همان­طور­که هر انسانی، براساس کشش درونی و فطری، درپی شناخت «بهترین‌­ها» است تا آن­ها را بشناسد و سپس برای دست­یابی به هرکدام از زیباترین، کامل­‌ترین، پرسودترین و مناسب­‌ترین…

یادداشت‌ها، مجموعه‌ای از کوتاه‌نوشته‌های حجت‌الاسلام و المسلمین سید رضا تقوی است که در موضوعات مختلف و به فراخور مناسبت‌های گوناگون نگاشته شده است. مکتوباتی که از نثری روان برخوردار بوده، به زیور آیات و روایات زینت یافته و با ادبیات غنی فارسی ملاحت پیدا کرده‌اند. یادداشت‌های حاضر توسط حجت‌الاسلام و المسلمین تقوی، در روزهای نمایندگی مجلس یازدهم تألیف شده و توسط هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی، در صحن عمومی و در میان نمایندگان مردم، توزیع گشته است.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

خدمت به مردم

 

1- خدمت به مردم نشانی از انسان­‌دوستی و محبت به دیگران است. ادیان آسمانی و پیامبران الهی، خدمت­‌رسانی به هم‌نوعان را در سرلوحه برنامه­‌های هدایتی و تربیتی خود قرار داده‌­اند. آیین آسمانی اسلام، خدمت به مردم را از وظایف مسلمانی می­‌داند و پیامبر بزرگوارش اعلام می­‌کند:

هر آن کس که شب را به صبح برساند در حالی که به امور برادران مسلمان خود اهتمام نورزد و خدمتی برای رفع گرفتاری­‌های آنان انجام ندهد از مسلمانان نیست. «مَنْ اَصْبَحَ لایَهْتَمَّ بِامُورِ الْمُسلِمینَ فَلَیْسَ مِنْهُم» «بحار/71/339»

1- ارزش خدمت به مردم: در تفکر اسلامی، مردم عائله خداوند هستند و خدمت به مردم خدمت به خانواده و عائله خدا است. در حدیث شریف قدسی خداوند می­‌فرماید: اَلْخَلْقُ عَیالِی

2- فرصت ارزشمند خدمت: فرصت خدمت به مردم، توفیق ارزشمندی است که خداوند سبحان این توفیق را نصیب خدمت­گزار کرده است و او باید از این فرصت پیش آمده حدّاکثر بهره­ را ببرد و با خدمات ارزنده خود کام دیگران را شیرین گرداند. پیامبر اکرم(ص) فرمود: کسی که باب خدمت­گزاری به رویش گشوده شده است باید آن­‌را قدر بداند زیرا نمی­‌داند که تا چه زمانی این فرصت وجود دارد. «مَنْ فُتِحَ لَهُ بابُ خَیْرٍ فَلْیَنْتَهِزْه…» «بحار/77/165»

3- خدمت و نعمت: کسی که برای کارگشایی در معرض نیاز و حوائج مردم قرار می‌­گیرد و او با سر انگشت تدبیرش گره از زندگی مردم می­‌گشاید به تعبیر امام حسین(ع) این را یک نعمت خداوندی بداند و هرگز از مراجعات مردم ابراز خستگی نکند «اِنَّ حَوائجَ النّاسِ اِلَیْکُمْ مِنْ نِعَمِ اللهِ فَلاتَمَلُّوا النَّعَم» «بحار/74/318»

4- خدمت و منت: خدمت را نباید به آفت منّت آلوده گردانید زیر منت‌­گذاری اجر خدمت را از بین می‌­برد و موجب آزرده شدن کسی می‌­شود که به او خدمت شده است. علی(ع) به مالک اشتر فرمود: و بپرهیز از این­که خدمتی به رعیت بکنی و بر آنان منت بگذاری. «وَ ایّاکَ وَالْمَنَّ عَلی رَعِیَّتِکَ بِاحْسانِکَ» «نهج‌­البلاغه/ نامه 53»

5- گشاده‌­رویی در خدمت: در نظام اسلامی و بر اساس تربیت دینی، خدمت­گزار باید خدمت خود را با گشاده‌­رویی به مراجعین عرضه بدارد. چنان­که علی(ع) به کارگزارانش دستور می­‌دهد و می­‌گوید: با گشاده‌­رویی با مردم روبرو شوید. «وَ اَبْسِطْ لَهُمْ وَجْهَکَ» «نهج‌­البلاغه/ نامه 46» زیرا گشاده‌­رویی وسیله مؤثری برای جلب محبت است. «ألْبَشاشَهُ حِبالَهُ الْمَحَبَهِ» «نهج‌­البلاغه/ حکمت 5»

6- اولویت در خدمت: اگرچه خدمت به هر شهروند نیازمندی، ارزشمند و نشانی از دگردوستی است و در پیشگاه خلق و خالق محبوب و مقبول می­‌باشد ولی برخی از اقشار و افراد جامعه، در اولویت هستند و خدمت به آن­ها از فضیلت بیشتری برخوردار است. علی(ع) در فرمان حکومتی خود به «مالک اشتر» دستور می­‌دهد که اقشار مستضعف جامعه، آن تهی‌­دستان و نیازمندان و گرفتاران، که هیچ­گونه ممرّی برای اعاشه و هیچ­گونه مفرّی برای فرار از گرفتاری­‌ها را ندارند مدّنظر قرار بده. «الله الله فی الطَّبقهِ السُّفلی مِنَ الَّذینَ لاحِیلَهَ لَهُمْ مِنَ الْمَساکِینَ وَ المُحْتاجِینَ وَ أهلِ البُؤسی وَالزَّمْنی» «نهج‌­البلاغه/ نامه 53»/م

سیدرضا تقوی

نماینده مردم شریف تهران