معمولاً آنان­که به حقوق مردم بی­‌اعتنایی می­کنند و به‌­سادگی حق دیگران را…

یادداشت‌ها، مجموعه‌ای از کوتاه‌نوشته‌های حجت‌الاسلام و المسلمین سید رضا تقوی است که در موضوعات مختلف و به فراخور مناسبت‌های گوناگون نگاشته شده است. مکتوباتی که از نثری روان برخوردار بوده، به زیور آیات و روایات زینت یافته و با ادبیات غنی فارسی ملاحت پیدا کرده‌اند. یادداشت‌های حاضر توسط حجت‌الاسلام و المسلمین تقوی، در روزهای نمایندگی مجلس یازدهم تألیف شده و توسط هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی، در صحن عمومی و در میان نمایندگان مردم، توزیع گشته است.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

حق‌­النّاس

1- تقسیم­‌بندی حق: از یک نظر می­توان حق را بدین‌­صورت تقسیم بندی کرد:

الف) حق الله = احکام الهی همه حق الله هستند. واجبات مانند نماز، روزه، حج، زکات و … محرمات مانند شراب­خواری و …

ب) حق­‌النفس= همان­طورکه رعایت حق الله و حق­‌الناس واجب است رعایت و پاس­داری از سلامت جسم و روان نیز واجب است. پیامبر فرمود: جسم و جان تو بر تو حق دارند «اِنَّ لِنَفْسِکَ عَلَیْکَ حَقّاً وَ اِنَّ لِجَسَدِکَ عَلیْکَ حقاً» (حق الجسد/13)

ج) حق‌­الناس= حق و حقوقی که مردم از انسان دارند حق‌­الناس است و تضییع آن حرام است.

2- اهمیت حق‌­النّاس: در فرهنگ اسلامی، حق‌­الناس از چنان اهمیتی برخوردار است که علی (ع) می­فرماید: خداوند سبحان، حقوق مردم و بندگان خود را بر حقوق خود مقدم داشته است. در اهمیت حق­‌الناس همین بس که امام حسین (ع) در روز عاشورا فرمود: اعلام کنید هرکس به مردم بدهکاری دارد و حق‌­الناس به عهده‌­اش است در لشگر ما نباشد. «نادِ فِی النّاسِ اِنْ لایُقاتِلَنَّ مَعِیَ رَجُلٌ عَلَیْه دَیْنٌ» (احقاق الحق /11/430)

3- خداوند و حق­النّاس: حق­‌الناس، حق شخصی و مردمی است و تا صاحب حق آن را مورد بخشش قرار ندهد، خداوند هم آن را نمی‌­بخشد. پیامبر اکرم (ص) فرمود: در نزد خداوند، عملی برتر و ارزش­مندتر از شهادت نیست. «لَیْسَ فَوقَهُ بِرٌّ» ولی با شهادت هم حق­‌الناس جبران نمی­شود. امام باقر (ع) فرمود: با ریزش نخستین قطره خون شهید، همه گناهان او بخشیده می­شود مگر شهیدی که مقروض و بدهکار باشد زیرا این بدهکاری حق­‌الناس است. «اوّلُ قَطْرَةٍ مِنْ دَمِ الشَهیدِ کَفّارَةٌ لِذُنُوبِهِ اِلّا اَلدَّیْنِ فَاِنَّ کَفّارَتَهُ قَضائُه».

۴- بی‌­اعتنایی به حق‌­النّاس: معمولاً آنان­که به حقوق مردم بی­‌اعتنایی می­کنند و به‌­سادگی حق دیگران را نادیده می‌­گیرند نسبت به­ حق خداوند هم بی‌­اعتنا هستند. حضرت رضا (ع) فرمود: هر کس که در برابر خوبی­های مردم سپاس­گذاری نکند و حق آن خوبی را ادا ننماید از خداوند هم تشکر نکرده است. «وَ مَنْ لَمْ یَشْکُرِ الْمُنْعِمَ مِنَ الْمَخْلوقینَ لَمْ یَشْکُرِ اللهَ عَزّوَجَلّ». (عیون اخبارالرضا /2/24)

۵- اداء حق­‌النّاس : حق‌­الناس اگر جنبه آبرویی داشته باشد مانند تهمت زدن، غیبت کردن، دروغ گفتن، شهادت به­ ناحق دادن و … باید رضایت طرف مقابل را به دست آورد تا جبران شود و اگر جنبه مالی داشت مانند سرقت، غصب و تصرف مال، باید عین مال را به صاحبش برگرداند و اگر آن مال مفقود و یا مصرف شده باشد باید هم قیمت و هم خسارت وارد آمده را جبران کند.

۶- رد مظالم: مظالم جمع مظلمه است و اصطلاحاً به اموال و بدهی­‌هایی گفته می­شود که به ظلم و ستم از دیگر انسان­ها گرفته باشند. حکم شرعی آن این ­است که اگر صاحبش را نمی‌­شناسند باید مثل و یا قیمت آن را به نیت صاحبش به­‌عنوان رد مظالم، به­ فقراء غیر سّید، صدقه بدهند.

۷- آثار اجتماعی: رعایت حق‌­الناس و احترام به­ حقوق مردم به‌­لحاظ اجتماعی آثار و برکات فراوانی را برای جامعه به ارمغان می­‌آورد: 1- رعایت حق‌­الناس نوعی اعتراف به حقوق دیگران است. 2- نوعی وظیفه­‌شناسی محسوب می­شود. 3- نمودی از قانون مداری است. 4- موجبات امنیت و آرامش جامعه را فراهم می­‌آورد. 5- اعتماد عمومی را افزایش می­‌دهد.

۸- گستردگی حق‌­الناس: حق‌­الناس را تنها به امور مالی نباید محدود کرد، برخی از رفتارهای اجتماعی هنجارشکن هستند که حقوق دیگران را نادیده می­گیرند مانند ایجاد مزاحمت­های صوتی، انجام برخی از مراسم عزا و عروسی، آلوده کردن محیط‌­زیست، ریختن زباله در خیابان شهر، افشای راز دیگران، شایعه­‌سازی و بر هم­ زدن آرامش روانی مردم، تجسس در امور خصوصی دیگران، معطل کردن ارباب­‌رجوع در ادارات و دستگاه‌­ها، عبور از چراغ قرمز، رعایت نکردن نوبت در صف، تضییع وقت دیگران، تقلب در انتخابات و … که هرکدام از این نمونه­ رفتارها با جفای به حق‌­الناس انجام می­گیرد./پ

سید رضا تقوی

نماینده مردم شریف تهران