و جامعه‌‏اى براساس عدل بنا كند.

«وَ أُمِرْتُ لِأَعْدِلَ بَیْنَكُم‏»(‏۴۸)

«و من از جانب خداى متعال مأموریت دارم تا در بین شما عدالت برقرار كنم.»

همان‏گونه‏‌كه قرآن كریم به عدالت در رفتار تأكید مى‏ورزد، عدالت در گفتار را نیز توصیه مى‏‌كند و مى‌‏فرماید:

«وَ إِذا قُلْتُمْ فَاعْدِلُوا وَ لَوْ كانَ ذا قُرْبى‏…»(۴۹)

«زمانى سخنى بر زبان جارى مى‏‌كنید عدالت را رعایت نمایید، اگرچه در مورد خویشاوندتان باشد.»

در مسند مدیریت، اعم از مدیریت قضایى، سیاسى و اقتصادى و… باید عدالت را سرلوحه كار قرار داد و از هر رفتار و گفتارى كه خارج از مرزهاى عدالت باشد، پرهیز كرد:

«وَ إِذا حَكَمْتُمْ بَیْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ‏»(۵۰)

«و زمانى كه میان مردم در موقعیت داورى قرار مى‏‌گیرید به عدالت داورى كنید.»

در نظام اسلامى هیچ عاملى نمى‏‌تواند انسان را از مرز عدالت عبور بدهد، زیرا عدالتِ اصلى، فراگیر است كه بر همه شئون زندگى انسانِ مسلمان حاكم است.

آنان‏كه به بهانه‌‏هاى مختلف، از عدالت مى‏‌گریزند و معیارهاى عادلانه را درهم شكسته و زیر پا مى‏‌گذارند باید بدانند كه دچار خطاى بزرگى شده‌‏اند.

از نظر اسلام، عدالت، از چنان ارزشى برخوردار است كه اگر در طرف مقابل انسان، دشمنى خونخوار وجود داشته باشد نمى‏‌توان در مورد او خلاف عدالت عمل كرد:

«لا یَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلى‏ أَلَّا تَعْدِلُوا، اعْدِلُوا، هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوى‏»(۵۱)

«دشمنى شما نسبت به جمعیتى نباید موجب این گردد كه به عدالت عمل نكنید، عدالت را پیشه خود سازید كه آن به پرهیزكارى نزدیك‏تر است.»

براساس آنچه از قرآن كریم و احادیث پیشوایان دین، به دست مى‏‌آید این‏ است ‏كه براى تقویت، تثبیت و تداوم آرمان‏ها و اهداف، هر واحد اجتماعى باید عدالت را پایه تمام فعالیت‏‌هاى خود قرار بدهد و طبعاً خانواده نیز كه یك واحد اجتماعى است از این قاعده مستثنى نیست و لذا باید عدالت را به‏‌عنوان یكی از نیازمندى‏‌هاى ضرورى، در متن خود حفظ نماید.

در تعالیم اسلامى، سعى مى‏‌شود تا با روش‏ها و دستورهاى مختلف، گوهر گران‏بهاى عدالت را به محیط خانواده كشانده و عدل را بر تمام شئون زندگى خانوادگى حاكم گرداند و همه اعضاء را مقید كند تا حركت‏‌هاى خود را بر مبناى عدالت استوار سازند، چنان‏كه قرآن كریم به آن دسته از مردانى كه قصد ازدواج دوم دارند مى‏‌فرماید:

«فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَواحِدَة»(۵۲)

«و اگر مى‏‌ترسید كه نتوانید در میان همسران خود به عدالت رفتار كنید پس به یك همسر بسنده كنید.»

«همه مى‏‌دانیم كه رسول اكرم(ص) در ده سال آخر عمر خود یعنى در دوره مدینه كه دوره جنگ‏هاى اسلامى بود و زنان ‏بى‏‌سرپرست در میان مسلمین زیاد بودند زنان متعدد اختیار كرد. اكثریت زنان پیغمبر بیوه و بزرگ‏سال بودند و غالباً از شوهران سابق خود فرزندانى داشتند. تنها دوشیزه‌‏اى كه پیغمبر اكرم با او ازدواج كرد عایشه بود…

رسول اكرم(ص) منتهاى عدالت را درباره همه آن‏ها رعایت مى‏‌كرد و هیچ‏گونه تبعیضى میان آن‏ها قائل نمى‏‌شد.

