حجت‌الاسلام و المسلمین سید رضا تقوی از پیشگامان انقلاب اسلامی در شهر دامغان و اولین زندانی سیاسی آن دیار در رژیم شاهنشاهی است، روحیۀ انقلابی، سخنرانی‌های ضد رژیم پهلوی، پخش اعلامیه و عکس‌های امام خمینی (ره) باعث شد تا در ‌سال ۱۳۴۹ از دامغان دستگیر و در زندان «قزل‌قلعه» زندانی شود، ازآن‌پس بود که در اسناد سازمان اطلاعات و امنیت کشور «ساواک» از او به عنوان عنصری خرابکار و مخالف رژیم یاد شد و مزاحمت‌ها و مراقبت‌های فراوان دژخیمان، آغاز گشت.

هرچه به‌سال ۵۷ یعنی سال پیروزی انقلاب نزدیک‌تر می‌شد، فعالیت‌ها، سخنرانی‌ها و مسافرت‌های تقوی نیز بیشتر و بیشتر می‌شد. در اعتصابات و اعتراضات طلاب، تعطیلی درس‌های مراجع تقلید به‌عنوان اعتراض به اعمال دستگاه رژیم طاغوتی، برنامه‌ریزی برای سخنرانی‌های انقلابی در قم و شهرستان‌ها، تکثیر اعلامیه‌ها و نوار سخنرانی‌های امام‌خمینی (ره)، ارتباط و تماس با علمای بلاد، از فعالیت‌هایی بود که حجت‌الاسلام و المسلمین تقوی انجام می‌داد. آنچه در ادامه می‌آید، بخشی از اسناد گردآوری شده در سازمان اطلاعات و امنیت کشور «ساواک» از فعالیت‌های حجت‌الاسلام و المسلمین سید رضا تقوی است:

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

درخواست جستجو جهت یافتن عوامل خلافکار

 

تاریخ گزارش: 48/9/13

شماره گزارش: 3376

به: ریاست شهربانی فرمانداری کل سمنان

از: ساواک سمنان

درباره: نصب عکس خمینی

پیرو شماره: 3348/هـ – 48/9/10

 

خواهشمند است دستور فرمایند ضمن اعلام نتیجۀ اقدامات معموله، تعیین و اعلام دارند که عاملین نصب عکس‌های فوق چه شخص یا اشخاصی می‌باشند.

رییس سازمان اطلاعات و امنیت فرمانداری کل سمنان. رئوفی

امنیت داخلی. نوری‌زاده