بیمارستان روانپزشکی رازی نیازمند توجه مالی بیشتری است

 اسماعیل کوثری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی هم در حاشیه این بازدید در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به بازدید دو سال پیش خود به همراه سید علی یزدی‌خواه از مرکز درمانی رازی، گفت: با توجه به مشکلاتی که این مرکز داشت مجدداً همراه با حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی، رئیس مجمع نمایندگان استان تهران، عبدالحسین روح‌الامینی، نماینده تهران و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، بازدیدی از این مرکز داشتیم و در جلسه‌ای با حضور معاون پارلمانی وزارت بهداشت و درمان، فرماندار، شهردار، مسئولین بیمارستان و خیرین به بررسی مشکلات این مرکز پرداختیم.

وی ادامه داد: هدف ما این بود تا حدی که امکان دارد یک هماهنگی بین دستگاهی برای حل مشکلات این مرکز ایجاد کنیم که خوشبختانه هماهنگی خوبی برقرار و قرار شد از بنیاد مستضعفین هم درخواست کمک صورت بگیرد تا مشکلات اینجا را کمتر کنیم.

کوثری با تاکید بر اینکه این مرکز آنچنان که دیگر بیمارستان‌ها درآمد دارند، درآمدی ندارد و به لحاظ مالی باید توجه بیشتری به آن شود، عنوان کرد: البته حقوق را به طور متمرکز از وزارت بهداشت و درمان دریافت می‌کنند اما در بحث‌ها و مسائل و مشکلات دیگر اینجا باید با رایزنی‌ها و هماهنگی‌های بیشتر کاری انجام داد که یک مقدار بار مشکلات سبک‌تر شود./

سید علی یزدی‌خواه، نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در تشریح بازدید کمیته سلامت مجمع نمایندگان تهران از مرکز آموزشی و درمانی روانپزشکی رازی، ضمن اشاره به اینکه این مرکز پزشکی جزء بیمارستان‌های خاص و برای بیمارانی است که نیاز به مراقبت‌های ویژه روانی دارند، گفت: در حال حاضر 1100 تخت بیمارستانی در این مرکز فعال بوده که بیش از 800 بیمار آقا و حدود 312 نفر بیمار خانم بستری هستند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بیمارستان روانپزشکی رازی بخش‌های مختلفی دارد، اضافه کرد: بخشی از این بیمارستان در اختیار قوه ‌قضائیه، برای نگهداری بیماران مجنون است که مرتکب قتل شده‌اند. یک‌سری بیماران این مرکز، بیماران خانم در گروه های سنی مختلف با مشکلات روانی هستند که نیاز به مراقبت‌های ویژه دارند. تعدادی از بیماران هم آقایان بیمار معمولی تا مزمن هستند که در این مرکز نگه‌داری می‌شوند.

یزدی‌خواه در ادامه با اشاره به برگزاری جلسه جمعی از نمایندگان استان تهران با معاونین وزارت بهداشت، شهردار و فرماندار شهرری، مسئولین بیمارستان روانپزشکی رازی و تعدادی از خیرین در سالن اجتماعات این بیمارستان، عنوان کرد:  یکی از مشکلات عدیده‌ای که به آن اشاره شد این است که نظام پرستاری در این مرکز با شاخص‌های وزارت بهداشت همخوانی ندارد. به این ترتیب که ما به ازای هر بیمار که اینجا بستری است، باید 0.8(هشت دهم) نفر پرستار یا کمک پرستار داشته باشیم در حالی که الان حدود یک سوم این عدد -حدود 30 درصد یک نفر- به ازای هر بیمار مشغول به خدمت و فعالیت هستند.

وی با اعلام اینکه در بیمارستان‌های عادی نسبت یک به یک است، افزود: در حالت عادی به ازای هر بیمار یک پرستار یا کمک‌پرستار در بیمارستان‌ها وجود دارد، اما این مرکز این شاخص را ندارد. یک ضعف عمده است که باعث فرسودگی نیروی کادر پرستار و کمک پرستاری بیمارستان می‌شود.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس ادامه داد: نکته مهم دیگری که اشاره و مطرح شد، این است که بیمارستان رازی درآمدزا نیست؛ یعنی فقط از بیماران نگه‌داری می‌کند و مانند بیمارستان‌های دیگر خدمات ویژه‌ای برای بیماران سرپایی -که درآمد داشته باشد- را ندارد؛ بنابراین همیشه دچار کسری بودجه است.