«عروة بن زبیر» خواهرزاده عایشه است، درباره طرز رفتار پیغمبر اكرم(ص) با زنان خود از خاله خویش، عایشه، سؤالاتى كرده است. عایشه گفت: رسم پیغمبر این بود كه هیچ یك از ما را بر دیگرى ترجیح نمى‏‌داد. با همه به عدالت و تساوى كامل رفتار مى‏‌كرد. كمتر روزى اتفاق مى‏‌افتاد كه به همه زنان خود سر نزند و احوالپرسى و تفقد نكند، ولى نوبت هركس بود نسبت به دیگران، به احوالپرسى قناعت مى‏‌كرد و شب را در خانه آن‏كس به‌‏سر مى‌‏برد كه نوبت او بود.

اگر احیاناً در وقتى كه نوبت زنى بود مى‏‌خواست نزد زن دیگرى برود رسماً مى‌‏آمد و اجازه مى‏‌گرفت، اگر اجازه داده مى‏‌شد مى‏‌رفت و اگر اجازه داده نمى‏‌شد نمى‏‌رفت. من شخصاً این‏طور بودم كه هر وقت از من اجازه مى‏‌خواست نمى‏‌دادم.

رسول اكرم(ص) حتى در بیمارى كه منجر به فوت ایشان شد كه توانایى حركت نداشت عدالت را در كمال دقت اجرا مى‏‌كرد. براى این‏كه عدالت و نوبت را رعایت كرده باشد هر روز بسترش را از اتاقى به اتاق دیگر منتقل مى‏‌كردند…

على‏‌بن ابی‌طالب(ع) در اوقاتى كه دو زن داشت حتى اگر مى‌‏خواست وضو بسازد، در خانه زنى كه نوبتش نبود وضو نمى‏‌ساخت.»(۵۳)

اسلام مردان را به این نكته مهم توجه مى‏‌دهد كه حق، یكطرفه نیست، اگر زن در برابر شوهرش وظایفى دارد شوهر نیز نسبت به همسر خود تكالیفى دارد كه باید به آن‏ها عمل كند در این مورد قرآن كریم مى‏‌فرماید:

«وَ لَهُنَّ مِثْلُ الَّذِی عَلَیْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ»(۵۴)

«و براى زنان، همانند وظایفى كه برعهده آنان گذاشته شده حقوق شایسته‏‌اى نیز مقرر گردیده است.»

بناى شخصیت انسان، در خانواده، پایه‌‏گذارى مى‏‌شود زیرا محیط خانه و روش‏هاى رفتارى و گفتارى والدین، شخصیت فرزندان را شكل مى‏‌دهد و برنامه‏‌هاى تربیتى خانواده، روح و روان آنان را مى‌‏سازد. چه كسى است كه نداند، رسالت تربیت چیزى جز ساختن انسانى متعادل نیست؟ انسانى كه استعدادهایش توانمند و شكوفا گردد و با نگاهى جامع، بدون افراط و تفریط، در مسیر رشد و تعالى حركت نماید.

اگر هدف از تربیت به اعتدال رساندن شخصیت متربّى است در این صورت باید متعلم و متربى را با روش‏هاى عادلانه به قله اعتدال رسانید و مى‏‌توان چنین نتیجه گرفت كه «عدالت» از اركان تربیت محسوب مى‌‏شود، چنان‏كه حضرت على(ع) فرمود:

«اعْدِلُوا بَیْنَ أَوْلَادِكُمْ كَمَا تُحِبُّونَ أَنْ یَعْدِلُوا بَیْنَكُم‏»(۵۵)

«در میان فرزندان‏تان به‏‌عدالت رفتار كنید هم‏چنان‏كه دوست مى‏‌دارید دیگران نسبت به شما به عدل رفتار كنند.»

امام باقر(ع) پدرانى راكه در تربیت، از روش‏هاى غیرعادلانه بهره مى‏‌گیرند مورد سرزنش قرار مى‏‌دهد و از آنان با عنوان «بدترین پدران» نام مى‌‏برد و مى‏‌فرماید:

«شَرُّ الاباءِ مَن دَعاهُ البِّرِ اِلَى الاِفراطِ»(۵۶)

«بدترین پدران كسانى هستند كه در محبت كردن نسبت به فرزند، زیاده‏‌روى و افراط مى‏‌كنند.»

