حجت‌الاسلام و المسلمین سید رضا تقوی از پیشگامان انقلاب اسلامی در شهر دامغان و اولین زندانی سیاسی آن دیار در رژیم شاهنشاهی است، روحیۀ انقلابی، سخنرانی‌های ضد رژیم پهلوی، پخش اعلامیه و عکس‌های امام خمینی (ره) باعث شد تا در ‌سال ۱۳۴۹ از دامغان دستگیر و در زندان «قزل‌قلعه» زندانی شود، ازآن‌پس بود که در اسناد سازمان اطلاعات و امنیت کشور «ساواک» از او به عنوان عنصری خرابکار و مخالف رژیم یاد شد و مزاحمت‌ها و مراقبت‌های فراوان دژخیمان، آغاز گشت.

هرچه به‌سال ۵۷ یعنی سال پیروزی انقلاب نزدیک‌تر می‌شد، فعالیت‌ها، سخنرانی‌ها و مسافرت‌های تقوی نیز بیشتر و بیشتر می‌شد. در اعتصابات و اعتراضات طلاب، تعطیلی درس‌های مراجع تقلید به‌عنوان اعتراض به اعمال دستگاه رژیم طاغوتی، برنامه‌ریزی برای سخنرانی‌های انقلابی در قم و شهرستان‌ها، تکثیر اعلامیه‌ها و نوار سخنرانی‌های امام‌خمینی (ره)، ارتباط و تماس با علمای بلاد، از فعالیت‌هایی بود که حجت‌الاسلام و المسلمین تقوی انجام می‌داد. آنچه در ادامه می‌آید، بخشی از اسناد گردآوری شده در سازمان اطلاعات و امنیت کشور «ساواک» از فعالیت‌های حجت‌الاسلام و المسلمین سید رضا تقوی است:

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

نیافتن عکس خمینی در مدرسه حاج فتحعلی بیک دامغان

 

تاریخ گزارش: 48/9/19

شماره گزارش: 7038/هـ

به: ریاست محترم سازمان اطلاعات و امنیت فرمانداری کل سمنان

از: شهربانی فرمانداری کل سمنان

درباره: نصب عکس خمینی

عطف به شماره: 3376 – 48/9/13

طبق گزارش شهربانی دامغان با تحقیقات غیر محسوس و بازرسی دقیقی که وسیلۀ رییس آن شهربانی از محل مورد بحث به عمل آمده، هیچگونه عکسی از خمینی در محل مزبور مشاهده نگردیده است.

رییس شهربانی فرمانداری کل سمنان. سرهنگ عباسعلی امین طاهری

مجدداً از منبع خواسته شد.

 

خلاصۀ سند صادر شد.

خیلی محرمانه