به گفته یزدی‌خواه به طور میانگین تنها هزینه‌های جاری بیمارستان روانپزشکی رازی -غیر از حقوق و دستمزد- ماهانه بین 20 تا 25 میلیارد تومان است که این هم یک مشکل عمده دیگر پیش روی این مرکز درمانی است.

این نماینده مجلس بحث‌های بیمه‌ای را دیگر مشکل مطرح شده در این جلسه خواند و گفت: بیمه‌ها حمایت‌های کافی را از بیماران بستری در بیمارستان رازی ندارند؛ چراکه از نظر بیمه بیمار کسی است که مثلا یکی دو ماه و  نهایتاً 6 ماه بستری باشد و عموماً بیمار چند ساله را تحت پوشش نمی‌پذیرند.

یزدی‌خواه ضمن اشاره به تعرفه‌های اضافه‌کاری پرسنل مرکز درمانی رازی به عنوان یکی دیگر از مشکلات مهم طرح شده در این نشست، گفت: اساساً تعرفه‌های وزارت بهداشت و درمان برای اضافه‌کار پرستاران بسیار پایین است. اینجا هم به سبب همین پایین بودن نرخ  اضافه کار ، پرستاران رغبتی به انجام کار اضافه در مرکز ندارند و از آنجا که نیروی رسمی دیگری هم برای جایگزینی ندارند، مرکز رازی دچار بحران شده و نیروهای انسانی دچار فرسودگی می‌شوند.

به گفته یزدی‌خواه مشکلات نگه‌داری، ابنیه بیمارستان، کادر متخصص، اعزام‌های بیماران به بیرون از بیمارستان از دیگر مواردی بود که در این نشست طرح و بررسی و قرار شد پیگیری‌های لازم در بخش‌ها و حوزه‌های مختلف به عمل آید.

این نماینده مجلس تصریح کرد: در انتها قرار شد بخشی از این مشکلات را وزارت بهداشت و درمان برطرف کند بخشی از آن را ما نمایندگان در بودجه 1403 در مجلس حل کنیم، در رفع بخشی از مشکلات از نهادهای محلی، شهرداری، نیروی انتظامی کمک بگیریم و بخشی از آن هم از طریق بنیاد مستضعفان پیگیری کنیم.

یزدی‌خواه همچنین با ارائه پیشنهادی برای رفع بخشی از مشکلات مالی بیمارستان روانپزشکی رازی، عنوان کرد: البته در این بیمارستان با حدود 85 هکتار زیربنا می‌توان پیشنهاد کرد بخشی از بیمارستان در قالب مولدسازی در اختیار مسکن کارکنان مرکز و همچنین کارهای درآمدزایی که برای بیمارستان یک منبع درآمد مستمری ایجاد کند قرار گیرد؛ ما هم از مبادی ذیربط دنبال خواهیم کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به بازدید از بخش‌های مختلف بیمارستان روانپزشکی رازی، گفت: در چند بخش این بیمارستان حاضر شدیم و ملاقات و گفت‌وگویی با بیماران داشتیم. همچنین از آنجا که روز پرستار را در پیش داریم، به مناسبت روز پرستار از تعدادی از پرستاران این مرکز تفقد و قرار شد وزارت بهداشت و درمان مبلغ ناچیزی به عنوان پاداش به حساب 250 پرستاری که امروز در شیفت حضور داشتند، وایز کند.

یزدی‌خواه با اشاره به بازدید از محل سایت بیمارستانی جدید مرکز روانپزشکی رازی، گفت: سایت بیمارستانی جدید یک مرکز 500 تخت‌خوابی است که کارهای تجهیز کارگاهی آن انجام شده و الان در مرحله گودبرداری است. البته از آنجا که یک بیمارستان بزرگ با امکانات خاص است، تکمیل آن یک مقدار زمان‌بر است، اما از این به بعد در بودجه‌های سنواتی لحاظ خواهد شد.