در تربیت، نباید از روش‏هاى تبعیض‌‏آمیز استفاده كرد زیرا تبعیض‏هاى ناروا نه‏‌تنها اصل عدالت را مخدوش مى‏‌سازد بلكه آثار مخرب و زیانبارى را بر جاى مى‏‌گذارد:

«عَنِ النَّبى(ص) نَظَرَ إِلَى رَجُلٍ لَهُ ابْنَانِ فَقَبَّلَ أَحَدَهُمَا وَ تَرَكَ الْآخَرَ فَقَالَ النَّبِیُّ(ص): فَهَلَّا سَاوَیْتَ بَیْنَهُمَا»(۵۷)

«پیامبر اسلام(ص) مردى را دید كه دو فرزند خردسالش با وى بودند. به هنگام محبت، یكى را بوسید و به دیگرى‏‌بى‌‏اعتنایى كرد و او را نبوسید. پیامبر اكرم(ص) تبعیض نارواى پدر را مورد انتقاد قرار داد و به او فرمود: چرا در ابراز محبت نسبت به فرزندانت به‏‌طور یكسان رفتار نكردى؟!»

همان‏طوركه در اداره امور یك مملكت، باید عدالت سرلوحه برنامه‌‏ها و فعالیت‏هاى حاكمان و كارگزاران نظام قرار بگیرد تا به‌‏تعبیر حضرت على(ع) در پرتو عدالت، كشور به عمران و آبادانى برسد «مَا عُمِّرَتِ الْبُلْدَانُ بِمِثْلِ الْعَدْلِ»(۵۸) كشور كوچك خانواده را نیز باید با عدالت آباد كرد.

۴. تعهد و مسؤولیت

در فرهنگ اسلامى، برخوردارى از روحیه مسؤولیت‏‌پذیرى، یكى از ویژگى‏‌هاى مثبت به شمار مى‏‌آید و پایبندى به تعهدات و پیمان‏ها یك ارزش محسوب مى‌‏شود و در مقابل، كسانى‏‌كه به تعهدها و پیمان‏هاى خود وفادار نباشند و از زیر بار مسؤولیت شانه خالى مى‏‌كنند كارشان ضدارزش به‌‏حساب مى‏‌آید و به‏‌طور طبیعى، دیگران از چنین رفتارهاى غیرمسؤولانه ابراز انزجار مى‏‌نمایند.

خداوند در قرآن كریم براى مؤمنان ویژگى‏‌هایى را معرفى مى‏‌كند كه یكى از آن‏ها پاى‏بندى به پیمان‏ها است:

«قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُون‏… وَ الَّذِینَ هُمْ لِأَماناتِهِمْ وَ عَهْدِهِمْ راعُون‏»(۵۹)

«مؤمنان به رستگارى رسیدند… مؤمنان كسانى هستند كه امانت‏هاى مردم را به خودشان بازمى‏‌گردانند و عهد و پیمان خود را با دیگران، محترم مى‏‌شمرند.»

تعهدات فراوانى برعهده انسان است كه او باید در برابر هركدام از آن‏ها احساس مسؤولیت كند، در غیر این‏صورت باید روز قیامت، در پیشگاه عدل الهى پاسخگو باشد، زیرا خداوند از وفاى به تعهدات مى‌‏پرسد:

«وَ اَوفُوا بِالعَهدِ اِنَّ العَهدَ كانَ مَسئولاً»(۶۰)

«به پیمان خود وفا كنید، زیرا روز قیامت، از وفاى به پیمان سؤال خواهد شد.»

پیامبر اكرم(ص) مسؤولیت‌‏ناشناسى و بى‏‌تعهدى را مساوى با بى‌‏دینى مى‏‌داند و در سخن كوتاه مى‏‌فرماید:

«لَا دِینَ لِمَنْ لَا عَهْدَ لَهُ‏»(۶۱)

«كسى‏‌كه به تعهدات خود عمل نكند دین ندارد.»

در تفكر اسلامى، علاوه بر این‏كه هر انسانى نسبت به حقوق فردى و شخصى خود مسؤولیت دارد «قُوا اَنفُسَكُم وَ اَهلیكم ناراً»(۶۲) و باید از نعمت‏هاى ‏بى‏شمارى كه خداوند هستى‏‌بخش، در اختیار او قرار داده است بهره‌‏بردارى بهینه بكند، همین‏طور نسبت به دیگران نیز مسؤولیت دارد.

اسلام دامنه مسؤولیت را از فرد به جمع مى‏‌گستراند و احساس تعهد و دلسوزى را چه به‌‏لحاظ فردى و چه به‏‌لحاظ جمعى در نهاد و نهان انسان‏ها ایجاد مى‏‌كند تا آنان را در كارهاى خوب و ارزشمند یارى بدهد.

«اَلمُؤمِنُونَ وَ المُؤمِناتِ بَعضُهُم اَولیاءَ بَعضٍ یَأمُرونَ بِالمَعروفِ وَ یَنهَونَ عَنِ المُنكَرِ»(۶۳)

«مردان و زنان با ایمان بعضى ناظر و سرپرست بر بعض دیگر هستند به این معنا كه همدیگر را امر به معروف و نهى از منكر مى‏‌كنند.»

