نخستین نشانه انسان «منتظر» شناخت «امام» است. پیشوایی که برای اصلاح امور، ظهور می­‌کند، انقلابی را…

یادداشت‌ها، مجموعه‌ای از کوتاه‌نوشته‌های حجت‌الاسلام و المسلمین سید رضا تقوی است که در موضوعات مختلف و به فراخور مناسبت‌های گوناگون نگاشته شده است. مکتوباتی که از نثری روان برخوردار بوده، به زیور آیات و روایات زینت یافته و با ادبیات غنی فارسی ملاحت پیدا کرده‌اند. یادداشت‌های حاضر توسط حجت‌الاسلام و المسلمین تقوی، در روزهای نمایندگی مجلس یازدهم تألیف شده و توسط هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی، در صحن عمومی و در میان نمایندگان مردم، توزیع گشته است.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

رسالت ما در عصر غیبت

 

1- یکی از اعتقادات شیعه، اعتقاد به ظهور منجی است. نجات­‌دهنده­ای که در آینده برای ساماندهی نابسامانی‌ها، آزادی انسان‌­ها و استقرار عدالت جهانی، ظهور می‌­کند و بشریت مظلوم را از ستم ستم­گران نجات می‌­دهد. پیامبر اکرم(ص) فرمود: اگر یک روز از عمر دنیا باقی مانده باشد آن روز خداوند آن را طولانی می­‌کند تا مردی از فرزندان من ظهور کند و عدل و داد را بر سرتاسر کره زمین حاکم گرداند «یَملَأُ اللّه بِهِ الارضَ قِسْطاً و عَدْلاً بعد ما مُلِئَتْ ظُلماً و جَوْراً

2- غیبت و انتظار: ما در دوران غیبت منجی بشریت، حضرت مهدی آل محمد(ع) به­‌سر می‌­بریم و در انتظار ظهور آن موعود الهی هستیم. انتظار به‌­معنای تهیأ و آمادگی است و این­که ما خود را برای آن انقلاب جهانی و استقرار عدالت، در رکاب آن حضرت آماده کرده باشیم از برترین عبادت­‌ها به­‌شمار می­‌آید. «اَفْضَلُ عبادَهِ الْمُومِنِ اِنْتِظارُ الْفَرَجِ»

3- شناخت و معرفت امام: نخستین نشانه انسان «منتظر» شناخت «امام» است. پیشوایی که برای اصلاح امور، ظهور می­‌کند، انقلابی را که در سطح جهانی رهبری می­‌نماید و جهانی که انقلاب در آن اتفاق می‌­افتد و مردمی که مخاطب آن امام و انقلاب قرار می­‌گیرند همه را بشناسیم. امام صادق(ع) به یکی از دوستانش تأکید فرمود که در زمان غیبت این دعا را بخوانید «…أللّهمَ عَرِّفْنی حُجَّتَک فاِنَّکِ اَنْ لَمْ تُعَرِّفْنی حُجَتَک ضَللتُ عَنْ دینی»

4- تمسک به ولایت: از دیگر وظایف ما در عصر غیبت «تمسک به ولایت» است. تمسک به ولایت را امام کاظم(ع) این­طور بیان فرموده: کسانی تمسک به ولایت دارند که بر دوستی امام­شان پابرجا هستند و از دشمنانش بیزارند «الثابتینَ عَلی مُوالاتِنا وَالبراءهَ مِنْ أعْدائِنا»

5- صبر و مقاومت: عصر غیبت، عصر صبر و مقاومت است. 1- صبر از غیبت امام(ع) «اللّهم نَشکُو اِلَیْکَ فَقْدَ نَبیّنا و غَیْبَهَ ولیِّنا» 2- صبر از سختی روزگار «وشِدّهَ الزَّمانِ علینا» 3- صبر از فتنه­‌های پی­‌درپی فتنه­‌گران «وَ وُقوعَ الفِتَنِ بِنا»

6- پرهیزکاری و حسن خُلق: در عصر غیبت، متمسکان به ولایت و منتظران ظهور، خود را به گوهر تقوا و زینت اخلاق مزیّن می‌­کنند تا شایستگی حضور را در رکاب پیشوای عصر ظهور داشته باشند «وَالیَعْمل بِالْوَرعِ وَ محاسِنِ الاخْلاقِ وَ هُو مُنتَظَر»

7- آمادگی: عصر غیبت، عصر آمادگی است. 1- آمادگی شخصی، شخص منتظر باید خود را به‌­لحاظ روانی و اعتقادی آماده کند. 2- آمادگی اجتماعی و عمومی، جامعه را برای ظهور آماده می‌­نماید. 3- آمادگی نظامی، منتظران ظهور باید خود را برای فداکاری و مبارزه با مستکبران آماده کنند. «لَیَعِدَّنَّ اَحدُکم لِخُروجِ القائم وَلَوْسَهْماً»

8- اشتیاق برای تشکیل دولت کریمه: در عصر غیبت منتظران ظهور با اشتیاق بسترها را برای تشکیل دولت کریمه پی­گیر می‌­باشند «اَللّهمَ اِنّا نَرغَبُ اِلَیْکَ فِی دَوْلَهٍ کَریمه…»

9- پیروی از نایب امام: منتظران پیروی از نایب امام و مراجع عظام را از وظایف خود می‌­دانند «وَامّا الْحَوادِثُ الْواقِعَهِ فَارْجِعُوا اِلی رُواه اَحادِیثِنا»

10- دعا، برای تعجیل فرج: از رسالت‌­های منتظران ظهور، دعا برای فرج آن امام همام است. «اَکْثِروا الدُّعا بِتَعجیلِ الْفَرَجِ»/م

سیدرضا تقوی

نماینده مردم شریف تهران