حجت الاسلام و المسلمین سید رضا تقوی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با‌ خبرنگار «رسالت» بیان کرد: وحدت برای جامعه همچون هوا لازم و همواره ضرورت دارد. نمی‌توان طی یک اغتشاش یا وضعیتی نا‌مناسب وحدت را در دستور کار قرار داد و در پایان و خاموشی اغتشاشات آن را فراموش کرد. وحدت چه در زمان صلح و چه در زمان جنگ، حیاتی است.

وی افزود: در آرامش یا اغتشاش فرقی نمی‌کند، وحدت همواره مهم و می‌بایست در دستور‌کار باشد. دراین راستا باید نگاه خود و جامعه را به وحدت تغییر دهیم. بی‌شک وحدت مایه اقتدار کشور است و هرکشوری که بخواهد به اهداف خود دست پیدا کند، می‌بایست در سایه وحدت حرکت کند.

حجت الاسلام و المسلمین تقوی تصریح کرد: گاه جامعه در وضعیتی قرار می‌‌گیرد که وحدت الزام بیشتری پیدا می‌کند. درچنین شرایطی مردم به طور کامل درمی‌یابند که می‌بایست با وحدت و یکپارچگی در مقابل دشمنان بایستند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: هنگامی که دشمن فعالیت خود را برای ایجاد تفرقه و جدایی آغاز می‌کند، تنها وحدت است که پاسخگو خواهد بود.

او متذکر شد: دشمن وحدت را نشانه می‌‌گیرد و درصدد تفرقه افکنی میان مردم خواهد بود، در چنین شرایطی ضرورت دارد تا مردم را آگاه کنیم. شرایط فعلی نیز به همین شکل است. دشمن وحدت و انسجام ملت را نشانه گرفته تا بتواند مردم را از یکدیگر جدا کند.
وی متذکر شد: خوشبختانه با بیداری و هوشیاری ملت، اهداف دشمنان راه به جایی نخواهد برد و توطئه‌هایشان نیز شکست خواهد خورد.

او ابراز کرد: دیروز، امروز و فردا هیچ چیز مانع وحدت ملت نخواهد شد. در سایه وحدت است که تمامیت کشور حفظ می‌شود و چنانچه وحدت شکسته شد، مقدمه‌ای برای جولان دشمنان و تفرفه ایجاد خواهد شد.

او گفت: چنانچه تفرقه حاکم شود، عرصه علم و پیشرفت نیز‌ متوقف خواهد شد. این‌جاست که اهمیت وحدت بیش از پیش مبرهن می‌شود. جمهوری اسلامی ایران علی‌رغم کوشش دشمنان و هجمه‌ها اما گام‌های بلندی در مسیر پیشرفت برداشته است. درهمین شرایط‌، ماهواره به آسمان فرستادیم و قدرت دفاعی خود را افزایش بخشیدیم. عضو کمیسیون فرهنگی‌مجلس شورای اسلامی یادآور شد: امروز به عنوان یک قدرت در منطقه و دنیا مطرح هستیم و در بخش‌های علمی و پژو‌هشی گام‌های بلندی برداشته‌ایم. افزون براین بخش بهداشت و درمان کشور در منطقه غرب آسیا به یک قدرت تبدیل شده و در صدر قرار دارد. این اتفاقات نیک در شرایطی رقم خورد که فشارهای دشمن بسیار سنگین بود.

حجت الاسلام و المسلمین تقوی افزود: در بحبوحه ویروس‌ منحوس کرونا موفق شدیم علاوه بر تولید واکسن، صادرات واکسن را به ثمر بنشانیم. این درحالی‌است که بسیاری از کشورها همچنان درگیر تولید و انبوه‌سازی‌ واکسن هستند.

وی با بیان اینکه دشمن درصدد ضربه به سرمایه اقتدار کشور است، گفت: این‌بار نیز مثل ادوار‌ گذشته داغ بر دل دشمنان خواهیم گذاشت و اجازه نخواهیم داد تا ضربه‌ای به وحدت‌ کشورمان وارد شود. تمامی قومیت‌های کشور‌ یکپارچه هستند و همواره از انسجام برخوردارند. وحدت نیازمند محور است و در آغاز انقلاب اسلامی امام راحل محور شدند و همگی بر‌ محور‌ شخصیت‌ ایشان گر‌د آمدند و رهنمود‌های ایشان را به جان پذیرا شدند. نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم اظهار داشت: پس از‌ پیروزی انقلاب اسلامی دشمنان کوشیدند تا‌ میان مردم تفرقه ایجاد کنند. نقشه‌ آن‌ها جدایی خوزستان از ایران بود که خوشبختانه با بسیج شدن مردم و فعالیتی مخلصانه، این هدف عملی نشد. مردم در آن‌ سال‌ها همراه امام لبیک گفتند و با تقدیم عزیزان و جوانان‌شان نگذاشتند حتی یک وجب از خاک ایران در اختیار دشمن قرار بگیرد. او ادامه داد: ضرورت دارد تا وحدت را‌همچون سرمایه خود بدانیم. در‌سطح امت اسلامی‌ یکی از شعارهای اساسی انقلاب؛ وحدت امت اسلامی بوده است. امروز نه تنها در داخل کشور بلکه در چارچوب مرزهای جغرافیایی‌مان از وحدت سخن می‌گوییم و به دنبال وحدت هرچه تمام تر میان امت اسلامی هستیم. وحدت در میان امت اسلامی امری است که موجب هراس دشمن می‌شود و به همین سبب سعی در جلوگیری آن دارد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس بیان داشت: همه را دعوت به وحدت می‌کنیم. تذکر مقام معظم رهبری در هفته وحدت بسیار‌ ارزشمند بود. ایشان فرمودند: وحدت یعنی چه؟ مراد از وحدت قطعا وحدت مذهبی نیست؛ یعنی اینکه این به مذهب آن دربیاید، آن به مذهب این دربیاید؛ نه، این قطعا مراد نیست. وحدت جغرافیایی هم نیست، مثل آن چیزی که در دهه‌های ۶۰ میلادی و ۷۰ میلادی، بعضی کشورهای عربی با هم اتّحاد پیدا کردند و اعلام کردند که یکی هستند، که نشد و نمی‌شود و امکان هم ندارد. مراد از وحدت، وحدت در حفظ منافع امت اسلامی است. وی در پایان این گفت‌وگو خاطرنشان کرد: امروز محور‌ وحدت مقام معظم رهبری و مراد از وحدت، وحدت در حفظ منافع امت اسلامی است.