از نیازهاى اساسى نهاد خانواده كه هم در شكل‏گیرى و هم در استمرار و تداوم این نهاد، نقش بنیادى دارد موضوع مسؤولیت‌‏پذیرى است. اصولاً خانواده بر مبناى تعهد و پذیرش مسؤولیت شكل مى‏‌گیرد. اجراى صیغه عقد ازدواج و ایجاب و قبولى كه بین مرد و زن واقع مى‏‌شود اعلام پذیرش تعهد و مسؤولیت متقابل است و خانواده تا زمانى تداوم و استمرار دارد كه زن و مرد به‏‌عنوان دو ركن نهاد خانواده، به مسؤولیتى كه در آغاز زندگى مشترك پذیرفته‌‏اند پایبند و وفادار باشند. پیامبر اكرم(ص) فرمود:

«كُلُّكُم راعٍ وَ كُلُّكُم مَسئولٌ، فَالامامُ راعٍ وَ هُوَ مَسئُولٌ، و َالرَّجُلُ راعٍ عَلى اَهلِهِ وَ هُوَ مَسئُولٌ، وَ المَرئةُ راعیَةٌ عَلى بَیتِ زَوجِها وَ عَلى وَلَدِهِ فَكُلُّكُم مَسئولٌ عَن رَعیَّتِهِ»(۶۴)

«همه شما نگهبان و مسؤول یكدیگر هستید، پس امام مسؤول امت و مرد مسؤول خانواده، و زن مسؤول بر امور خانه و فرزندان است، پس همه شما مسؤول كسانى هستید كه زیر نظر شما كار مى‏‌كنند.»

خانواده عبارت از یك واحد اجتماعى است كه براساس میثاق ازدواج زن و مرد به‏‌وجود مى‌‏آید و رشته قرابت كه زاییده زوجیت مى‌‏باشد در میان اعضاء آن همبستگى حقوقى ایجاد مى‏‌كند. در این واحد اجتماعى هركس باید مسؤولیتى را بپذیرد و در اداره آن سهیم گردد و لذا تقویت روحیه‏‌ی مسؤولیت‏‌پذیرى و همكارى در میان اعضاء خانواده، یكى از نیازهاى معنوى و فرهنگى است.

شخصى از امام صادق(ع) پرسید: مرد در برابر همسرش چه مسؤولیتى دارد؟ (ما حق المرئه على زوج‏ها) حضرت فرمود:

«یَسُدُّ جَوْعَتَهَا وَ یَسْتُرُ عَوْرَتَهَا وَ لَا یُقَبِّحُ لَهَا وَجْهاً»(۶۵)

«شكمش را سیر كند، بدنش را بپوشاند، و شخصیتش را نشكند.»

مسؤولیت تأمین مخارج زندگى، با مرد است و شیرین‏‌ترین لحظه براى او زمانى است كه این مسؤولیت را به‏‌خوبى و شایستگى انجام داده باشد. شخصى از امیرمؤمنان حضرت على(ع) مطلبى را بیان داشته كه نقل آن حكایت از تعهدپذیرى پیشوایان دین در مقابل مسؤولیت‏هاى خانوادگى مى‏‌كند.

«اَنَّهُ اشْتَرَى لَحْماً بِدِرْهَمٍ فَحَمَلَهُ فِی مِلْحَفَتِهِ فَقَالَ أَحْمِلُ عَنْكَ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ. قَالَ: لَا أَبُو الْعِیَالِ أَحَقُّ أَنْ یَحْمِلَ»(۶۶)

«روزى حضرت على(ع) یك درهم گوشت خرید آن‏ را در دستمال خود پیچید تا به خانه ببرد، شخصى كه شاهد این صحنه بود عرض كرد، ای امیرمؤمنان! دستمال گوشت را به من بده تا بیاورم. حضرت فرمود: نه! پدر خانواده به‌‏خاطر مسؤولیتى كه دارد به بردن و كشیدن چنین بارى سزاوارتر است.»

حضرت على(ع) در كلام دیگرى مى‌‏فرماید:

«لَا یَنْقُصُ الرَّجُلُ مِنْ كَمَالِهِ مَا حَمَلَ مِنْ شَیْ‏ءٍ إِلَى عِیَالِهِ»(۶۷)

«مرد با شخصیتى كه كالایى را براى رفع نیاز خانواده‌‏اش شخصاً حمل كند از شخصیت او چیزى كاسته نمى‏‌شود.»

امام باقر(ع) فرمود: حضرت على(ع) و فاطمه(س) در آغاز ازدواج خود، خدمت پیامبر اكرم(ص) رسیدند و از آن حضرت، در تقسیم مسؤولیت‌‏هاى خانوادگى راهنمایى خواستند، پیامبر خدا(ص) مسؤولیت هركدام را به این شكل مشخص فرمود:

«فَقَضَى عَلَى فَاطِمَةَ بِخِدْمَةِ مَا دُونَ الْبَابِ وَ قَضَى عَلَى عَلِیٍّ بِمَا خَلْفَهُ»(۶۸)

«كارهاى درون منزل را براى فاطمه(س) و كارهاى بیرون از منزل را براى على(ع) تعیین فرمود.»

همان‏طوركه مرد، در اداره زندگى خانوادگى و فراهم آوردن امكاناتى مانند خوراك، پوشاك و مسكن، نسبت به همسرش مسؤولیت دارد، زن نیز در مقابل خدماتى كه مرد انجام مى‌‏دهد تعهد و مسؤولیت دارد. از آن‏جا كه زن و مرد زندگى مشترك را انتخاب كرده‌‏اند و در زندگى مشترك وظایف مشترك وجود دارد، پس هر كدام باید با صمیمیت و تفاهم، چرخ‏‌هاى زندگى را به حركت درآورند و با وظیفه‌‏شناسى، به وظایف و مسؤولیت‌‏هاى خویش عمل نمایند.

پیامبر اكرم(ص) فرمود: از حقوق مرد بر زن این‏‌است‏ كه چراغ خانه را روشن كند، نسبت به طبخ و اصلاح خوراك، اقدام لازم انجام بدهد و هرگاه شوهرش از بیرون وارد خانه مى‏‌شود، تا جلو در منزل از او استقبال كند و به او خوش‌‏آمد بگوید و طشت و حوله را بر شستشوى دست و صورت و یا وضو ساختن، آماده نماید و در مسائل مربوط به زناشویى از خواسته او – مگر وقتى كه عذر شرعى دارد- سرباز نزند.(۶۹)

پیامبر اسلام(ص) در جاى دیگر مى‌‏فرماید: از دیگر مسؤولیت‌‏هاى زن این‏ است‏‌كه از اموال و املاك شوهرش پاسدارى كند «وَ المَرْأَةُ رَاعِیَةٌ عَلَى مَالِ زَوْجِهَا وَ مَسْئُولَةٌ عَنْهُ»(۷۰)

 

 

پی‌نوشت:

۴۵.      الرحمان/ آیه ۱۰۷

۴۶.      فیض كاشانى، محسن/ تفسیر الصافى/ ج ۵/ ص ۱۰۷

۴۷.      نحل/ آیه ۹۰

۴۸.      شورى/ آیه ۱۵

۴۹.      انعام/ آیه ۱۵۲

۵۰.      نساء/ آیه ۵۸

۵۱.      مائده/ آیه ۸

۵۲.      نساء/ آیه ۳

۵۳.      مطهرى، مرتضى/ نظام حقوق زن در اسلام/ ص ۳۵۳

۵۴.      بقره/ آیه ۲۲۸

۵۵.      مجلسى، محمدباقر/ بحارالانوار/ ج ۱۰۴/ ص ۹۲

۵۶.      احمدبن ابى یعقوب، یعقوبى/ تاریخ الیعقوبى/ ج ۲ / ص ۳۲۰

۵۷.      رضى الدین، طبرسى/ مكارم الاخلاق/ ص ۱۱۳

۵۸.      آمدى، عبدلواحد/ غررالحكم/ شماره حدیث ۹۵۴۳

۵۹.      مومنون/ آیه ۸-۱

۶۰.      اسراء/ آیه ۴۳

۶۱.      مجلسى، محمدباقر/ بحارالانوار/ ج ۷۲/ ص ۱۹۸

۶۲.      تحریم/ آیه ۶

۶۳.      توبه/ آیه ۷۱

۶۴.      نجارى، محمدبن اسماعیل/ ج ۳/ باب النكاح‏

۶۵.      مجلسى، محمدباقر/ بحارالانوار/ ج ۱۰۳

۶۶.      نراقى، محمدمهدى/ جامع السعادات/ تعلیق و تصحیح/ سیدمحمد كلانتر/ ج ۱/ ص ۳۵۵

۶۷.      همان

۶۸.      نورى طبرسى، میرزاحسین/ مستدرك الوسائل/ ج ۱۳/ ص ۴۸/ ج ۱۴۷۰۵

۶۹.      همان حدیث ۱۶۶۳۱

۷۰.      همان حدیث ۱۶۶۱۲